‘t Is gelukt, ‘t is gelukt, ‘t is gelukt … - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu ‘t Is gelukt, ‘t is gelukt, ‘t is gelukt … - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

‘t Is gelukt, ‘t is gelukt, ‘t is gelukt …

Blijf op de hoogte en volg Geert

09 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Vanmiddag om 3 uur hadden Daniël en ik het complete SKY-netwerk draaiend. We hebben nu 5 complete PC’s, de printer en de router met een 3G-modem (zoals Smartphones in Nederland gebruiken) in het huis van Sifiso (huisbaas). ’t Stikt hier dus van de computers want naast de 5 PC’s van SKY hebben we hier ook nog 2 MacBooks en mijn laptop. Gerry zou zeggen: “Jemig, wat een zooi hier!!” ;-). Alle SKY-spullen hier draaien volledig op zichzelf, inclusief het Internet-access. Het enige wat de opstelling verbindt aan het huis van Sifiso is een verlengkabel voor de stroom.

Bovendien is sinds het eind van de middag de nieuwe website volledig up & running op het Internet te zien. Het adres is: sowetokliptownyouth.webs.com

Ik vind het machtig om te zien hoe gepassioneerd de drie SKY-jongeren (Zimi, Andishwa en Daniël) werken om het hele spul gerealiseerd te krijgen. Ook Sifiso is heel erg verbaasd. Voor Zuid-Afrikaanse begrippen komt er gewoon heel veel werk in heel korte tijd uit hun handen. Hun drive is zo groot. Daniël wilde gisteren aan het eind van de middag nog wat afmaken en ging liever wat langer door ook al betekende dat dat hij ’s avonds 30 minuten naar huis moest lopen ipv door Sifiso te worden gebracht. Ook Zimi was gisteren liever wat langer gebleven maar hij moest weg vanwege een afspraak. Het is zo’n groot contrast met de eerste week dat ik hier aan het ‘werk’ was..

Morgen (donderdag) brengen Zimi en Daniël alle computers, de printer en de netwerk-spullen (alles is bekabeld want wireless is te duur) terug naar SKY om het hele spul weer op te bouwen in de classroom. Als alles klopt komt er morgen ook iemand naar SKY om de kleine generator voor de stroom in de classroom te installeren zodat we in dit weekend alles up & running hebben bij SKY. Mag ook wel, want volgende week dinsdag vertrek ik weer naar Nederland. Daniël is zonder meer in staat om het gros van het onderhoud te plegen. Daarnaast hebben we op alle SKY-computers het programma TeamViewer geïnstalleerd zodat ik vanuit Nederland in kan loggen op elke PC in de SKY-classroom. Heeft een PC dan een groot probleem dan kan ik vanuit Nederland meekijken op die PC.

Morgenochtend ga ik zelf eerst met Phakiso naar een basisschool. Anna, de moeder van Phaks, is daar de directrice. De ca. 1400 leerlingen zijn erg arm, de school zelf dus ook. Die school heeft wel een computer-classroom, maar dat schijnt erg ‘low cost’ (zeg maar ;-) ) te zijn. Gelukkig stelt het VMBO Sprengeloo in Apeldoorn (waar Gerry docente is) een fors aantal te vervangen computers ter beschikking om te verschepen naar Johannesburg voor her-gebruik op arme scholen. Gerry is met een groot aantal Sprengeloo-collega’s & leerlingen al bezig aan alle voorbereidingen in Nederland voor dat transport. Ik ga morgen met Phakiso, Anna (de moeder van Phakiso = directrice van die school) en een aantal docenten (M/V) praten om de voorbereidingen in Johannesburg ook op te starten. Ik weet al van Phaks en Anna dat de PC’s zo verschrikkelijk welkom zijn. Ik zal er morgenavond meer over vertellen.

En alweer hartstikke bedankt voor ’t lezen en heel graag tot morgen,
Geert

  • 09 Januari 2013 - 21:03

    Mieke:

    Hoi Geert,

    Mooi dat 't nu gelukt is! Gefeliciteerd! Nu maar hopen dat 't eind deze week ook weer draait. Murphy ligt altijd wel ergens op de loer. ;-)

    Goed werk, hoor. Leuk dat je jongeren op weg helpt om aan hun eigen toekomst te bouwen. Ik kan me voorstellen dat dat jouzelf ook een kick geeft.

    Veel succes en plezier nog deze laatste week.


    Groetjes,
    Mieke.

  • 10 Januari 2013 - 16:15

    Lies:

    Ha Geert,

    Proficiat (zeggen 'ze' in Brabant) met het gehaalde doel! 'k Heb de website inmiddels ook bekeken: petje af, want dat is echt een klus. 'k Heb een beetje ervaring met 'aan de achterkant werken', maar ik moet niet denken aan de 'technische' kant. Wel een technische vraag wat betreft de foto's: staan die in de juiste resolutie? Bij het draaien van de diashow worden ze wazig en dat is jammer, want er is zoveel zorg aan besteed.
    Succes bij de afronding de komende dagen. We lezen het vervolg wel weer.

    Lies

  • 10 Januari 2013 - 18:28

    Joost Maris:

    Gefeliciteerd pap!

  • 10 Januari 2013 - 18:57

    Karin Rutgers:

    Hoi Geert, fijn dat alles nu gaat lopen. je zult in Nederland nog wel veel contact houden met deze mensen lijkt me, want wat er nu is kan misschien ook weer uitgebouwd worden. Ik probeer de website te bekijken maar weet het adres niet meer. Ik ga al je blogs binnenkort nog eens allemaal nalezen want er stonden leuke discussies onder en in. geniet even van het succes en het enthousiasme van de mensen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: