Heia, afscheid en Siazi Tours - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Heia, afscheid en Siazi Tours - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Heia, afscheid en Siazi Tours

Blijf op de hoogte en volg Geert

04 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Op zondag 30 december eerst nog even naar Amazing Grace gegaan. Mom Grace had ons uitgenodigd want ze wilde ons (én alle donateurs!!) graag bedanken voor de boodschappen. Ik heb even een foto van Mom Grace bijgeplaatst. Mom Grace is 65 jaar. De jongere vrouw op de foto is oorspronkelijk een vondeling. Mom Grace heeft haar gevonden toen ze een paar dagen oud was. Inmiddels is ze 16 jaar oud. Ze heeft een klein meisje op de arm, ook een vondeling, en die hebben ze de naam Hope gegeven. Mom Grace is op haar 30e begonnen met dit weeshuis. Het kleinste meisje op een foto is ook een weeskindje, opgevangen door Amazing Grace. En dat is het meest voorkomende verhaal van de ca. 80 kinderen binnen Amazing Grace.

De paar dagen rond Oud en Nieuw hebben Gerry, Joost en ik op de Heia Safari Ranch doorgebracht. Dat is hetzelfde park waar we ook met z’n vijven zijn geweest tijdens de eerste paar dagen na de aankomst van Gerry, Lindy en Joost (17-19 dec.). Daardoor konden wij met z’n drieën nog even relaxen voordat G+L+J weer terug gingen naar Nederland en Lindy en Pax hadden even wat tijd voor hun samen. Hoe vaak het ook voorkwam dat we giraffes, zebra’s en/of antilope’s in de achtertuin hadden, het blijft een heel apart gezicht (zie foto’s). Die dieren zijn niet gevaarlijk, maar de zebra’s mag je volgens de bordjes niet te dicht benaderen en zodra ze uit ’t zwembad komen drinken moet je meteen het water uit want ze ‘denken’ dat wij krokodillen zijn ;-) en ze kunnen dan erg zenuwachtig worden.

Oudjaar wordt hier erg bescheiden gevierd. Wel veel drank. ’t Schijnt dat alcoholisme hier veel voorkomt. Ik heb er zelf weinig tot niks van gemerkt. En zo af en toe eens een knalletje of vuurpijltje. Dat laatste weet ik dan weer van Lindy want op oudjaarsnacht zaten wij in Heia en daar is sowieso geen vuurwerk vanwege alle dieren. Vanwege het aftellen naar 12 uur wilden we naar een Nederlandse TV-zender kijken, maar de internetverbinding was te traag, dus maar gewoon muziek en we hebben de lokale tijd aangehouden. Op nieuwjaarsdag zagen we duizenden witte vlinders. Puur ‘toeval’, want het komt anders nooit voor. Gerry en ik vonden het prachtig in ieder geval.

In de loop van de nieuwjaars-middag zijn Gerry, Joost en ik opgehaald door Pax en Lin en zijn we naar Sifiso’s huis gegaan om ons op te knappen voor het grote familiediner van die avond. Het hele gezin rondom Pax (moeder, 2 zussen, broer en neefje) was er ’s avonds en wij waren er ook alle vier. Was een heel leuk Nieuwjaarsdiner en tegelijk farewell-diner. De volgende morgen (woe. 2 jan) moesten we om half elf op pad naar het vliegveld en ’s middags om ruim 2 uur zijn Gerry, Lindy en Joost opgestegen. We hebben in de 2 weken dat we met z’n vijven waren zo ontzettend veel gezien en ervaren. We hadden geen enkele dag willen missen.

Donderdag hebben Zimi (rechterhand van Bob Nameng = manager van SKY) en ik de status van de 3 doelen bij SKY doorgesproken. De website is klaar, maar nog niet gepubliceerd vanwege wat problemen met de MacBook waarop hij gemaakt is. Gaan we vandaag (vrijdag) mee verder. De computers in de classroom zijn gedeeltelijk aan elkaar gekabeld, maar een paar hebben er problemen. Kom ik dit weekend wel achter (en uit). En er heeft geen enkele Telecom-provider positief gereageerd op onze oproep om een gratis 3G-router, dus die zal ik zelf moeten bestellen. Vrijdag 4 jan. gaan we verder met het werk.

Tijdens het gesprek tussen Zimi en mij over de 3 doelen, bleek dat hij ook graag met mij wilde sparren over zijn BusinessPlan. Hij wil graag, samen met 2 medebewoners van Kliptown, een TouristGuide-bedrijf opzetten. Daar heeft hij ook zijn collegepapieren voor gehaald. We zijn in 3 uren door ’t hele businessplan heengelopen en het zag er zondermeer al goed uit. Hij zoekt nog ’t één en ander uit en stelt nog en SWOT-analyse op. Dat lopen we dan nog een keer volledig door. Tijdens het gesprek heeft hij aan mij weer geleerd hoe hij aan de investering kan komen en dat is voor mij weer heel erg waardevol. Er zijn in Zuid-Afrika behoorlijk wat overheidsbudgetten beschikbaar om jonge mensen aan een baan te helpen (terugdringen jeugdwerkloosheid die hier immens hoog is). Ik zal in een later reisverslag wel uitleggen waarom het voor mij van zo groot belang is om deze kennis te hebben.
Ik heb Zimi wat geld geleend om z’n registratie (soort KvK-registratie) voor elkaar te krijgen. Dat duurt ca. 4 weken en daarna kan hij met z’n registratiebewijs plus z’n businessplan naar een NYDA-kantoor (National Youth Development Agency) om een startend-ondernemers-lening aan te vragen, en dan kunnen ze aan de slag zo rond eind maart. Ik vind ’t altijd machtig om een gedreven mens te helpen met ’t verwezenlijken z’n droom.

Nog even een reactie op een reactie:
Désirée: Ik ben het met je eens dat ik alleen maar in een korte tijd, en dan ook nog in een zeer beperkt deel van Zuid-Afrika, mijn ervaringen opdoe. In mijn dagelijks leven maak ik mee dat de gekleurde mensen uiterst vriendelijk en gastvrij naar mij zijn en dat er geen enkele wrok (voortkomend uit de apartheidsperiode) bestaat. Gerry, Lindy en Joost beamen dit volledig. ’t Is heel goed mogelijk dat ik andere ervaringen zou hebben in andere delen van ZA of als ik hier langer ben, maar dit is nu eenmaal mijn ervaring hier en nu. Ik heb al wel veel over de politiek en eerdere presidenten gelezen en gehoord, maar dat laat ik liever buiten mijn weblog omdat daar waarschijnlijk heel veel nuances in liggen die ik niet ken. Als het er eens een keer toe komt, zal ik de vragen die je hebt aan Phakiso stellen, maar de mensen leven hier veel meer dan wij bij de dag (in het NU) en vragen over het verleden zijn hier minder gebruikelijk dan in Nederland. Maar wie weet … doet de kans zich een keer voor ;-)

Bedankt weer voor ’t lezen en een fijne avond verder,
Groetjes, Geert


  • 04 Januari 2013 - 11:42

    Dineke Gerritsen:

    Wat leuk dat je daar Maritz heet, Geert!! ;-)

  • 04 Januari 2013 - 11:48

    Lies:

    Ha, mr. Maritz!

    Grappig om die naam op de foto te lezen: volgens de schrijfwijze zou je afkomstig kunnen zijn uit (Pieter)Maritzburg (hoofdstad van KwaZoeloe-Natal)!
    Ik heb je verhalen nog eens een beetje 'gescand' en me gerealiseerd wat een enorme berg aan ervaringen jij deze weken hebt opgedaan. Eerst je 'werk' voor Sky en alles wat daarmee samenhangt, dan jullie gezamenlijke reis en andere klussen, de familie leren kennen, je enigszins verdiepen in de geschiedenis en nu weer 'gewoon aan het werk'. Petje af! Je hebt nog bijna 2 weken om 't in Z.A. allemaal een plek te geven. Wij blijven je volgen!

    Groetjes,
    Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 98748

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: