Verkouden, strijken en uitkijken naar maandag - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Verkouden, strijken en uitkijken naar maandag - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Verkouden, strijken en uitkijken naar maandag

Blijf op de hoogte en volg Geert

16 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag ben ik weer op de been, maar gisteren even gevloerd. Het weer is hier soms 26 graden, soms 15. Dan weer zon, dan weer onweer. Omdat alle deuren niet goed dicht willen, staan ze altijd open dus veel tocht in huis. Was me net een slag teveel geworden en gisteren was ik verkouden. Nul-komma-nul energie en ik heb er medicijnen voor opgehaald. Vandaar gisteren geen reisverslag. Nu gaat ’t weer een stuk beter.

Gistermiddag nog wel een was gedraaid. We hebben hier een kwart-automaat. Spoelen werkt namelijk niet meer;-) Er draait zo’n grote roerder in ’t midden (zie foto). Je gooit je was erin, zeeppoeder erop en wassen maar. Na 20 minuten is ‘t ‘schoon’. Spoelen doe je door nog een keer te wassen, maar dan zonder zeeppoeder. Eventueel daarna nog een keer.

Dat leer je hier trouwens toch best wel snel … twee vragen stellen. Vraag 1: “Do we have a …?”. Antwoord is best wel vaak: Yep. Vraag 2: “Does it work?”. Antwoord is best wel vaak: Nope of Sometimes. Vandaag heb ik ook nog een derde vraag moeten stellen: “Where can I find it?”. Om te strijken heb ik nu (bijna) alles: de strijkplank, de maatbeker voor het strijkijzer, de lege doos van het strijkijzer, … en dat was ‘t. Dan maar ongestreken de straat op. ‘k Ben heus niet de enige;-)

Woensdag had ik mijn ontwerp voor het netwerk binnen de SKY-classroom en het Internet-access aan een collega voorgelegd met de vraag of zij er eens naar wilde kijken. En vanmorgen zo’n machtig compleet antwoord van haar en een andere collega teruggekregen. Mieke en Robert … zo ontzettend bedankt!!! Ook voor mijzelf, maar met name ook voor de mensen hier omdat ik met jullie antwoorden heel veel theoretische ondersteuning aan de opbouwers en beheerder (Daniël) kan geven.

De SKY-classroom zal, mits er Internet-access is, voor nog veel meer gebruikt worden dan ‘lesgeven’.
1. De jongvolwassenen van SKY kunnen dan goed gebruik maken van Facebook. Dat is hier essentieel voor beginnend-ondernemers. Hoe weinig geld jongeren ook hebben, ze hebben al snel een Smartphone met Facebook om hun sociale netwerk uit te breiden. Hun afkomst is dan immers van geen belang, alleen hun betekenis voor anderen. FB wordt hier dus ook heel veel gebruikt als Entrepreneur-network;
2. Bovendien wordt het Internet in de classroom dan ook gebruikt door Andiswa (mede-bouwer aan de website) omdat zij een administratieve functie door Bob Nameng (manager SKY) aangeboden heeft gekregen. Zij gaat, naast het onderhoud op de website, ook alle mail etc. onderhouden met de (toekomstige) sponsors en volunteers;
3. Bovendien wil Bob bereiken dat zijn ‘bewoners’ meer in de classroom aan het Internetten zijn dan rondhangen op straat en daardoor het slechte pad op gaan. Vandaar ook zijn verbond met Daniël (technisch beheerder classroom) die het Internet-café in Kliptown gaat beginnen. SKY-jongeren krijgen daar korting op Internet-gebruik.

Ik kijk erg uit naar morgen (maandag). Phakiso (schoonzoon) en ik gaan dan Gerry, Lindy en Joost van het vliegveld halen. Na wat gepruts met de bagage (een deel moet naar Sifiso’s huis (huisbaas)) gaan we dan naar de Heia Safari Ranch (http://www.heia-safari.co.za/) waar we bij giraffes, zebra’s, springbokken, impala’s etc. gaan logeren. Eén dag rust en dan woensdagmorgen vroeg op weg naar het Krugerpark.

Ik zal heel veel foto’s maken en op m’n weblog plaatsen. Dit weekend was alleen maar uitzieken en voorbereiden op de komende ‘wild’-week (Heia en Kruger).

Hartstikke bedankt voor ’t lezen en graag tot ziens (en voor de ondersteuning uit Nederland … nogmaals hartstikke bedankt),
Groetjes, Geert

• 16 December 2012 - 14:01

Erica:

Hi Geert,

Lees dat je heel wat afgebuffeld hebt de laatste weken en nu dus gevloerd... Rust ff goed uit want met de familie moet 't natuurlijk wel top worden. Kijk erg uit naar de foto's van de parken. Geniet even voor jezelf, dan kan je er straks weer goed tegenaan voor SKY. Met beiden succes en have fun.

Hoop dat ik nog even langs kan vliegen, maar voorlopig alleen azie in de planning... Dan maar foto's later?

Liefs, Erica

• 16 December 2012 - 14:26

Dineke Gerritsen:

Hoi Geert!!
    Het is steeds weer leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Geen wonder dat je ook even wat ziek bent. Beterschap hoor!
    Volgen jullie daar eigenlijk ook nieuws over Mandela? Hier is steeds op het Journaal dat hij ziek is.
    Fijne dagen gewenst met je familie, en tot de volgende keer!
    Groeten uit een regenachtig Nederland, van Dineke

• 16 December 2012 - 18:16

Désirée Bruggema:

Hoi Geert,

Schrale troost voor jou en ons hier: half Nederland is verkouden en wijt dat aan het koude en natte weer.... onzin dus;)! Gelukkig was het strijken snel klaar....

Maar met zo'n verkouden kop heb je inderdaad meer moeite met het soms zo langdradig-en-steeds- maar-hetzelfde praten van die Afrikanen...... Mensen die een Arabische taal spreken kunnen er ook wat van..... Is denk ik ook een stukje cultuur. Waar nog veel mensen veel langer ongeletterd waren dan hier, bleef de mondelinge overlevering en inprenting veel belangrijker en men leeft nog niet in het moordende westerse of Japanse tempo, dus men neemt de tijd om haar of zijn verhaal gewoon omstandig en meerdere keren te vertellen, maar wij gunnen ons de tijd en rust niet om zo lang te luisteren..... Tegelijkertijd moest ik ook denken aan al die zwarte rappers die heel snel van alles eruit gooien, zo snel dat ik het vaak niet kan volgen. Ook dodelijk vermoeiend!

Ik denk dat je 3 doelstellingen voldoende op de rit staan om nu even heel wat anders te gaan doen en te gaan genieten.....

Dat wensen we je/jullie dus toe! Heb allemaal een goede reis naar elkaar toe en samen en geniet van elkaar en de natuur! Heel veel plezier!

groetjes, Désirée (en Lies)