SoccerCity, de Kerstman en heerlijke dag - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu SoccerCity, de Kerstman en heerlijke dag - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

SoccerCity, de Kerstman en heerlijke dag

Blijf op de hoogte en volg Geert

08 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag stond Johannesburg in ’t teken van een voetbalwedstrijd. De nummers 1 en 2 in de Zuid-Afrikaanse Premier Soccer League (eredivisie) komen allebei uit Johannesburg en ze heten: de Orlando Pirates en de Kaizer Chiefs. De voetbalwedstrijd werd gehouden in SoccerCity, een immens voetbalstadion waar ook de finale van de Wereldbeker Voetbal is gespeeld (11 juli 2010 … Nederland / Spanje). Vandaag zat het met 87.000 toeschouwers nog net niet vol. Het stadion staat naast Maponya Mall waar ik regelmatig boodschappen doe. Ik had om 4 uur afgesproken met Phakiso om samen de tweede helft in een restaurant te kijken. Ik heb nog nooit zo rustig naar Maponya Mall kunnen fietsen. Zelfs de taxi’s waren ‘soort van stil’ ;-). ’t Is gemiddeld een kwartiertje fietsen … 10 min. heen en 20 min. terug. Dat komt omdat ‘ons’ huis op een heuvel ligt en de Mall een stuk lager. Geldt ook voor SKY overigens. Naar de Mall moet ik steeds wat afremmen, terug naar huis trappen op ongeveer de laagste versnelling. Mede omdat Johannesburg op 1750 meter boven zeespiegel ligt, hap ik dan naar adem als ik thuis ben (heeft misschien ook wat met roken te maken ;-) ).

Ik was in eerste instantie voor de Pirates. Ik bleek één van de (zeer) weinigen te zijn. Maar mijn voorkeur kwam door Wikipedia.nl. Die schrijft dat Ruud Krol (ex-Ajax) de trainer is. Tijdens de wedstrijd zag ik beelden van de hoofdtrainers en géén van twee was Ruud Krol. Hij blijkt een paar jaar geleden ontslagen te zijn bij de Pirates. En vanaf dat moment interesseerde het me geen moer meer wie zou winnen. Eindstand: 1-1 ;-). Overigens ging het hele restaurant net zo uit z’n bol, toen The Chiefs de gelijkmaker maakten, als we dat in Nederland gewend zijn. Was een machtig gezicht.

Zuid-Afrikanen houden van lawaai. Alle terrasjes hebben een stuk of tig grote boom-boxen. De hele week heb ik gedacht dat ze allemaal op hun hardst stonden. Vandaag bleek dat het door de week maar kinderspel is. Wat een herrie. Hopelijk vanwege het voetbal, anders wordt het afzien in de weekenden.

De wedstrijd werd halverwege de middag gespeeld en heel veel mensen bleven in de Mall kijken en gingen dan weer verder met winkelen. In en vóór de TV-winkels was het heul veul drukker dan anders. Ik heb even een foto bijgevoegd. Overigens wordt de uitzending van de wedstrijd regelmatig onderbroken door commercials.

De kerstsfeer is hier heel veel minder dan in Nederland. Eén heel grote kerstboom in de centrale hal van Maponya met een stoel voor de kerstman (zie foto) en nul-komma-niks kerstliedjes. Af en toe een klein boompje in een winkel. Misschien komt het nog.

Wel een heerlijke dag gehad. Een paar uur alleen thuis geweest, wat uit zitten zoeken voor de websites, en wat ge-SMSt met Nederland.

Even een reactie op een vraag van gisteren (Désirée). Ja, zowel Terence als Zimi zijn opgegroeid binnen SKY. SKY is echter méér dan alleen een weeshuis, het is tevens een soort van centrale opvang voor jeugd binnen Kliptown. Er wonen trouwens ook zo’n 10 ‘elderly’ binnen SKY. Alhoewel … ‘elderly’, ik heb nu met een stuk of 3 van hen een praatje gemaakt. Die 3 zien er bejaard uit maar zijn 10 tot 15 jaar jonger dan ik. Met 1 van hen kon ik simpele Nederlandse woordjes spreken. Is voor hun gewoon Zuid-Afrikaans.
Misschien dat Terence en Zimi een verandering laten zien als ze merken dat we andere mensen gaan trainen, maar dan is ’t voor mij toch te laat want dan laten ze het waarschijnlijk net zo hard weer vallen zodra ik weg ben. Overigens denk ik wel dat ik een oplossing heb, maar daar moet ik even 2 of 3 dagen mee wachten.
Mijn B&B is inderdaad prima. Het is meer de manier van doen van Sifiso. Is gewoon een stuk ‘relaxter’ dan we in Nederland gewend zijn. We zitten vaker op ’t balkon dan op de WC, dusssss … de lamp verplaatsen ;-)

Mijn huis staat inderdaad in een wat betere wijk in Soweto, maar de kwaliteit van de buurt wisselt per paar honderd meter. Het arme deel van Kliptown (waar SKY is) is maar 10 minuutjes fietsen verderop. En op de weg naar SKY kom je betere en minder goede huizen tegen. Een echte Vinex-wijk is hier niet. Staat een beetje door elkaar heen. Wel kom ik regelmatig, als ik in een auto meerijdt, zogenaamde ‘house villages’ tegen. Dat zijn wijkjes van zo’n 50 identieke huizen (soort woonerfjes) met een muur er omheen en een poort en allemaal bordjes “xxx – Armed Response”. De ‘xxx’ is dan de naam van het beveiligingsbedrijf. Heel veel huizen zijn hier beveiligd met tralies etc. Toch heb ik me nog nooit onveilig gevoeld. Ik merk het waarschijnlijk nog wel.
In Soweto zijn de mensen over het algemeen zwart of gekleurd. Ik ben vandaag in Maponya misschien een stuk of 5 blanken tegengekomen. Als je de foto’s bekijkt van vandaag of eerder in m’n weblog, dan zul je zien dat heel veel mensen modern gekleed gaan. Is erg vergelijkbaar met Nederland. Geldt ook voor het gewicht van de mensen. Net zo gemêleerd als in Nederland. Wel begreep ik van Sifiso dat op dit moment de meeste zwarten en kleurlingen zo’n 65 tot 70 jaar worden. Dat zal in de toekomst wel ouder worden, want de mensen die nu zo rond de 65 zijn, hebben een veel armoediger jeugd gehad met veel minder kwalitatief goed voedsel. Overigens … werkende mensen eten hier vaker buitenshuis dan in Nederland. Groente wordt weinig aangeboden in tegenstelling tot junkfood (daar ‘sterft’ het hier van ;-) ).

En nog een ander reactie van gisteren (Karin). Ja, ik geloof dat het inderdaad een keus is: ga je voor lange tijd vrijwilligen, dan kun je een gemeenschap(je) laten groeien. Ga je voor kortere tijd (zoals ik) dan richt ik me liever op het trainen van 2 of 3 talentjes. Anders wordt het, zoals ik erover denk, een tijdelijke verbetering die na mijn vertrek weer terugvalt. Liever een ‘hengel’ aan 2 mensen, dan een ‘vis’ aan een gemeenschap. Maar da’s natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Gelukkig kan ik het voor SKY combineren … ik train 2 á 3 mensen en het resultaat van de training komt ten goede aan geheel SKY.

Bedankt weer voor ’t lezen en graag tot morgen. Als je een mailtje wilt ontvangen op het moment dat ik een nieuw reisverslag heb aangemaakt, vul dan even in de linkerkolom je mailadres in (bij: Meld je aan voor de mailinglijst). Bovendien krijg je dan automatisch ook een mailtje als ik over een half jaar (of zo) opnieuw naar Zuid-Afrika ga.

Groetjes en een dijk van een weekend verder,
Geert

  • 09 December 2012 - 13:47

    Désirée Bruggema:

    Hoi Geert,

    Dat was een lange en informatieve blog! Met daarin antwoord op veel van mijn vragen! Bedankt!
    Impliciet ook al een beetje antwoord op een vraag die ik nog niet eens gesteld, maar wel bedacht had: (bijna) iedereen spreekt redelijk Engels, maar hoe zit het met het Zuid-Afrikaans - of is dat meer de taal van de in Kliptown nauwelijks aanwezige witte mensen? Merk je misschien juist een afkeer van die taal (namelijk de taal van de - al of niet voormalige - onderdrukker)?

    Ik kon alleen de eerste foto bekijken (weet niet waar de "fout" zit: hier of daar). Gaat het om een modeshow?

    Gezien het junkfood en de dikke mensen denk ik niet dat de gemiddelde leeftijd daar op korte termijn nog gaat stijgen: het is al lang bekend dat het eigenlijk veel minder ongezond is (te) weinig te eten dan alleen maar junkfood te eten...... Geldt voor jou ook!

    Maar koken is niet je hobby geloof ik, en ik zou het zelf voor dat weinige geld ook leuk vinden om van alles te proberen, hoor.....

    De sneeuw is hier bijna weg, maar voor hoe lang? De temperatuur daar lijkt me heerlijk!

    Geniet van je vrije (?) dag! groetjes, Désirée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 98823

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: