Computerwinkel, 5 Nederlanders op bezoek en Spur's - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Computerwinkel, 5 Nederlanders op bezoek en Spur's - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Computerwinkel, 5 Nederlanders op bezoek en Spur's

Blijf op de hoogte en volg Geert

12 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vanmorgen hebben we eerst Zimi en Andiswa opgehaald en nadat die weer goed aan ’t werk waren, zijn Sisifo (huisbaas) en ik met een PC van Sifiso naar een computerwinkeltje gegaan omdat er een onderdeel vervangen moest worden. Uiteindelijk bleek dat winkeltje vlak in de buurt van SKY te zijn. Het is in een typisch arme wijk van Soweto dus ik heb even wat foto’s gemaakt.

Vandaag hebben we met z’n drieën (Zimi, Andiswa en ik) behoorlijk vooruitgang geboekt. De taakverdeling is vrij natuurlijk verlopen: Zimi doet de opbouw van de website (meer het technische deel), Andiswa is goed in het samenstellen van de inhoud (dus tekst en foto’s) en ik ben, in samenspraak met Bob Nameng (manager SKY), bezig met sponsoring voor de kosten van webhosting en Internet-access binnen SKY. De website is zo rond Kerstmis klaar. Op dit moment leg ik vrij veel contacten met sponsors voor de 2 zaken (free webhosting én free Internet-access) en ik hoop dat we gedurende de komende 3 á 4 weken daar een positief antwoord op krijgen. Daarnaast ben ik bezig met de voorbereidingen om een netwerk binnen de SKY computer-classroom te installeren. De installatie daarvan kan pas in de eerste week van januari en dat doe ik dan samen met Zimi zodat hij d'r ook wat van opsteekt. En áls we dan een gesponsord Internet-modem hebben, kan die meteen aangesloten worden. De netwerk-kabels kan ik kopen bij het computerwinkeltje waar Sifiso en ik vanmorgen waren. ‘t Is een vriend van Sifiso en die heeft al een goeie prijs toegezegd. Hij heeft al wel vaker wat tegen een heel lage prijs geleverd aan SKY.

Vanmiddag stonden er ineens 5 Nederlanders voor m’n neus. Ze waren verdwaald in de buurt van Kliptown. Hebben vandaar uit hun eigen Bed&Breakfast gebeld. Die eigenaar kende Bob Nameng weer goed. Bob is naar ze toegelopen en toen hij hoorde dat ze uit Nederland kwamen is hij bij hun in de auto gestapt en naar mij (bij Sifiso dus) gereden. Was heerlijk om weer even Nederlands te kunnen praten. Na 3 kwartier zijn ze weer verder gegaan. Zo’n heerlijk klein wereldje eigenlijk.

Over klein wereldje gesproken … vanavond zat Sifiso op Facebook en kwam in gesprek met een heel goede vriendin uit het verleden. Ene Eline uit … Bovenkarspel. Toen ze ‘hoorde’ dat er een Nederlander tijdelijk bij Sifiso woonde wilde ze wel graag even met mij chatten. Ze vertelde o.a. dat ze een half jaar lang hier in de buurt heeft gewoond (in 2002) en vrijwilligerswerk deed in deze buurt. Ik heb haar beloofd om binnenkort even met Sifiso langs haar toenmalige werkgebouw te rijden en er wat foto’s te maken en op mijn weblog te zetten.

Vanavond ben ik met Phakiso (schoonzoon) lekker uit eten geweest. Hier in Maponya Mall is een restaurant met de naam Spur en daar hebben ze de lekkerste steaks, spareribs en chicken die je maar kunt krijgen. Zo fantastisch. Ik was al gewaarschuwd door Lindy dat het géén eenmalig bezoek zou worden. Ik zit hier nu anderhalve week en ben d’r al 3 keer geweest. Maar och … ik doe ’t voor Phaks ;-)

We hebben de gang d’r goed in. Zimi en Andiswa komen graag en gaan met schele ogen weer naar huis. Eens kijken of ze morgenavond willen blijven eten.

Ik ga zo slapen. Bedankt weer voor ’t lezen en graag tot morgen (alweer donderdag dan)
Groetjes, Geert

  • 13 December 2012 - 22:25

    Karin Rutgers:

    Die foto van Kliptown is wel confronterend. Een behoorlijk arme wijk zo te zien. Succes met de doelen ie je wilt behalen.

  • 13 December 2012 - 22:25

    Karin Rutgers:

    Die foto van Kliptown is wel confronterend. Een behoorlijk arme wijk zo te zien. Succes met de doelen ie je wilt behalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: