Lekker klungelen, laatste dag en afscheid nemen - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Lekker klungelen, laatste dag en afscheid nemen - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Lekker klungelen, laatste dag en afscheid nemen

Blijf op de hoogte en volg Geert

15 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

’t Is nu dinsdagmorgen 15 januari. M’n laatste dag. De laatste dagen loop ik gewoon heerlijk wat te klungelen. Rachel (uit Londen) en Tebacho (uit Johannesburg) zijn druk met het organiseren van een Afrikaans Concert in de achtertuin van Sifiso. Ze zijn allebei ProductionManager van grote evenementen en ze hebben elkaar voor ’t eerst ontmoet toen ze het Openingsconcert van de Wereldkampioenschappen mee-organiseerden. Dat concert was in het grote stadion hier in Johannesburg vlakbij Maponya Mall waar ik regelmatig naar toe fiets. Rachel heeft veel gereisd en daardoor veel musici en licht- en geluids-technici in verschillende Afrikaanse landen ontmoet. Ze wil nu al die mensen bij elkaar brengen, grotendeels via Skype, en op die manier een lowcost concert plaats laten vinden met als centrale punt: de achtertuin van Sifiso. Ik denk heel graag mee want ik vind ’t een machtig initiatief. Soms vind ik ’t weleens jammer dat ik er niet bij kan zijn. Best wel een heerlijk avontuur.

Gisteren was ik bij SKY om afscheid te nemen. Was heel intens want we hebben best wel een indringend proces met z’n allen doorlopen. Het heeft wel veel betekend want gisteren zag ik dat Zimi een volledige administratie voor SKY aan het opzetten is. Allerlei Excel-sheets zijn door hem (met meedenken van Andiswa) ontwikkeld en het ziet er écht goed uit. Andiswa herstelt nu nog van haar blindedarm-operatie maar zodra ze weer up&running is krijgt ze in de classroom een ‘administratieve hoek’ en een beperkt salaris om de administratie ook écht bij te houden, mail-contacten met bijv. donateurs, vrijwilligers etc. te verzorgen en de website uptodate te houden. Daniël heeft inderdaad een paar complete PC’s gekregen om zijn Internetcafé te beginnen. Was machtig om die ontwikkeling voor dé drie jongeren te zien … dat ’t ook echt werkt.

Gisterenavond was ik door Anna (de moeder van Phakiso) uitgenodigd voor het ‘afscheidsdiner’. Was heel erg gezellig. Zo mooi hoe die band gegroeid is. 7 Weken geleden kenden we elkaar alleen bij naam, en nu was het zo ‘één familie’.

Vanmorgen m’n laatste ontbijtje bij Primi. Ik ben daar een keer of 10 geweest en een aantal personeelsleden, en ikzelf ook, vonden het leuk om even apart afscheid te nemen. Zometeen m’n koffer inpakken, nog een paar laatste dingetjes doorspreken met Rachel en Tebacho en dan komt om 4 uur Phakiso me ophalen om naar ’t vliegveld te brengen.

’t Is een beetje onwerkelijk dat ik op Nu.nl alle winterse ellende lees, terwijl ik hier in het zomerse zonnetje zit. Zal morgen wel over zijn als ik in m’n trui op het Apeldoornse station loop te glibberen. M’n moeder pikt me op van ’t station.

In mei ga ik hier weer heen om een aantal docenten van Anna’s basisschool te ondersteunen bij het installeren van zo’n 25 PC’s. Als je graag een mailtje wilt krijgen zodra ik m’n eerste reisverslag van die reis op m’n weblog zet, vul dan je mailadres in bij “Meld je aan voor de mailinglijst” in de linkerkolom op deze pagina (bijna onderaan).

Hartstikke bedankt voor al het lezen, en alle reacties. Ik hoop dat ik niet al te vaak vergeten ben te reageren op een reactie, maar soms was ’t hier een beetje aanpoten om zaken voor elkaar te krijgen.

Groetjes, Geert
Mailadres: gg_maris@hotmail.com

• 15 Januari 2013 - 14:02

Dineke:

Hoi Geert! Hopelijk heeft je vlucht geen vertraging door de sneeuw hier... Goeie reis gewenst!