Weer op stoom, TV gekeken en De Buurtsuper - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Weer op stoom, TV gekeken en De Buurtsuper - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Weer op stoom, TV gekeken en De Buurtsuper

Blijf op de hoogte en volg Geert

11 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Gisteravond hebben Sifiso (huisbaas) en ik voor ’t eerst TV gekeken. Laatst hadden we het over films en toen bleek dat we allebei nog wel een keer The Shawshank Redemption wilden zien. Ik had ‘m van 't weekend gedownload en we hebben er op mijn laptop met wat extra speakers naar gekeken. Was ook wel weer eens lekker.

Vanmorgen heeft Sifiso dus voor ’t eerst Zimi en Andiswa opgehaald bij SKY. Liep vloeiend. Daarna hebben we eerst het ontwerp van de website besproken. Zimi heeft ’t heel goed in z’n kop zitten. Dat ontwerp zijn we verder uit gaan werken. Daarna hebben we drie hoofdtaken verdeeld en iedereen is aan ’t werk gegaan. De commitment is gróót, van hun allebei. Misschien een beetje té, want zelfs tijdens de lunch wilden ze eigenlijk ’t liefste doorwerken. Morgen zet ik de lunch gewoon op een andere tafel, dan moeten ze wel even loskomen van hun computer ;-) We liggen gewoon weer prima op stoom en dit keer heb ik er een goed gevoel bij. Morgenochtend rij ik even mee om ze op te halen, want één van de computers heeft extra geheugen nodig en dat kan in een computerwinkel van een vriend van Sifiso. Dat winkeltje is vlakbij SKY.

Ik had wat boodschappen nodig voor de lunch, dus ik ben weer naar ’t winkelcentrum geweest waar ik gisteren die ‘Fish & Chips’ gekocht heb. Er is ook een best-wel-grote AH-achtige winkel op dat centrum en ik heb er even een paar foto’s gemaakt. Als je de foto’s ziet … weet dan dat dit een doodgewoon winkelcentrum in Soweto is, niks fancy, niks speciaal en geen Mall. D’r zijn er ongetwijfeld een heleboel van. Ik had in Nederland dus écht niet het idee dat ze hier zulke buurtsupers hadden. Ik dacht meer in hutjes, marktkraampjes, grauwe winkeltjes met een minimaal assortiment ;-) Nou, ’t is gewoon een moderne Albert Heijn met koelvitrines, verse afhaalmaaltijden, een warme bakker, scanner-kassa’s en zelfs een apparaat om je ‘foto’s op USB-stick’ uit te laten printen.

Ik ben vandaag volop in de running geweest en ben moe, dus ga zo naar bed.

Ik wil wel graag nog even reageren op een reactie van Karin Rutgers van eergisteren: In de eerste plaats: MACHTIG dat jullie vandaag weer een spinningmarathon bij ons bedrijf hebben georganiseerd (Belastingdienst Computercentrum). Ik schat dat het opnieuw een recordbedrag heeft opgeleverd voor Goede Doelen en het mooiste vind ik nog dat daarvan elke euro (100% score) direct naar de lokale bevolking van Indonesië gaat. Misschien dit jaar ook wel naar andere projecten, maar ’t belangrijkste is dat er nergens geld blijft ‘hangen’. En dat is ook meteen de brug naar In De Tweede Plaats: Ja, het doet mijzelf ook altijd zeer dat van de overheids-ontwikkelingshulp zoveel naar de hele grote organisaties gaat met hun immense overhead … hier én daar. Ik weet dat er heel grote projecten zijn die gewoon niet zonder die overhead kunnen, maar ik vermoed ook dat er wel wat efficiënter met die 4 of 5 miljard omgesprongen kan worden waardoor er een paar tonnetjes over zijn om die vele kleinschalige projectjes te financieren om locale bevolkingen een ‘hengel’ te geven in plaats van een ‘vis’.

Hartstikke bedankt voor het lezen en jullie reacties. Slaap lekker alvast en tot morgen.
Groetjes,
Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 98830

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: