Vr. 28-dec: Ukutula … Lion Breeding Centre - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Vr. 28-dec: Ukutula … Lion Breeding Centre - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Vr. 28-dec: Ukutula … Lion Breeding Centre

Blijf op de hoogte en volg Geert

01 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag stond in het teken van een bezoek aan Ukutula. In dit centrum worden leeuwen gefokt omdat het aantal leeuwen in het wild sterk afneemt vanwege een AIDS-achtige infectie. Bovendien worden hier ook leeuwen en andere katachtigen opgevangen die op één of andere manier niet in het wild kunnen overleven.

Lindy is hier in oktober 2010 twee weken lang vrijwilligster geweest voordat ze als vrijwilligster naar Amazing Grace ging. In die periode (sept-nov 2010) heeft ze Phakiso ontmoet. Hij was toen één van de coördinatoren voor dit soort vrijwilligers-projecten. Door hun ontmoeting van toen, zitten wij dus nu ook hier ;-)

Ukutula is ongeveer anderhalf uur reizen vanaf ‘ons’ huis in Soweto. Het was écht heet vandaag (ca. 40 graden) en kurkdroog. We zaten allemaal een beetje te soezen in de auto. Eén van de vrienden van Phakiso werkt hier als bezoekers-coördinator. Hij heet Sparkley en ik had hem op mijn aankomstdag (4 weken geleden) al ontmoet. Hij kwam op datzelfde moment terug uit Brazilië. Hij gaf ons een deel van de rondleiding en aan het eind van de middag konden we door zijn toestemming even een duik in het zwembad nemen.

Er is een speciale opvangplaats voor welpen van 2 tot 4 maanden. Daarvoor mogen ze nog niet door mensen aangeraakt worden omdat de kans op ziektes veel te groot is.

Dan is er nog een andere kooi waar de welpen inzitten van 4 tot 6 maanden. Dat worden ook wel ‘the devils’ genoemd ;-) Die naam klopt precies. Ze zijn al razendsnel en hun tanden en klauwen kunnen knap zeer doen. De grootste welpen zijn dan ongeveer zo groot als een kleine herdershond, maar ze zijn heel stevig gebouwd. Het jachtinstinct is compleet aanwezig en een paar medewerkers blijven constant om de kleinere kinderen. We konden ze zonder problemen aaien, maar je bent wel de hele tijd op je qui-vive.

Daarna nog een rondleiding gehad door het hele park. De leeuwen vanaf 6 maanden zitten in heel grote eigen kooien, soms met een paar tegelijk, soms in hun uppie. Was dus eigenlijk een beetje dierentuin.

We hadden ook nog een Lion Walk kunnen doen. Dan ga je met een groepje deelnemers en een stuk of 4 leeuwen van nog geen jaar oud, een wandeling maken. Dat was nogal prijzig en we vonden het prima wat we tot nog toe gezien hadden.

’s Avonds zijn Lindy, Phakiso en Joost naar de film en McDonalds gegaan. Gerry en ik hebben gewoon wat eten klaargemaakt en wat gelezen. De volgende dag (zaterdag) hebben we allemaal onze eigen plannetjes en zondag gaan Gerry, Joost en ik weer naar Heia Safari Ranch. Lin en Pax zoeken wat voor hun tweetjes op.

Op nieuwjaarsdag halen Lin en Pax ons weer op. We hebben dan ’s avonds een Farewell Diner met Pax z’n familie en op 2 januari vliegen Gerry, Lindy en Joost weer terug. Ik blijf dan nog ruim 2 weken om m'n klussen bij SKY af te maken.

D’r zal niet veel spannends gebeuren dus in de komende dagen, dus ik verwacht pas op donderdagavond (3 januari weer een reisverslag te maken.

Een heel fijne jaarwisseling gewenst van ons allevijf en tot in ’t nieuwe jaar.
Groetjes, Geert, Gerry, Lin & Pax en Joost.

• 01 Januari 2013 - 18:09

Désirée Bruggema:

Hoi Geert,

Nee geen vraag over de leeuwtjes..... Ik sudder nog na m.b.t. je blog van 30 december en jullie Sowetotour. Misschien goed om te vertellen dat mijn eerste grote liefde óók zwart was (uit Suriname) - verklaart misschien voor jou ook een enkele eerdere vraag van mij...... Ik herinner me nog niet al te lang geleden de gruwelijke moord door zwarte mensen op de blanke "boerenleider" Terreblanche die zijn zwarte medewerkers ooit toch echt niet voor "mens" aanzag en evenzo gruwelijk behandelde. Dit 'geval' staat echt niet op zichzelf! Toch vind ik het wel hoopvol dat jullie weinig merken van een kloof door huidskleurverschil en dat is zeker ook op het conto van Mandela en Tutu te schrijven. Maar de huidige president van Z.A. en bijvoorbeeld zijn voorganger meneer Tambo (geloof ik) hebben hier en daar toch wel wat vreemde opvattingen m.b.t. witte mensen. Je kunt niet doen alsof er niks aan de hand is, al is dat wel wat je hoopt. Ik heb zelf ook ervaren hoe je denkt absoluut geen vooroordelen te hebben, terwijl bij een gesprek daarover dan toch blijkt dat je mensen ongemerkt en ongewild hebt gekwetst.....

De apartheid werd ooit met de bijbel in de hand verdedigd. Adam en Jesus waren toch witte mensen etc.? Geen reclame voor het geloof.....Later speelde dominee Byers Naudé juist een belangrike rol bij de afschaffing van de apartheid. Pax' familie komt uit Lesotho. Wij zijn heel benieuwd op welk moment en waar en wie in zijn familie zijn overgegaan tot het christendom?

Voor hen die morgen gaan vliegen stuur ik een apart mailtje naar je eigen mailadres, helaas in het frans, maar de strekking zal wel duidelijk zijn! Met de beste wensen voor jullie allemaal en nog een vruchtbaar verblijf daar of een voorspoedige reis naar huis! Ook namens Lies