Grace Bible Church, Bob Nameng en Dé Oplossing - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Grace Bible Church, Bob Nameng en Dé Oplossing - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Grace Bible Church, Bob Nameng en Dé Oplossing

Blijf op de hoogte en volg Geert

09 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vanmorgen zijn Phakiso (aanst. schoonzoon) en ik eerst naar de Grace Bible Church gegaan. Er zijn 2 diensten: één om 7 uur en één om 9 uur. Phakiso gaat het liefst naar de vroege omdat de latere veel minder dynamisch is omdat dan veel mensen hun ‘roes’ uitslapen. Prima. Wij dus om 7 uur in de kerk. Nou … da’s dus heel wat anders dan de Gereformeerde Kerk De Drie Ranken in Apeldoorn. De kerk staat in Soweto met vrijwel alleen gekleurde mensen. Elk beeld wat ik had over een Gospeldienst klopte. Kippenvel!! Er was waarschijnlijk één blanke in die hele kerk … ik dus. En het was machtig om mee te maken. In de kerk zelf kunnen zo’n 3000 mensen. De centrale ruimte is ongeveer net zo groot als de Americahal, maar er zijn veel bijgebouwen. Naar de dienst van 9 uur komen volgens Phakiso soms wel 8000 mensen die ook buiten alles kunnen volgen op schermen. Ik heb een foto van Internet geplukt omdat een foto vanaf de grond geen goed beeld geeft. En ik heb een foto van het podium bijgesloten.

Daarna zijn Pax en ik gaan ontbijten in Maponya Mall (de kerk is daar vlakbij, net zoals SoccerCity). Dit keer gebakken eieren, toast, spek, champignons . typical English. Kon ook, want we waren al 2 uur in de weer. De dienst duurt namelijk ruimt anderhalf uur (maar ’t lijkt heel veel korter).

Toen ik thuiskwam had ik een SMS van Bob Nameng (manager SKY). Ik was welkom op de begrafenis van de moeder die dinsdagnacht overleden was. Ze hebben hier een condoleancedag (de dag na het overlijden) en een begrafenis. Toen ik aankwam in Kliptown en gevonden had waar ik moest zijn, werd de begrafenis net afgerond door alle bezoekers een lunch aan te bieden. Ik zat nog vol, dus ging apart staan. Door Bob werd ik voorgesteld aan Andiswa. Ik vertel nu wat meer over haar, omdat zij waarschijnlijk een belangrijke rol in de komende weken gaat spelen. Zij is 22, weeskind vanaf haar 12e en woont samen met haar oudere zus en jongere broer in Kliptown. Toen ze klein waren zijn de drie weeskinderen vaak opgevangen in SKY. Ze zit in het laatste college-jaar en wil zich graag specialiseren in Media & Advertisement. Ze heeft nu vakantie en zou het machtig vinden om mee te werken aan de website. Haar eerste reactie was: “Wow … that’s good for my CV!!”. Ze vertelde me nog veel meer, want ons gesprek duurde wel een half uur. Ze doet me sterk denken aan de gedreven meiden in Calcutta (Puja en Piya) en aan mijn dochter Lindy. Zij straalt het commitment uit wat ik zo miste. Ik heb een foto van haar bijgesloten. Zal binnenkort even een foto van Zimi maken.

Een uurtje later zat ik met Bob Nameng te praten over de mogelijkheid om:
a. Een wat eenvoudiger website te maken die wel makkelijker te ontwikkelen en te onderhouden is, maar er gewoon minder ‘gelikt’ uitziet
b. Opnieuwe met Zimi te gaan praten en Terence te vervangen door Andiswa
Bob vond ’t een dijk van een idee. Het blijkt namelijk dat Zimi vorige week woensdag (de eerste afwezigheidsdag) wel naar mij had willen komen, maar door Terence onder druk is gezet om Terence te helpen met verhuizen en daarna wist Zimi niet meer hoe hij het op moest lossen en bleef maar gewoon weg. Daarna hebben Bob en ik nog een tijdje met Zimi gesproken en Zimi krijgt graag een tweede kans, zeker ook omdat hij en Andiswa elkaar hun hele leven al kennen en heel goed met elkaar op kunnen schieten.

Zelf moet ik maandag een aantal zaken met Phakiso afwerken, dus dinsdag komen Zimi en Andiswa tussen 09:00 en 09:30 uur naar ‘ons’ huis. Toen ik thuis kwam bedacht ik me plotseling dat Sifiso (huisbaas) elke morgen zijn vader naar zijn winkeltje brengt en 'm eind van de middag weer ophaalt. Omdat ik een keer meegereden ben, weet ik dat hij dan vlak langs SKY komt. Dus ik heb Sifiso gevraagd of hij Zimi en Andiswa op wil pikken als hij ’s morgens zijn vader heeft afgezet en einde middag weer af wil zetten voordat hij zijn vader oppikt. Geen probleem!!! Dat betekent 2 dingen: zij hoeven geen half uur te lopen (twee keer per dag) en we gaan met een soort van OfficeHours werken … van 09:00 – 16:30 uur. Systeempie hé???

Bob vertelde me trouwens ook het één en ander over zijn eigen leven. Hij is geboren in Kliptown. Op z’n vierde overleed z’n moeder en op z’n zesde z’n vader. Hij heeft toen 2 jaar ‘alleen gewoond’ totdat de Moeder Theresa van Kliptown: “Eva Mokoka” hem opving in het weeshuis wat ze al eerder had opgericht. Het heette toen al SKY. Op z’n 16e is Bob een ‘eigen’ weeshuis begonnen en op z’n 18e is dat samengevoegd met SKY omdat ‘Mama Eva’ te oud werd voor SKY. Als je Googled op “mama eva kliptown” zul je veel meer informatie vinden.

Nog even een reactie op een reactie van gisteren (Désirée): Er is inderdaad iets misgegaan bij het plaatsen van de laatste 2 foto’s (ik kreeg een foutmelding). Ze zouden nu opvraagbaar moeten zijn. De Zuid-Afrikanen (elke kleur) spreken heel goed Engels, maar ze hebben een tongval die het voor mij moeilijk maakt ze goed te verstaan. Alles is hier in de Engelse taal. Onderling spreken de gekleurde mensen ook wel Zulu, maar je kunt 100% terecht met Engels. In Soweto wonen inderdaad maar heel heel weinig blanken. In Kliptown helemaal geen. Alhoewel … de laatste tijd wordt er wel regelmatig een “Biking Big White” gesignaleerd ;-). De ‘elderly’ kennen nog wel een paar woordjes Zuid-Afrikaans. Ik merk geen afkeer bij die mensen. Vandaag vertelde ik Andiswa wel over mijn gesprekje met één van de ‘elderly’ en zij noemde hem Opa. Zo noemen ze hun grootouders blijkbaar. Je spelt het alleen als Oupa. Ik hou dus NIET van junkfood. Af en toe een kippenpootje bij KFC lukt nog wel;-) Koken is niet m’n hobby, maar lekker eten wel … dus ik kook toch wel elke dag. Het is nu een paar dagen zonnig geweest, alleen vanmiddag viel er plotseling een stevige bui. ’t Is hier ongeveer 28 graden.

En alweer hartstikke bedankt voor ’t lezen en graag tot morgen. Sifiso en ik gaan eten.
Groetjes, Geert

• 10 December 2012 - 07:46

Karin Rutgers:

Wow zo'n kerkdienst, dat kan inderdaad erg mooi zijn. Kippevel zoals je al zegt. Nog even een vraagje. Worden wezen in Zuid Afrika niet opgevangen door familie en door hen ook onderhouden? Wat is de reden dat er behoefte is aan een weeshuis? Ik weet dat in Indonesie bij het overlijden van ouders er altijd wel een familielid in de buurt is die zo'n kind opvangt. Niet dat ze dan altijd gelijkwaardig zijn aan de eigen kinderen, maar opvang is er meestal wel. Het kan zijn dat door migratie er misschien geen familie aanwezig is en dat daardoor er behoefte is aan een weeshuis. Of dat wezen zo slecht behandeld worden dat het beter is om ze apart op te voeden. We leuk om weer kinderen te ontmoeten die voor zichzelf al duidelijk hebben dat ze zichzelf moeten ontwikkelen om vooruit te komen.
    Morgen de spinningmarathon. Ik hoop dat we weer veel ophalen. In Nederland heerst de' serius request koorts' weer. Er wordt waarschijnlijk voor miljoenen opgehaald voor een organisatie die zo groot en log is dat er wel weer een hoop overhead in gaat zitten.Niet dat ik twijfel aan de goede naam van het rode kruis, maar waarom geven we in dit land nee meer aan kleine initiatieven die heel wat minder overhead hebben en waar dus relatief meer terecht komt bij de mensen die het echt nodig hebben. En waarom is daar niet meer media aandacht voor? Succes vandaag

• 10 December 2012 - 14:27

Lies:

Ha Geert,

't Is maar goed dat je je ervaringen van een lange dag van je 'afschrijft', goed voor de verwerking! En goed voor je lezers om bij te blijven.
    Een prima systeempie heb je bedacht; bijkomstig voordeel (misschien): je bent nu redelijk zeker van de komst van je 'studenten'.
    De luchtfoto van (het terrein van) de Grace Bible Church deed me denken aan een luchtfoto van de oecumenische (jongeren)gemeenschap in Taizé. Ook daar kunnen heeel veeel mensen de diensten bijwonen. Er zal wel een groot verschil in expressie zijn, vermoed ik.

Tot de volgende keer!
    Lies