Weer heerlijk op stoom - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Weer heerlijk op stoom - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Weer heerlijk op stoom

Blijf op de hoogte en volg Geert

07 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag (maandag) hebben we echt veel meters kunnen maken, en het afgelopen weekend ook al heel veel. Vrijdag en zaterdag zijn Zimi, Andiswa weer in ons huis (Sifiso en mij) geweest, en vandaag was Daniël (de computer-techneut) er ook de hele dag bij. Dus vandaag met z’n vieren en af en toe hadden we ook een klus voor Sifiso (huisbaas) en Bob Nameng (manager SKY).

Eerst maar de status van de website:
De website was zaterdagavond helemaal klaar, alleen we kregen hem maar niet gepubliceerd op het Internet. Hij is ontwikkeld op een nogal verouderde MacBook en we kregen daar gewoon niet meer de software op geïnstalleerd om hem naar het Internet te uploaden. We hebben er veel uren ingestopt, maar ’t wilde gewoon niet. Te oude computer. Vanmorgen zijn we (m.n. Zimi en Andiswa) begonnen om hem al kopiërend op een andere manier te publiceren en dat begint lekker te lopen nu. Dinsdagavond denk ik dat ik de link door kan geven en kunnen jullie er een blik op werpen.

De status van de computers in de classroom:
Nou, da’s niet zo best. Er zijn er 10 plus een printer/scanner. Echter … vijf van de tien zijn stuk omdat ze bij oplevering op 110 volt stonden … en ’t is hier 220. Waarschijnlijk heeft de leverancier er indertijd z’n mond over gehouden want die vijf hebben het inderdaad nooit gedaan. We weten nu waarom. Van de overige vijf zijn er drie compleet. Die drie had ik vrijdag en van ’t weekend helemaal opnieuw geïnstalleerd. Die waren gisterenavond klaar. Voor de overige twee (de incomplete) heb ik vanmorgen bij SKY wat onderdelen kunnen vinden … inderdaad, verwijderd uit een paar van die kapotte PC’s. En die twee heb ik vandaag opnieuw kunnen installeren en daar ben ik nu nog mee bezig tot ergens vanavond.

Dan nog de status van het Internet-access in de classroom:
Vanmorgen hebben Zimi, Andiswa, Bob Nameng (manager SKY), Daniël (computer-techneut), Sifiso (huisbaas) en ik eerst bij elkaar gezeten. We hebben de nodige taken verdeeld, en daarnaast zijn we het met elkaar eens dat het ’t beste is om alle computers plus de printer, plus het netwerk etc. eerst volledig op te bouwen in Sifiso’s huis omdat we hier Internet en Stroom hebben. Pas als alles volledig werkt, dan verhuizen we ’t hele spul naar de SKY-classroom en dan zou ’t in één keer moeten werken ;-) (Uhmmm … waar heb ik dat meer gehoord??).

Bij Massilo (de computerwinkel vlakbij SKY) heb ik wat spullen voor het netwerk gekocht. Maar één ding wat ik er ook had willen kopen (de router met een 3G-modem) kan hij pas over 2 weken leveren, dus dat wordt te laat. Die gaan Daniël en ik morgen bij een andere winkel kopen. Sifiso gaat ook mee en dat moet wel want hij is de chauffeur ;-)

En dan verwacht ik zo rond vrijdag het hele spul hier te hebben draaien en zijn we dus voor het eind van de week klaar ;-) En ook dat heb ik wel vaker gehoord ;-)

Ach, ’t is hier wat moeilijker plannen en ik heb hier wat minder gevoel bij wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Dus ik blijf maar gewoon optimistisch (of naïef … ‘k weet ’t niet precies).

Hartstikke bedankt weer voor ’t lezen en tot morgen of zo.
Groetjes, Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: