(g)een student, een waterval en dubbel-sportief - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu (g)een student, een waterval en dubbel-sportief - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

(g)een student, een waterval en dubbel-sportief

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

04 Oktober 2010 | India, Dharamsala

Maandag 4 oktober

DOOR EEN FOUTJE IN “WAARBENJIJ.NU” IS ER GISTEREN GEEN MAIL RONDGESTUURD DAT ER EEN REISVERSLAG IS VAN ZATERDAG + ZONDAG. KLIK ONDERIN MAAR EVEN OP DAN KUN JE DIE OOK LEZEN.

Vandaag een sportieve dag gehad. Dubbelop zelfs. Eerst was er vanmorgen (g)een student. Er was dus een jonge vrouw om kwart over tien in m’n classroom. Dus ik blij en legde haar uit dat ze even 5 minuutjes moest wachten omdat ik m’n spullen even moest klaarzetten. Stond alles klaar, bleek ze de zus van de huisbaas te zijn en geen les te willen. Shit.

Geen student dus, maar ik had ’s morgens van een Amerikaanse gehoord dat er zo’n vijf kilometer verderop een waterval is. Voor alle zekerheid nog gevraagd of er écht water uit kwam. Ja … écht water ;-). Nu had ik dus even 2 uur om hem te bekijken. En … ’t was echt de moeite waard. Zie maar op de foto’s. Het was een hele klim, hij ligt zo’n 200 meter hoger en mijn hostel staat al op 1700 meter. Maaaaaar … dat was dus m’n eerste sportieve daad van de dag.

’s Middags had ik twee hele leuke studenten voor Office. Viel me nog mee, want vanwege de teachings is het hier eigenlijk vakantie. Aan het eind van de les begon het hier te onweren. En niet zo’n klein beetje. De bliksem is ingeslagen in de berg tegenover m’n hostel en dat was écht een immense knal. Leek wel een kanon.

Na de les, in de laatste minuutjes van de onweersbui, zat ik op m’n balkonnetje even een sigaretje te roken. Hoor ik me opeens een gesis en gespetter een eindje verderop in de straat. Een immense vonkenregen. Een heel huizenblok zonder licht. ‘k Snap er niks van … alles is hier zo goed geïsoleerd ;-). Na een half uurtje kwamen ze de electriciteitsdraden reparen (zie foto). Schijnt wel vaker te gebeuren.

Maar door die onweersbui realiseerde ik me ineens dat ik helemaal geen regenjas bij me heb. Hier heb ik die amper nodig, maar straks met het raften wel. Dus ik het dorp in. Nu weten jullie hoe lang ik ben. Inmiddels is ook bekend hoe lang die Indiërs zijn. En dan moet ik hier een jas vinden die ik dicht kan krijgen en dan nog steeds voorbij m'n ellebogen reiken. Maar … ik heb ‘m gevonden. Ik kon kiezen uit twee opties … DIE jas, of géén jas. Nou, dan DIE maar. Het is een echte, sportieve, trekkers-jas. Als ik hem aan heb krijg je het idee dat ik net over de Himalaya ben geklauterd. En dat was dus m’n tweede sportieve daad van vandaag.

Op zoek naar een regenjas kwam ik nog langs de huisarts van ’t dorp. Blij dat ik een tijdje terug naar het Hospitaal ben geweest. En verder heb ik weer even kennisgemaakt met m’n Internet-Hackers (zie foto).

Vanavond was er geen Internet-les omdat een groot aantal studenten niet kon. Morgenavond weer wel, en ik heb een paar heel leuke optie’s voor ze uitgewerkt hoe ze óók websites kunnen maken, maar dan veel simpeler.

Vanavond heb ik in de DrumStick (m’n diner-restaurantje) nog een heel leuk gesprek gehad met Helen, een Australische, en we hebben wellicht een nieuwe studenten-markt blootgelegd: Monks. De monniken hier gedragen zich iets anders dan dat wij in Nederland denken. Dat heb ik al ervaren in de bus hierheen. Ik dacht dat een boeddhistische monnik de hele dag zat te mediteren. Zich door elke volgende laag van gedachten heenworstelend totdat hij de Verlichting tegenkwam. De monnik in de bus ging inderdaad door alle lagen heen, totdat hij z’n mobieltje te pakken had. Ik was stomverwonderd. Paste zo NIET bij mijn monniken-idee. Hier is het gewoon heel normaal dat ze een mobieltje aan het oor hebben. Sterker nog, ik zie ’s avonds regelmatig monniken in gewone kleren ‘uitgaan’. Lijkt wel een soort van beroep i.p.v. roeping. Ze hebben ook geen eet-nap bij zich, want ze eten ’s avonds in de kloosters.

De teachings zijn in volle gang. Het sterft hier van de toeristen. Vaak heel ‘flower-power’ gekleed. Vanmiddag nog een man gezien met net zulk lang en wit haar als Sinterklaas, in een staart, met een lila jurk aan en allemaal kettingen om … machtig.

Nou, morgen eens kijken of ik wat Monks kan vangen. Zij willen namelijk graag wat meer van Internet weten om meer te lezen over Boeddha enzo. Kan ik ze mooi bij helpen.

Ik kreeg net een SMS-je dat Lindy veilig in Zambia is aangekomen en inmiddels bezig is met haar eerste “Lion walk”. Tsja … die beesten moeten ook uit, net als honden.

Welterusten
Geert

  • 04 Oktober 2010 - 19:25

    Lindy Maris:

    Kun je even een foto maken van die regenjas? Ik geef er 5 euro voor ;-)

    P.s. leeuwen poepen wel heel anders dan honden... haha.

    Slaap lekker, dikke kus

  • 04 Oktober 2010 - 19:34

    Lies:

    Hoi Geert,

    'k Had zo ongeveer een week achterstand bij het lezen van jouw verhalen; gelukkig werd ik door Désirée wel goed geïnformeerd. Maar nu ben ik weer helemaal bij de les. Ik krijg toch de indruk dat er een giga verschil is met je belevenissen vorig jaar. Kan te maken hebben met de smeltkroes waarin je toen 'leefde'. Misschien heeft de hoogte ook wel invloed?
    Deze week ga ik ook Lin haar verhalen lezen. Gewoon vanaf m'n stoel naar Azië en Afrika; hoe simpel kan het leven zijn.

    Tot de volgende keer!

    Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: