Bungee-jumpen, God’s Window en ‘The 3 Rondavels’ - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Bungee-jumpen, God’s Window en ‘The 3 Rondavels’ - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Bungee-jumpen, God’s Window en ‘The 3 Rondavels’

Blijf op de hoogte en volg Geert

24 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag (donderdag 20-dec) zijn we de hele dag in Graskop. Eigenlijk in de omgeving ervan. Het lijkt wel wat op Zuid Duitsland. Na het ontbijt zijn we eerst gaan bungee-jumpen bij de Big Swing in Graskop. Of nou uhhh ‘we’ …Joost en ik dan. Gerry en Lindy doen weer een andere keer mee ;-). Phakiso heeft het al een paar keer gedaan.

Na het ontbijt zijn we naar de klif gereden. Het springpunt ligt op ongeveer 90 meter boven de rivier eronder, maar de val zelf is maar 62 meter. Ik heb een aantal foto’s geplaatst en een video van de val van mij en die van Joost. Het was onze eerste keer. Eerlijk gezegd ben ik de 5 seconden van de ‘val zelf’ helemaal kwijt. Joost had ’t zelfde. Maar op het moment dat de rubberen band je weer opvangt kom je wel weer bij ‘bewustzijn’. Daarna is het net alsof je aan een immense schommel hangt en dat is prachtig. Toen kon ik ook zien dat er een kleine waterval langs het afspringpunt naar beneden viel. Achteraf was ’t een machtige ervaring en ik wil zeker vaker gaan bungee-jumpen.

Begin van de middag zijn we naar de Berlin Falls gereden. Genoemd naar een Duitser die daar eeuwen geleden goud ging zoeken, maar helaas … nooit gevonden. Daarna doorgereden naar God’s Window. Een immens panorama vanaf een bergtop over een dal. Bij mooi weer kun je tientallen kilometers over het dal kijken. Helaas was ’t wat heiig en er kwamen nog veel meer wolken opzetten. Binnen een paar minuten zat ’t potdicht. Dus geen foto’s. Vanuit daar doorgereden naar ‘The 3 Rondavels’. Ze worden zo genoemd omdat de negerhutjes van eeuwen geleden zo’n typisch ronde vorm hadden met een beetje rond puntdak van riet. Zo zijn er ook drie bergen in de buurt (naast elkaar) die diezelfde vorm hebben (zie foto’s). Was een kilometer of 50. Eigenlijk vond ik de uitzicht over dit dal (de Blyde Canyon) veel mooier dan God’s Window. Bleek voor ons alle vijf te gelden.

Joost wilde hier een foto van hemzelf laten maken terwijl hij een laptop-tas met het logo van één van hun leveranciers (Evolites) omhoog houdt. Het moest lijken alsof hij als een soort Rafiki uit de Lion King, de kleine Simba presenteert aan alle dieren van de Lion King ;-) Is eigenlijk heel mooi gelukt. Als zijn foto als DE vakantiefoto van Evolites (de leverancier) wordt uitgekozen, wint hij een prijs. Ben heel benieuwd.

’s Middags kregen we het ook over de indruk die we allemaal hebben van Zuid-Afrika. ’t Land is gewoon prachtig. Heel veel moderne kanten die écht niks onderdoen voor Europa. De mensen zijn erg vriendelijk en gemoedelijk. Je maakt heel makkelijk contact. Geen bedreigend gevoel. ’t Land is groen, de zon is heet maar zeker niet té. Bovendien kunnen we niet begrijpen dat Gerry, Joost en Lindy nog maar 3 dagen geleden zijn geland. We hebben al zoveel gezien en ervaren.

Bij een stalletje op de parkeerplaats van de 3 Rondavels hebben Gerry en ik wat lokaal houtsnywerk gekocht. We willen graag een blijvende herinnering, dus wat giraffes en potjes voor op een dressoir. Op die parkeerplaats liepen ook een paar bavianen en één ervan heb ik gefotografeerd.

Als laatste wilden we nog de PotHoles bekijken. Een grote waterpartij waarin ook een aantal rotsen met uitgesleten randen. Was een heel mooi gezicht.

Daarna nog naar een bekend restaurant: “The Carnivore’s”. Je krijgt daar een basismaaltijd met rijst, ‘pap’ (een soort van puree van maismeel, en wat sausjes, sla etc. en om de 10 minuten komt er een ober langs met een heel lange spies met gegrild vlees, maar dan van lokale dieren: zebra, krokodil, impala, springboek, koedoe, gnoe etc. Ik heb een foto van de menukaart bijgesloten.

Uiteindelijk weer naar het Graskop hotel. Ik ging nog even mee met Gerry en Joost om een borrel te drinken. Het eerste wat Gerry zag toen ze de kamer binnenkwam was een heel kleine kameleon in haar kamerplantje. Zij schrok zich wild, maar Joost en ik vonden ’t prachtig. Na de foto hebben we ’t plantje buiten in de tuin gezet.

Morgenochtend heel vroeg gaan we op weg naar het Krugerpark. Is zo’n 100 km verder naar het oosten, maar om 05:30 uur gaan de Gates al open en dan willen we er ook staan dus om 03:30 uur rijden we weg.

Hartstikke bedankt weer voor ’t lezen. Graag tot morgen,
Groetjes, Geert

• 24 December 2012 - 15:46

Karen Horijon:

Geert,

Ik vind dat Bungie jumpen dood-eng! Ongelofelijk dat je dat durft!!
    De foto's zien er prachtig uit!

Geniet nog van jullie vakantie en fijne feestdagen!

Karen x

• 24 December 2012 - 16:36

Martin:

Geert,

Wat leuk om dit allemaal mee te maken en te zien, top. Bij deze bungee laat je het wel om te liegen over je gewicht..........hahaha.

Grpeten daar en een fijne kerst gewenst vanuit een druilerig Nederland.......