Het ultieme Kerstgevoel - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Het ultieme Kerstgevoel - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Het ultieme Kerstgevoel

Blijf op de hoogte en volg Geert

24 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

De afgelopen week stond in ’t teken van Graskop (zie 2 reisverslagen terug) en het Krugerpark (zie vorig reisverslag). Nu zijn we terug in Johannesburg, in ’t huis van Sifiso.

Vanmorgen (zondag) eerst naar de Grace Bible Church om 7 uur. Was weer net zo indrukwekkend als 2 weken geleden. Ook Gerry en Lindy vonden ’t zo mooi. Joost vond ’t mooi om een keer mee te maken, maar dat was ’t dan.

Tijdens het Engelse ontbijt hebben Gerry en ik berekend hoeveel geld we nu precies hadden bij elkaar gespaard aan eigen geld en aan alle donaties van vrienden, familie, collega’s etc. en dat was alles bij elkaar duizend euro. Een immens bedrag voor Kerstkado’s en Kerst-eten. We kunnen het verdelen over twee weeshuizen: Amazing Grace en SKY. We kunnen er vandaag maar eentje bevoorraden en we kiezen voor Amazing Grace. Lindy is daar twee jaar geleden een aantal weken vrijwilligster geweest. SKY is inmiddels wel bekend (zie mijn eerste 2 weken hier).

Phakiso kent hier gelukkig de weg als geboren en getogen Joburger. We gaan eerst naar Amazing Grace (20 km rijden) om een lijst op te stellen van de spullen die er ’t hardst nodig zijn. Da’s dus een A4-tje vol. We hadden ook graag kerstkadotjes willen kopen, maar 80 weeskinderen en dan 500 euro … daar koop je niet zoveel voor. Bovendien is er zo’n dringend behoefte aan gezond en voedzaam voedsel dat dát toch de eerste keus blijkt.

Terug in Johannesburg zijn we eerst naar een Wholesale gegaan. Daar hebben we zo ontzettend veel kunnen kopen. Om de hoek bij de Wholesale is er een uitgebreide groente- en fruit-markt en daar hebben we de rest gekocht. De auto zat puur tot het plafond vol.

Toen terug naar Amazing Grace. De grotere kinderen hielpen meteen met uitladen en de keuken begon langzamerhand vol te stromen. Joost begon spontaan een paar appels uit te delen aan de kinderen en voor hij het wist hadden ze een rij gevolgd om allemaal hun eigen appel in ontvangst te nemen. Was zo’n machtig gezicht.

VOOR ALLE DONATEURS … JULLIE WETEN NIET HALF HOE GELUKKIG DE MENSEN ZIJN MET JULLIE GIFTEN!!!

Joost zei achteraf dat hij eigenlijk nog nooit zo’n mooie kerst heeft meegemaakt. We hadden het alle vijf. Met iedere doos die we in de auto laadden, hadden we allemaal ’t gevoel hoe mooi het is om dat zo maar weg te mogen geven aan mensen die ’t zo keihard nodig hebben. ’t Was zo’n machtige dag.

Morgen (maandag) even een relax-dag. Dinsdag hebben we een uitgebreide Kerst-lunch in het huis waar Phakiso met zijn moeder, zussen, broer en neefje van 4 woont. We gaan dan heel veel familie van Phakiso ontmoeten, o.a. zijn opa en oma. We zijn heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. ALS er een goed moment is voor Phakiso om Lindy te vragen met hem te trouwen … dan is ’t dinsdag 1e Kerstdag ;-)

Hartstikke bedankt weer voor ’t lezen en ik hou jullie op de hoogte als er nieuws over Phakiso en Lindy is.

Groetjes, Geert

• 25 December 2012 - 16:37

Désirée Bruggema:

Hoi allemaal,

Mooi gedaan, leuke fotoserie! (hooguit jammer dat de rechten en plichten niet te lezen zijn, want zo'n foto maakt wel nieuwsgierig..... ;)

groetjes, Désirée