Internet gejat, WebsiteProefjes en Fish & Chips - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Internet gejat, WebsiteProefjes en Fish & Chips - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Internet gejat, WebsiteProefjes en Fish & Chips

Blijf op de hoogte en volg Geert

10 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vanmorgen werd ik wakker en met een kop koffie naast me keek ik eerst of ik mail had. Geen Internet. Komt hier wel vaker voor. Ik naar beneden om de router (klein kastje) te resetten. Geen router. Hij stond (verleden tijd) altijd op een luidsprekerbox naast een raam en vóór dat raam zijn tralies (zie foto). Tja … net iets te grove tralies dus want het lamellen-raampje kan van buiten opengeduwd worden en dan kan zo’n klein plat kastje er nét doorheen getrokken worden. Gelukkig hebben we er nog eentje en die staat nu in een afgesloten hok (ik heb de reserve-router alleen maar voor de foto op de box geplaatst).

Ter voorbereiding op morgen, de eerste werkdag van Zimi en Andiswa, ben ik het afgelopen weekend en vandaag bezig geweest om een uitgebreide “Online WebDesign Website” te vinden. Je kunt namelijk een website op 2 manieren maken:
1. De meest uitgebreide websites maak je vaak met een computerprogramma genaamd Dreamweaver. Dat programma is zo uitgebreid dat wat je ook bedenkt, je kunt het er mee maken. Maar door z’n uitgebreidheid kost het erg veel tijd om het programma goed te leren kennen voordat je een mooie website kunt maken. En dan krijg je daarna nog het onderhoud van de website bij bijvoorbeeld tekst- en/of foto-aanpassingen;
2. De andere manier is dat je een externe website gebruikt met een zogenaamde SiteBuilder. Dat werkt een beetje als een tekenprogramma maar dan online (dus terwijl je verbonden bent met Internet). Je begint met een eigen lege website, je voegt een kop toe, en dan wat tekst, en dan nog een paar foto’s en daarna een onderregel. Als je website meerdere pagina’s moet krijgen definieer je daarna de andere pagina’s met tekst, foto’s, video’s contactinformatie etc. en dan voeg je nog een index toe en dat doe je allemaal met dat online-ontwerpprogramma Er zijn er heel veel van en de ene is veel uitgebreider dan de ander.

Door het gedrag van Terence durf ik het niet aan om hier een Dreamweaver-training te gaan geven. Optie 1 viel dus af. Van ’t weekend dus veel gezocht naar een online-ontwerpprogramma (optie 2) en ik heb er eentje gevonden die voor ons perfect is. Ik ben d’r vandaag heerlijk mee aan de slag geweest en een proefje staat op internet:

geert.wozaonline.co.za

De uiteindelijke website gaat er ongetwijfeld heel anders uitzien. Het grote voordeel van WozaOnline is dat het gratis is (wordt gesubsidieerd door een ministerie in ZA). Alleen als SKY z’n eigen webadres (bijv. www.sky-kliptown.co.za) wil laten registreren dan betalen ze 100 Rand per jaar (ong. een tientje). We kunnen best wel heel leuke websites bouwen met WozaOnline en ik weet zeker dat Andiswa en Zimi er goed mee uit de voeten kunnen. En als ik weer weg ben kunnen zij de SKY-website onderhouden én met de kennis en ervaring die ze dan hebben opgedaan een zakcentje bijverdienen door voor anderen een website te bouwen. Bovendien hebben ze allebei wat extra’s op hun CV. En wie weet vindt één van de twee het wel zo leuk werk dat hij/zij toch verder gaat in WebDevelopment.

Vanmiddag om een uur of 3 ben ik het eten voor vanavond op gaan halen. Ik had best wel trek en in een voor mij onbekend ‘winkeltje’ verkochten ze ook Fish & Chips. Ik heb de kleinste portie gekocht. Gatver!!! Meer vet dan eten. Immens vies. Dus thuisgekomen maar een paar tosti’s gemaakt. Het eten voor vanavond is nu bijna klaar. Ik kook ’t liefste zelf … dan weet ik tenminste wat ik eet;-)

Hartstikke bedankt voor ’t lezen en ik ben heel benieuwd wat morgen gaat brengen.
Groetjes, Geert

• 11 December 2012 - 08:04

Dineke Gerritsen:

Ha Geert,
    Jij schrijft sneller dan ik kan lezen, maar ik ben weer bij. ;) Wat een avonturen! Maar heel leuk om zo op de hoogte te zijn van al je bezigheden. Goeie dag weer vandaag! Groeten van Dineke

• 11 December 2012 - 22:48

Karin Rutgers:

Hoi Geert, De spinningmarathon heet 5304 euro opgeleverd. Weer 500 euro meer dan vorig jaar. Kanjers zijn het onze collega's. Ik word helemaal blij van die inzet.
    Nog een vraagje : is wozaonline zoiets als wordpress? Ik heb zelf de website in wordpress gemaakt. Content management systeem. Werkt erg goed. Vooral voor mensen met weinig technische kennis.

prettige dag nog