Opnieuw No-ShowUp, Sifiso’s website en terrasdiner - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Opnieuw No-ShowUp, Sifiso’s website en terrasdiner - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Opnieuw No-ShowUp, Sifiso’s website en terrasdiner

Blijf op de hoogte en volg Geert

07 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vanmorgen zouden Zimi en Terence komen … maar helaas. Alleen dit keer was ik erop voorbereid, want gisterenavond zijn Sifiso (m’n huisbaas) en ik al begonnen met een opzet voor zijn website en daar ben ik vandaag heerlijk mee verder gegaan. Dus ik heb me prima vermaakt, ook al is het niet het doel van m’n verblijf hier.

Phakiso (aanstaande schoonzoon), Bob Nameng (manager SKY) en ik hebben vanmiddag met z’n drieën besproken hoe we nu verder gaan. Phaks en ik willen allebei dat er twee andere jongeren komen (meisjes zijn uiteraard net zo welkom). Bob vertelde ons dat hij graag nog één kans wil hebben om de jongens wél zover te krijgen. Vanavond zou hij een gesprek met hun allebei hebben en daar laten we het van afhangen.

Mijn eigen primaire doel is het trainen van 2 of 3 jongeren in een vak waardoor ze de sloppenwijk kunnen ontgroeien. Dat is gelukt in 2009 in Calcutta: de 2 meiden (Puja en Piya) hebben het al heel ver geschopt mede dankzij het studiefonds wat we indertijd hebben opgericht. Ik heb nog steeds 2-wekelijks contact met ze. Puja (22) zit inmiddels in het 3de jaar van een gerenommeerde universiteit en wil over 2 jaar, wanneer ze haar Masters heeft, in het buitenland gaan werken om haar familie te onderhouden. Piya (18) zit nu in het eerste jaar College en hoort bij de top-5 van haar jaar. In 2010 is dat ook gelukt in Dharamsala toen ik een aantal leerlingen begeleid heb in het opzetten van een WebShop. Ergens begin dit jaar kreeg ik van één van die leerlingen een uitgebreide mail dat hij al uitstekend kon rondkomen van zijn WebShop. En datzelfde wil ik dus ook bereiken met 2 of 3 jongeren uit Kliptown. En het gaat nu net als in Calcutta en Dharamsala … daar duurde het ook even voordat ’t spul op gang kwam. Als mijn doel was om heel SKY op een ietsje hoger plan te krijgen, zou ik inderdaad wat dieper graven in beweegredenen van mensen, maar nu ga ik gewoon voor die 2 á 3 jongeren die er alles voor over hebben om te groeien. En als dat Zimi en/of Terence niet zijn, dan dus maar anderen.

Ik weet dat jullie een beetje lopen te bibberen in de sneeuw, maar wij hebben vanavond heerlijk buiten gegeten. ’t Is hier overdag zo’n 25 graden en vaak schijnt de zon. Overigens: recht boven je. Wil je hier een kleurtje krijgen dan moet je op een bedje gaan liggen, anders wordt alleen je kruin bruin (althans … die van mij dan ;-) ). Ik heb even wat foto’s van ‘ons’ huis bijgevoegd en van de tuintafel. We hebben machtig gegeten … o.a. een steak van de braai bij Pick ’n Pay.

Vanmorgen hebben ze hier de grijze containers opgehaald (zie foto). Was best wel een Hollands gezicht ;-) En toen Phaks en ik vanmiddag bij SKY waren, was er net een uitvoering van de SKY-dansgroep. Ik heb even een stukje video bijgevoegd.

Sifiso is nogal Afrikaans (lees: vrij makkelijk) in het onderhoud van z’n huis. We zitten al dagen op een donker balkon een sigaretje te roken, maar Sifiso had gelukkig nog een reservelamp. Viel me 100% mee. Toen ik een half uur later naar de WC moest … zat ik dáár in ’t donker. Toen ik vanavond probeerde een lamp boven m’n tafel iets anders te richten, zat meteen de onderverdieping zonder licht. En zo gaat er wel meer op z’n Afrikaans.

Karin: Ik hoop dat ik met dit reisverslag jouw reactie van gisteren beantwoord heb. ’t Is maar net welk doel je hebt.

Ik ga zo slapen. Bedankt voor ’t lezen en graag tot morgen.

Groetjes, Geert

  • 08 December 2012 - 12:36

    Désirée:

    Hoi Geert,

    In je 2e blog, 1e vanuit Z.A., vertelde je dat Zimi het grootste deel van zijn leven in Sky heeft gewoond. Geldt dat ook voor Terrence? Of heeft hij een andere achtergrond? Best mogelijk dat als die jongens merken dat jij met anderen aan de slag gaat (lijkt mij nu de enige optie en meisjes zijn inderdaad vaak ambitieuzer!), ze toch weer mee zouden willen doen....zéker met meisjes, al was het maar om te laten zien dat zij het natuurlijk veel beter kunnen/weten.....

    Je B&B ziet er prima uit en daar zou je dus die problemen met peertjes en bedrading in eerste instantie niet verwachten.... Hoe is het überhaupt met (warm?)water- en elektriciteitsvoorziening in dat wat betere wijkje? Wonen daar helemaal geen witte mensen?

    Wel weer ongelooflijk hoe netjes-in-het-gelid dan toch al die vuilniscontainers staan - dat krijg je hier niet voor elkaar....

    Ga je leuke dingen doen in het weekend? Veel plezier! groetjes, Désirée

  • 08 December 2012 - 12:42

    Karin Rutgers:

    Beste Geert,

    Ja hoor dat heb je beantwoordt. Mijn ervaring is echter dat je individuen nooit los moet zien van hun sociale omgeving. Ik zou liever een hele community verder helpen dan twee individuen. Een hele community helpen zich weerbaarder te maken tegen de globalisering dan enkele individuen. Het nadeel is dat je hier jaren voor nodig hebt en die tijd heb jij niet. Ik denk dat hier het verschil in benadering ligt. Maar dat geeft niet, heel veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 98825

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: