De Nkone Maruping Primary School - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu De Nkone Maruping Primary School - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

De Nkone Maruping Primary School

Blijf op de hoogte en volg Geert

10 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Zoals ik gisteren al schreef stond deze dag in het teken van een bezoek (door Phakiso en mij) aan de basisschool waar Phakiso’s moeder (Anna) één van de drie directrices is. Die school heeft ca. 1400 ‘learners’ (zoals schoolkinderen hier genoemd worden). De school bestaat uit zo’n 35 ‘containers’ en de klassen zijn 40 tot 45 kinderen groot. Vanuit de overheid krijgen ze een computerlokaal met 24 computers en … that’s it (op computergebied). Als een groep dus computerles krijgt, dan moet de groep gesplitst worden en krijgt elk kind dus een halve les. Je kunt je dus voorstellen dat een aanbod van 25 extra computers (hergebruik van de ‘te vervangen computers’ van VMBO-Sprengeloo Apeldoorn, zie reisverslag van gisteren) hier met open armen is ontvangen. De school is er zo verschrikkelijk blij mee, want dan kunnen ze elke leerling 2 keer zoveel computerles geven als nu, en dat zet tenminste zoden aan de dijk.

De school is extreem goed georganiseerd. De docenten krijgen álle respect van de leerlingen. Ook al telt elke klas 40 tot 45 leerlingen, het is gewoon STIL in de klassen. Ik ken de Nederlandse scholen natuurlijk goed omdat Lindy en Joost er op hebben gezeten. De gedisciplineerdheid op deze school is tig keer beter. Ik ben geen pedagoog en weet dus niet of het voor de ontwikkeling van de kinderen goed is. Ik weet wel dat als de kinderen op deze school evenveel ‘vrijheid’ zouden hebben/nemen als de kinderen op de gemiddelde Nederlandse school, dan zou 40-45 leerlingen per container onmogelijk zijn.

Je merkt die gedisciplineerdheid niet alleen in de groepen maar ook in de organisatiestructuur van de docenten. Men wist wat we kwamen doen. De coördinatrice voor ons PC-project (Nelly Madonsela) was goed op de hoogte. Er was tijd ingeruimd om met elkaar kennis te maken, er was een uur vrij gehouden in het computer-lokaal, het was al bekend in welke container de 25 PC’s geplaatst kunnen worden … gewoon: Petje Af voor de organisatie.

Nelly wordt ons primaire contactpersoon. Zij is zowel organisatorisch als computer-technisch erg bedreven. Binnen de school wordt Nelly ondersteund door twee andere docenten. Phakiso gaat zich bezighouden met zaken buiten de school (bijvoorbeeld Transport & Logistiek) en daarnaast levert Lebo (de zus van Phakiso) nog ‘administratieve’ ondersteuning. Zij gaat Phaks en Nelly helpen als er extra zaken moeten worden uitgezocht.

Gerry had 4 Sprengeloo T-shirts meegenomen naar Johannesburg en die kwamen vandaag uitstekend van pas (zie foto’s). Ik heb de T-shirts daar gelaten. De docenten waren er erg trots op. Ze hopen namelijk dat het computerproject ook de start kan zijn van een langduriger uitwisseling / samenwerking.

Daarna zijn Phaks en ik nog naar een tweede school (een High School) gereden. Daar hadden we nog helemaal niks voorbereid omdat we eerst de mogelijkheden van Anna’s school wilden uitzoeken. En dat beviel dus zo ontzettend goed dat we ook deze High School hebben bezocht. Deze school (1000 leerlingen) is net zo blij met het PC-aanbod als Anna’s school. Zelfde probleem: 24 computers voor 40-45 leerlingen per klas. Alleen hier is ’t nog veel erger, want dit zijn leerlingen van 13 tot 17 jaar (Sprengeloo-leeftijd dus). Ze gaan het heel graag bespreken en komen terug met de namen van de coördinatoren, mogelijk zelfs aankomende dinsdag al zodat ik nog nét bij het gesprek tussen die coördinatoren en Phakiso kan zijn. Omdat ik nog niet écht een ‘GO’ heb van deze school, wil ik er liever nog geen foto’s van plaatsen.

En alweer hartstikke bedankt voor ’t lezen en graag tot morgen. Dan gaan Daniël en ik de laatste hand leggen aan de inrichting van de SKY-classroom (had Daniël vandaag nog net niet helemaal rond gekregen).

Groetjes, Geert

• 11 Januari 2013 - 08:15

Dineke Gerritsen:

Bedankt voor die mooie verslagen van jullie bezigheden! Ze geven een inkijkje in het leven daar - erg de moeite waard! Nog een goede tijd gewenst, deze laatste dagen! Groeten van Dineke

• 11 Januari 2013 - 13:00

Désirée Bruggema:

Hoi Geert,

Wat ziet die school er inderdaad verzorgd en geordend uit! Als je zo'n school ziet, kun je je voorstellen dat Soweto heel hard de goede kant op gaat! 't Zal wel warm worden in die containers....ze zijn niet voor niks wit geschilderd, denk ik. Maar 'afgelegen'. Lopen de kinderen daar naar toe? (Van docenten zag ik auto's staan, dus ik neem aan dat die goed of op zijn minst redelijk verdienen).

Fijn dat alles lekker loopt nu!

groetjes, Désirée

• 14 Januari 2013 - 21:34

Karin Rutgers:

Mooie actie Geert van jou en Gerry. Dit kan best weleens een lange samenwerking worden