TIA, vader van Sifiso en Joburg is zooo groot - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu TIA, vader van Sifiso en Joburg is zooo groot - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

TIA, vader van Sifiso en Joburg is zooo groot

Blijf op de hoogte en volg Geert

06 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

TIA = This Is Africa … en daar ben ik dus vandaag keihard tegenaan geknald. Gisteren waren Terence en Zimi zo enthousiast en gedreven bezig. Gisteren eind van de middag zulke heldere afspraken over vandaag gemaakt. En vandaag: géén Terence, geen Zimi en evenmin enige vorm van communicatie. Behalve dan tussen mij en Bob Nameng (manager SKY) die in de loop van de dag net zo pissig op de jongens werd als ik. Vanavond hebben Bob en ik in ons laatste gesprek afgesproken dat als de jongens niet hun volledige commitment geven en houden, dat Bob en ik dan op een andere manier verder gaan, dus zonder de jongens. Wel heel erg zonde, want iedereen (incl. de jongens) is er van overtuigd dat het ontwerpen en ontwikkelen van de website de jongens zo’n basiskennis geeft dat ze Kliptown kunnen ontgroeien. Afijn, vanavond krijg ik een telefoontje van één van de jongens en morgen maak ik ze 100% duidelijk: No Commitment … No Website.

Ik heb vandaag dus wel de nodige tijd gehad om Dreamweaver weer op te pikken, en dat gaat verder wel lukken. En ik heb voor ’t eerst in een week weer gelezen en dit keer in de zon.

Ook heb ik eens gekeken hoever Johannesburg van de evenaar ligt, en welke stad diezelfde afstand heeft maar dan op ons halfrond. En dat is ongeveer Caïro in Egypte.

Na m’n lunch met Phakiso kwam ik thuis en toen bleek dat Sifiso (m’n huisbaas) een paar adressen in Johannesburg moest bezoeken, dus ik ben meegereden. Johannesburg (Joburg for short) heeft ongeveer 5 miljoen inwoners. De huizen zijn voor 95% laagbouw en er zijn behoorlijk wat groene velden tussen de wijken. Qua oppervlakte is Johannesburg dan ook immens groot. Was me in de eerste paar dagen ook opgevallen. Phaks haalde me vorige week vrijdag op van het vliegveld en dat ligt aan de rand van Joburg. We hebben gewoon 2 uren gereden dóór de stadswijken (50-70 km/u dus), voordat we bij zijn huis waren. De oppervlakte van Joburg is 20% groter dan de provincie Utrecht. Inmiddels ben ik in best wel wat wijken geweest, maar nergens voel ik me onveilig. Phakiso, geboren en getogen in Joburg, heeft wel eens een Europees boek gelezen over de zogenaamde ‘gevaarlijke’ wijken van Joburg en hij moest er hartelijk om lachen. Ik ben nu in een stuk of 6 grote Mall’s geweest en alles daarin komt even modern over. Absoluut moderner dan Apeldoorn. Kliptown is zonder meer een arme wijk met hutjes naar ons Nederlandse beeld van Zuid-Afrika, maar ik heb ook heel veel wijken gezien met behoorlijk veel welvaart. Toch is volgens Sifiso zo’n 40% van de stad, en dan met name de buitenrand, écht arm en is Kliptown absoluut geen uitzondering. Met name in de twee weken dat Gerry, Lindy en Joost óók hier zijn zullen we wel veel meer zien.

Zojuist belde Zimi nog en mompelde wat over ‘stuck in traffic’ en toen viel de verbinding weg. Bob en ik willen allebei dat ze vanaf morgen aan de website werken … punt.

Vanavond hebben we dus niet met z’n vijven gegeten, maar wel met z’n drieën: Sifiso (huisbaas), Phakimoso (vriend/buurman) en ik. Ik had machtig eten opgehaald bij ‘Pick & Pay’ in Maponya Mall (10 min. fietsen) en we hebben alle drie heerlijk gegeten voor 7 euri in totaal.

Morgen verder. Ik hoop dat de jongens nu zo’n schot door de benen gehad hebben dat ze er gewoon zijn en blijven. Bedankt voor ’t lezen en heul graag tot morgen.

Groetjes,
Geert

Oh ja: laatst waren een paar jongeren in SKY zomaar spontaan aan het zingen. Ik mocht er een video van maken. Die heb ik toegevoegd.

  • 06 December 2012 - 22:33

    Karin Rutgers:

    Tja.. ik weet niet of het je gaat helpen, die Nederlandse methode. Die jongens hebben vast reden om niet meer op te komen dagen. Probeer erachter te komen wat er aan de hand is en misschien kun je ze ondersteunen hierin. Sociale druk in die landen is vaak zo belangrijk. Die jongens zien niet dat een website maken ze uit de sores zou kunnen halen. Voor hun zijn sociale relaties waarmee ze overleven zoveel belangrijker dan die website maken. Vergeet die website en probeer erachter te komen wat deze jongens drijft. Zo zul je veel meer leren van Zuid Afrika dan als je je Lean resultaat gerichtheid vol blijft houden. Succes met deze omslag. Word van website designer een beetje antropoloog.

  • 06 December 2012 - 22:33

    Karin Rutgers:

    Tja.. ik weet niet of het je gaat helpen, die Nederlandse methode. Die jongens hebben vast reden om niet meer op te komen dagen. Probeer erachter te komen wat er aan de hand is en misschien kun je ze ondersteunen hierin. Sociale druk in die landen is vaak zo belangrijk. Die jongens zien niet dat een website maken ze uit de sores zou kunnen halen. Voor hun zijn sociale relaties waarmee ze overleven zoveel belangrijker dan die website maken. Vergeet die website en probeer erachter te komen wat deze jongens drijft. Zo zul je veel meer leren van Zuid Afrika dan als je je Lean resultaat gerichtheid vol blijft houden. Succes met deze omslag. Word van website designer een beetje antropoloog.

  • 07 December 2012 - 08:44

    Dineke Gerritsen:

    Hoi Geert,
    Wat leuk en interessant om te lezen allemaal! Sterkte en ook veel plezier gewenst!
    Groeten van Dineke

  • 07 December 2012 - 13:00

    Lies:

    Ha Geert,
    Terwijl ik foto's van het Klundertse feestje aan het uploaden was heb ik je laatste 2 verslagen gelezen. En bij het laatste dacht ik: er zijn overeenkomsten met je ervaringen in India! Daar kun je vast wel wat mee doen.
    Mooi ook om naar het zingen te luisteren!
    Daag.
    Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 98824

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: