Hét PLAN, kindmoeders en Maponya Mall - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Hét PLAN, kindmoeders en Maponya Mall - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Hét PLAN, kindmoeders en Maponya Mall

Blijf op de hoogte en volg Geert

04 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Vanmorgen om 9 uur begonnen met Zimi (20 jaar) om het plan door te spreken hoe we, samen met Terence (22 jaar), in deze 7 weken zoveel mogelijk kunnen bereiken. We hebben feitelijk 3 hoofddoelen:
1. een nieuwe Website (de huidige is niet meer van deze tijd)
2. Internet-access binnen SKY
3. het computerlokaal compleet up&running
Voor punt 1 zijn Zimi en Terence verantwoordelijk, maar met volledige hulp van mij. Zimi blijkt meer en meer een erg creatieve geest te hebben en heeft heel goeie ideeën over wat de website over moet gaan brengen en hoe (kleuren, tekst/foto’s, vormgeving). Terence is veel meer computer-technisch gericht. De verdeling is dan dus ook: Zimi is verantwoordelijk voor het design en de content, Terence is voor de development van de website. We hebben alleen twee probleempjes: er is géén Internet-access binnen SKY en overdag is er geen elektriciteit.
Maar … gelukkig was Sifiso (m’n huisbaas) vanmorgen meegefietst om Bob (de manager) een keer te ontmoeten en om half 10 kwam Phakiso (mijn toekomstige schoonzoon) ook. Ik ben met die twee even in overleg gegaan over de problemen met Doel-1 en met Doel-2 en Sifiso bood aan dat Zimi, Terence en ik gewoon in zijn huis de website kunnen ontwikkelen. Daar hebben we namelijk én stroom én draadloos Internet. Sifiso en ik hebben dus vanavond zijn serre verbouwd tot Office met 2 latops en een desktop PC op een tuintafel ;-).

Het tweede doel (Internet binnen SKY) is echter een veel steviger uitdaging. SKY heeft geen vaste-telefoonaansluiting. Dus we kunnen geen standaard ADSL laten aanleggen. Gelukkig weet ik uit India dat het wel mogelijk is met een satellietverbinding. Maar … ook al hebben we dat, dan nog hebben we overdag geen stroom. Dus we hebben ook een separate stroomvoorziening voor het computerlokaal nodig. SKY heeft wel een stevige dieselgenerator, maar onvoldoende geld om daar overdag stroom uit te halen. Pas vanaf 5 uur ’s middags als de keuken moet gaan draaien. Gelukkig heeft Bob nog steeds goede contacten met Altech. Dat is een internationaal Telecom-bedrijf die begin 2012 zo’n 15 tweedehands PC’s, monitoren, printer etc gedoneerd heeft. Bob legt nu het bestuurlijk contact met Altech om ook de spullen te leveren voor Internet-access en overdag-stroomvoorziening. Zodra dat geregeld is op bestuurlijk niveau, neem ik het van Bob over op operationeel niveau. Omdat ik de Afrikaanse (bedrijfs)cultuur niet ken, is Phakiso bereid om mijn adviseur te zijn. Dussss … met z’n allen komen we d’r wel ;-)

Vanmorgen werden er ook video-opnames gemaakt voor een voorlichtingsfilm over zwangerschapspreventie voor Zuid-Afrikaanse scholen. Het doel is met name het terugdringen van het aantal kind-moeders. Omdat er in Kliptown best wel veel kind-moeders zijn (helaas ook vaak door verkrachting en incest) kent Bob er een heleboel en werkt daarom graag mee aan de film. Als de film eenmaal op de scholen in ZA draait, wil Bob een speciale ‘afdeling’ binnen SKY opzetten voor de opvang van kind-moeders. Zodra ik in Nederland terug ben wil ik gaan rondneuzen of er niet één of andere Nederlandse stichting is die dit SKY-initiatief wil steunen. Volgens mij doet MamaCash iets in die richting.

Sifiso is ook erg enthousiast over zijn ‘dependance-office’ voor SKY. Vanavond hebben we dus even wat spullen opgehaald (verlengsnoeren enzo) om ons Office operationeel te krijgen. We moesten toch ook eten ophalen, dus we zijn naar de Maponya Mall gereden. Een heul heul groot winkelcentrum ongeveer een kwartiertje fietsen vanaf ons huis. Ik heb even wat foto’s gemaakt. De 'Pik ’n Pay' (soort uitgebreide Albert Heijn) heeft gewoon alles, is ca. 4 keer zo groot als de AH op de Eglantier en daar hebben Phaks en ik eergisteren ook mijn fiets gekocht. Ze hebben er gelukkig ook magnetron-maaltijden.

Morgen om 9 uur pikken we Zimi en Terence op bij SKY en we weten al precies wat we woensdag gaan doen en wie welke taken heeft. Maar daar schrijf ik morgen wel over, want ’t is nu een beetje op.

Hartstikke bedankt voor het lezen en graag tot morgen,
Groetjes, Geert

  • 05 December 2012 - 14:17

    Désirée:

    Hoi Geert,

    Energie genoeg zo te lezen, ondanks dat gebrek aan elektriciteit:). En ja, wat maakt een kwartiertje fietsen daar veel verschil: zo'n grote kerstboom in de Mall brandt de hele dag en Sky zit zonder stroom....
    Wel grappig te zien dat je daar (nu al) toch ook niet aan de kerstsfeer ontkomt.... Maar hoe zit dat met Sinterklaas vanavond? Kent je schoonzoon die gewoonte al?

    Kun je de weg al beter alleen vinden? Verdwalen daar lijkt me niet altijd even veilig.....

    Succes met het klussen, groetjes, Désirée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 98830

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: