2 Bijbelfiguren op de stoep en ‘blaren in mn oren' - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu 2 Bijbelfiguren op de stoep en ‘blaren in mn oren' - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

2 Bijbelfiguren op de stoep en ‘blaren in mn oren'

Blijf op de hoogte en volg Geert

14 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag kwam Sifiso (huisbaas) terug met Zimi en Andiswa en er waren nog 2 mensen meegekomen. Allebei uit het arme deel van Kliptown en ze hebben een samenwerkingsverband met Bob Nameng (manager SKY). De oudere stelde zichzelf voor als Abraham en de jongste (22) als Daniël ;-). Daniël heeft een aantal jaar in het computerwinkeltje gewerkt en heeft best wel computer-kennis. Hij heeft de deal gesloten met Bon Nameng om de computer-classroom van SKY technisch te onderhouden, in ruil voor 4 computers en een volledig inzicht hoe wij Internet-access binnen SKY hebben gerealiseerd (is nu nog niet klaar, maar dat is slechts een kwestie van tijd en geld). Met die 4 computers en een kopie van de opstelling waardoor SKY kan Internetten, wil hij (Daniël dus) een Internet-café in Kliptown beginnen. Die constructie kent alleen maar winnaars. SKY heeft technisch onderhoud zodra ik weer weg ben, Daniël kan z’n eigen brood verdienen en ik kan m’n werk gerust achterlaten omdat ik weet dat het goed blijft gaan.

De oom (Abraham) was er alleen maar bij omdat hij bereid is wat geld aan Daniël te lenen. Vanmorgen dus eerst aan Zimi en Daniël helemaal uitgelegd hoe we Internet-access binnen SKY gaan realiseren. Was voor hun best wel een openbaring hoe zoiets allemaal in elkaar steekt. Met name Daniël stelde vragen waaruit goed bleek dat hij de basis prima beheerst. Ik heb er een goed gevoel bij dat hij in staat zal blijken dat technisch onderhoud uit te voeren. Daarna heeft Zimi uitgelegd hoe we de website aan het maken zijn en hebben Daniël en ik nog een plan opgesteld voor de komende 3 weken. In de middag zijn we naar het computerwinkeltje gereden en hebben netwerkkabel, stekkers en nog wat meer gekocht. Daniël gaat morgen en zondag 3 computers in de classroom bekabelen en op elkaar aansluiten. Als dat goed werkt, doet hij de overige 7. Zodra ik dan weer terug ben van het Krugerpark, gaan we het afmaken met o.a. een router om Internet naar binnen te halen. Voor de technici: we hebben geen telefoonkabel bij SKY (dus geen ADSL) maar er worden hier veel 3G-routers verkocht.

Bovendien gaat Daniël met behulp van een paar SKY-bewoners de kleine generator plaatsen, die is speciaal voor de classroom. Over anderhalve week zie ik wel wat de status is. We beginnen het in ieder geval goed in de klauwen te krijgen en inmiddels zijn we met 5 mensen aan het werk om de 3 doelen te halen.

Wat me opvalt is dat veel Zuid-Afrikanen zoveel praten. Het ratelt maar door. Als je een vraag stelt krijg je heel veel antwoorden … alleen niet op de vraag die je stelde. Door al dat praten vanmorgen met Zimi, Daniël (Sifiso ook regelmatig) was ik om 3 uur vanmiddag compleet sufgeluld. Dus na ’t eten ben ik even m’n eigen kamer op gaan zoeken. ’t Was me ff genoeg.

Ik had eigenlijk een foto willen maken van Daniël, Abraham en mij, maar ik heb er niet op tijd aan gedacht. Abraham kwam bij mij over als een jaar of 60. Ergens in het gesprek zei hij dat hij van 1973 was. Wow!! Puur oud qua uiterlijk en ‘doen en laten’ maar 17 jaar jonger dan ik.

Oh ja, tussen de middag zijn Zimi en Andiswa hier blijven lunchen natuurlijk en toen stelde ik een vraag over weeskinderen binnen Kliptown. Nu blijkt 3 van de 5 kinderen in het arme deel van Kliptown wees te zijn. De meeste van hen zijn wees geworden omdat hun ouders aan AIDS zijn gestorven. Maar aan het eind van dat gesprek vertelde Zimi dat kinderen die opgevangen worden door een ander familielid, geen ‘wees’ genoemd worden (heeft veel weg van de reactie van Karin Rutgers een paar dagen geleden over Indonesië). M.a.w. 3 van de 5 kinderen worden dus wél wees genoemd en dat betekent dus dat heel veel kinderen niet door familie worden opgevangen. Er zijn twee weeshuizen waarvan SKY veruit de grootste is. Bob en z’n team vangen dus de meeste van die kinderen op. Het aantal kinderen binnen SKY onder de 10 schat ik op zo’n 15 á 20.

Morgen neem ik vrij. Ik weet nog niet wat ik ga doen. In ieder geval gaan Phakiso (schoonzoon) en ik ’s middags ergens wat drinken. Hartstikke bedankt voor ’t lezen, een heerlijk weekend en graag tot de volgende keer.
Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: