Maandag 3-dec: M’n eerste ‘werkdag’ - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Maandag 3-dec: M’n eerste ‘werkdag’ - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Maandag 3-dec: M’n eerste ‘werkdag’

Blijf op de hoogte en volg Geert

03 December 2012 | Zuid-Afrika, Soweto

Zaterdag was ik al even in het weeshuis SKY geweest en had al wat mensen ontmoet. Vandaag kreeg ik eerst een Kliptown-sightseeing met uitleg door Zimmy. Hij is ongeveer 20 en woont het grootste deel van z’n leven in SKY. Net als zo’n driekwart van de mensen in Johannesburg spreekt hij prima Engels. Door het dialect kan ik niet alles verstaan, maar de draad is heel goed te volgen.

Kliptown is ongeveer de eerste township van Zuid-Afrika. De eerste zwarten en Indiërs werden daarheen verdreven aan het begin van de 20ste eeuw en die township groeide uiteindelijk uit tot het grote Soweto (SOuth Western TOwnship) met nu ca. 1 miljoen inwoners. Juist vanuit Soweto zijn de grote zwarte demonstraties tegen de apartheid begonnen, en vandaaruit heeft Soweto altijd een grote rol gespeeld in de vrijmaking van Zuid-Afrika. Die allereerste wijk, Kliptown, bestaat dus nog steeds Deze wijk heeft een grote symbolische rol gespeeld in de tijd ná de vrijlating van Nelson Mandela. In 1955 werd hier, in Kliptown, een groots vrijmakingsfeest gevierd met de Congress of Freedom waarin ALLE Zuid-Afrikanen gekozen hadden voor de Top-10 vrijheidsregels. N.a.v. dat Congress of Freedom is er in 1994 (toen de blanken het niet meer tegen konden houden) in Kliptown een Freedom Square aangelegd met daarop een groot monument, een museum etc. Bij het aanleggen van dat Freedom Square is een deel van Kliptown redelijk goed opgeknapt en een ander deel niet. En dat is dus nog steeds een wijk met van die armoedige golfplaten-‘hutjes’. Midden in dat niet-opgeknapte wijkje staat SKY. Ik heb een aantal foto’s toegevoegd aan dit reisverslag. Er worden nog steeds plannen gemaakt om ook het armoedige wijkje op te knappen, maar uhhh … niemand gelooft er meer in.

Na de sightseeing en alle uitleg (duurde zo’n 3 uur) ben ik met Zimmy (m’n gids van deze ochtend) en Terence een plan op gaan stellen over hoe we met z’n drieën een nieuwe website voor SKY kunnen gaan maken, het computerlokaal helemaal up&running kunnen krijgen en hoe we een Internet-verbinding binnen SKY kunnen realiseren. Dat zijn eigenlijk m’n werkzaamheden in de komende 7 weken. Daar komen dan nog allerlei kleine dingetjes bij want ik wil niet alleen met computers bezig zijn. Bovendien vallen halverwege die 7 weken nog ruim 2 weken uit omdat dan Gerry (mijn ex) en Lindy en Joost (mijn kinderen) ook naar Soweto komen en dan gaan we hier met Phakiso (de vriend van Lindy) allerlei dingen bekijken, o.a. 4 dagen naar het Krugerpark.

Nadat Zimmy, Terence en ik wat werk hadden verdeeld (ik kan het LeanCoach-vak nog niet meteen vergeten ;-) ) wilde ik naar huis fietsen, maar helaas … omdat ik dus ’s morgens de weg van m’n huis naar SKY nog niet kende, is m’n huisbaas me vanmorgen ‘voorgefietst’. Het regende echter, ze rijden hier links, we zijn een stuk of 8 keer afgeslagen en er zijn ongeveer 15 fietsers in Johannesburg, dus de auto’s zijn geen fietsers gewend en rijden hevig toeterend voorbij. Al met al kreeg ik tijdens de fietstocht zoveel informatie binnen dat ik dus de weg na een minuut of 5 al kwijt was. Daardoor was ik ’s avonds bij het terugfietsen al snel verdwaald en moest Phakiso me halverwege ergens oppikken. Ik was compleet lost. Maaaaaar … dat was dus ongeveer het enige wat vandaag mis is gegaan.

Een andere keer schrijf ik wel wat over m’n eerste drie dagen hier.

Heel veel succes in Nederland met de sneeuw. Ik ben heel blij met die sneeuw mee want ’t is goed voor m’n winterbandenhandel ;-). En och … hier is ’t zomer, maar ’t regende de hele dag.

Groetjes, Geert

  • 03 December 2012 - 22:28

    Lindy :

    Dag lieve pap,

    Ik ben heel erg trots op jou. Dikke kus!

  • 04 December 2012 - 13:41

    Lies:

    Ha Geert,

    Een bakje achterop je fiets waaruit steentjes vallen heeft ook geen zin: je kunt niet tegen het verkeer in fietsen en je moet al genoeg opletten! Maar mooi, dat we nu al een beetje 'n idee hebben van je leven far from home. En er een 'bijspijkercursus' Zuid-Afrikaanse geschiedenis bij kregen!
    Ik moet je trouwens teleurstellen: het regent hier nu ook.

    Tot de volgende keer.

    Groetjes,

    Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 98830

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: