Rachel, Tabo en 'de klus is klaar' - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Rachel, Tabo en 'de klus is klaar' - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Rachel, Tabo en 'de klus is klaar'

Blijf op de hoogte en volg Geert

11 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Gisterenmiddag meldde zich een vrouw uit Londen bij Sifiso’s huis. Ze wil graag 4 weken in dit B&B verblijven. Ze heet Rachel, is 39 en heeft vlak hiervoor 2 maanden door de zuidelijke helft van Afrika getrokken. Namibië, Gana, Burkina Fasso en zo nog een paar landen. Ze heeft als ProductieManager meegewerkt aan grote concerten over de hele wereld o.a. het openingsconcert op het Wereldkampioenschap Voetbal hier in ZA. Ze is nu bezig met het opzetten van een groot benefietconcert voor en door allemaal muzikanten, licht- en geluid-mensen etc. uit Afrika. Het is machtig interessant om haar verhalen te horen. Ze wil in een half jaar (is nu ongeveer halverwege) de mensen die meedoen aan het concert, met elkaar laten kennismaken om te ervaren dat de wereld veel groter is dan het eigen kleine wereldje waarin de, meest jongere, muzikanten en technici zijn opgegroeid. Ook om hen te laten ervaren dat je ook in vrede met elkaar om kunt gaan. Prachtig initiatief. Blijkt ze bovendien ook nog eens een tijdje in Himachal Pradesh (de Indiase provincie waar o.a. Dharamsala in ligt) te hebben gewoond, dus we hebben heel wat ervaringen uit kunnen wisselen.

Toen ik vanmorgen de laatste hand legde in de SKY-classroom, kwam er plotseling een bekend iemand langs: “Tabo”. Een behoorlijk aantal lezers ‘kennen’ hem. Ruim een jaar geleden (oktober 2011) kregen we een hulpvraag (lees: noodkreet) vanuit SKY dat er twee veelbelovende jongeren waren die een stageperiode bij een grote hotelketen in de VS en in Canada aangeboden hadden gekregen. Alles was prima voorbereid, alleen op het moment suprême van vertrek, bleek het bedrijf dat de vliegtickets zou sponsoren failliet te zijn gegaan. Of wij mee wilden helpen door het doneren van geld om alsnog in ieder geval één van de twee vliegtickets te kunnen betalen. Er is toen zoveel gedoneerd dat dat gelukt is. De jongen die toen als eerste kon vertrekken is Tabo … en die zag ik dus vandaag in levende lijve. Hij is nu 3 maanden terug en heeft ongeveer een jaar in de VS gewerkt. Toen was het contract afgelopen. Tabo heeft enorm veel ervaring opgedaan, zowel op ‘arbeids’-gebied als qua levenservaring. Hij is nu met alle macht bezig zijn laatste jaar College af te maken, wil dan een tijd in de toeristenbranche werken en vermoedt dat hij óf naar de VS óf naar Engeland gaat verhuizen. In ieder geval is hij definitief over een jaar geen ‘inwoner van Kliptown’ meer. Dat VS-jaar heeft dus een enorme positieve impact op ‘m gehad. Ik heb een foto bijgesloten.

Vanmorgen vlak voor lunchtijd was alles compleet up&running in de SKY-classroom. We hebben Internet op 5 PC’s, vanuit elke PC kan geprint worden en omdat we een UPS (soort grote accu voor als de stroom uitvalt) hebben geïnstalleerd blijft er gewoon wireless Internet in de classroom, kan de MacBook gewoon blijven mailen etc, en kunnen geselecteerde jongeren hun Smartphone opladen en blijven Facebooken. ’t Was ook de eerste keer dat Bob de nieuwe SKY-website zag en hij was compleet onder de indruk. Helaas kon Andiswa er niet bij zijn want die is gistermiddag geopereerd aan een blindedarmontsteking. Gaat nu prima met haar. Ik heb haar vanmorgen even gesproken. Ze was nog wel dizzy van de narcose.

Nou … de klus zit er op. Ik ga nog een paar dagen relaxen, lezen en ‘ik-zie-verder-wel’-len. Voor morgenavond ben ik uitgenodigd bij Anna (de moeder van Pax) en misschien vindt Pax nog een gaatje in z’n agenda om me even mee te nemen naar z’n Opa en Oma. Ik zie ze graag weer na onze ontmoeting op 1e Kerstdag. En ik zou met Sifiso nog een opzet maken voor zijn website. Bovendien komt Thabiso (vriend) hier zondag en praten we verder over de treinreis Rotterdam-Moskou-Beijing die we in het voorjaar van 2014 willen gaan maken. Verder klungel ik wat aan. ’t Zal wel zondag of maandag worden voor ik weer wat schrijf. Dinsdag, eind van de middag, vertrek ik naar ’t vliegveld en ik ben woensdagmorgen weer in Apeldoorn.

Hartstikke bedankt weer voor ’t lezen en graag tot zondag of maandag. Dijk van een weekend, en veel succes in de sneeuw … ik probeer er nog een laatste tintje bij te zonnen ;-)

Groetjes, Geert

• 12 Januari 2013 - 10:21

Karin Rutgers:

Mooi dat Tabo zo goed terecht is gekomen, ik snap alleen niet wat die stage daar nou precies mee te maken heeft gehad. Je zegt dat hij niet meer in Kliptown leeft. Waar leeft hij dan nu en waarom is het zo belangrijk om buiten Kliptown te wonen? Is daarmee dan opeens gerealiseerd dat hij nooit meer arm zal zijn? Of gaat het er alleen om dat hij een oude levenswijze heeft afgegooid waarmee de kans om werk en een beter leven groter worden. Als hij na zijn studie geen werk vindt en de economie klapt in elkaar is hij net zo goed weer terug bij af. Maar in ieder geval heeft hij dan wel een goede ervaring erbij van die stage. Ik denk zelf dat als we armoede echt willen uitbannen initiatieven moeten ontwikkelen om afhankelijkheid van die grote wereldeconomie zo veel mogelijk te verkleinen. Lokaal gemeenschappen bouwen die zichzelf kunnen bedruipen en die minder afhankelijk zijn van het grote geldsysteem zoals het er nu is. Ook daarin kun reisleider worden of in een hotel werken maar dit wordt dan anders gefinancierd en gerund. Dat vergt echter een hele andere benadering van de wereld.Helaas is die wereld nog erg ver.

Succes in de laatste dagen en nog veel plezier gewenst

• 12 Januari 2013 - 11:41

Désirée Bruggema:

Hoi Geert,

Ik heb ook een jaar of wat heel veel ALLEEN gereist, en zie nu ook weer bij jou dat je dan toch veel meer contact hebt met de lokale bevolking en andere reizigers van 'all over the world'.....(Rachel). Alles heb z'n voordeel....