I will make love, out-of-the-blue en vergelijking - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu I will make love, out-of-the-blue en vergelijking - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

I will make love, out-of-the-blue en vergelijking

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

12 Oktober 2010 | India, Dharamsala

Dinsdag 12 oktober

Tijdens het ontbijt van vanmorgen kregen we het over wel-of-niet vegetariër zijn. In Engeland geldt de regel: “If your heart can’t shoot it, don’t eat it”. Peter (19 jaar, uit Wales) houdt wel van vlees, maar vindt het ook zielig. Hij houdt er de regel op na “I will make love to the goat, before I kill it” ;-). Verder was het vanmorgen rustig. Alleen wat Internet gedemonstreerd en op wat onderwerpen gezocht. Vanmiddag had een eerdere studente een erg uitgebreid voorbeeld-document bij zich, en ze wilde alles weten om het na te kunnen maken.

En out-of-the-blue kwam Lhakpa vanmiddag met een Nederlander aanwandelen die geïnteresseerd kan zijn in het teacher-schap van de computercursussen. Alexander (zo heet hij) heeft meegedraaid met die Word-studente en neemt vanavond mijn TeachersNotes door om te kijken hoever hij komt. Morgen, mijn vertrekdag, spreken we om 11:00 uur verder en dan hoor ik het wel. Uiteraard hoop ik van wel, want er is nog zat kennis-kloof te overbruggen. Vanavond nog een uur vragen beantwoord van website-makers en dat was tegelijk m’n laatste les hier. Alles is nu klaar voor de overdracht aan Lhakpa, en hopelijk ook meteen aan m’n opvolger.

Vanmorgen ook meteen helemaal afgerekend voor m’n kamer. Voor deze 27 dagen heb ik ca. 125 euri betaald. Costa Brava is een stuk duurder. Bovendien kreeg ik van de Staatsloterij te horen dat ik een heel tientje had gewonnen, dus waar praten we over.

Al m’n kleren zijn schoon behalve wat ik aan heb. Morgen moet ik vóór 11 uur m’n kamer uit zijn, en dan brengen Lhakpa en ik ook meteen de spullen voor de classroom naar zijn kantoor. Om 11 uur naar de TibetBol voor het gesprek met Alexander, en daarna in een taxi naar Nadaun.

Ik ga hier een beetje met gemengde gevoelens weg. Aan de ene kant heb ik voor zo’n 60 Tibetanen best veel betekend. Sommigen hebben echt kunnen profiteren van m’n kennis. Anderzijds had ik er qua tijd ook makkelijk 4 keer zoveel kunnen helpen. Eigenlijk is het lage aantal studenten mijn enige domper. Terwijl Lhakpa en ik allebei ervaren hebben dat het goed bekend was in’t dorp. Tegelijk geeft het me ook weer een heerlijk gevoel dat ik een solide basis heb kunnen leggen voor mijn opvolger(s). Bovendien nog drie toeristen over de drempel van VolunteerTibet heen geholpen en bij een forse ruzie tussen Dagmar (Duitse Grundlichkeit) en Lhakpa (Indiase chaos) kunnen bemiddelen.

Gek genoeg is het verschil tussen mijn vrijwilligerswerk in Calcutta (vorig jaar) en Dharamsala zo groot, dat het eigenlijk niet te vergelijken is. Vorig jaar wist ik totaal niet waar ik terecht zou komen, dit jaar was het meteen al veel relaxter omdat ik dat wel wist. Ondergedompeld worden in een stad van 17 miljoen mensen of één van 10 duizend is natuurlijk ook immens verschillend. De Tibetanen vormen een community, de Indiërs zijn veel individueler. Dit jaar had ik eerst twee dagen gereseveerd om te wennen, in Calcutta op de eerste dag al aan de bak. Vorig jaar NIET m’n dagelijks werk, dit jaar wél. En zo zijn er legio verschillen. Een vergelijking is gewoon niet te maken. Wel heb ik dit jaar, nét als vorig jaar, een veel beter gevoel bij ‘educatie’ dan bij ‘eten brengen’. Juist dit jaar was dat nog sterker omdat het dit jaar de driehoek: Educatie, Computergebruik en Engels is. Die drie versterken elkaar enorm. Dit ga ik dus volgend jaar weer doen. Met veel meer voorbereiding in Nederland (ik zou hier Teacher English worden, ComputerTeacher is nooit genoemd).

Désirée!! Bedankt voor je vele vragen. Ik kom er morgen of overmorgen graag op terug, want ik denk dat wel meer menzen dezelfde vragen hebben. Deze avond staat een beetje in het teken van de afronding hier, maar onder het vissen zal ik de antwoorden formuleren ;-). Bij het raften en paragliden moet ik m’n kop d’r bijhouden.

Morgen plaats ik nog foto’s van wat veelbesproken punten bij mijn verslag. Nu ga ik eerst slapen, want het is hier alweer elf uur.
Lekker pitten,
Geert

  • 12 Oktober 2010 - 17:20

    Désirée:

    Fijne, welverdiende vakantie Geert! En ik vind het niet erg als je bij het vissen je kop er NIET zo bijhoudt.....

  • 13 Oktober 2010 - 10:34

    Mike Tigchelaar:

    Dag Geert, Fijn om te horen dat je zoveel kunt betekenen voor de mensen daar. Ik las ook dat je volgend jaar weer gaat. Goed bezig. Tot ziens en veel plezier.

  • 13 Oktober 2010 - 17:47

    Lies:

    Hoi Geert,

    'k Heb je deze reis een beetje laten 'zwemmen', voor zover dat kan daar in Tibet. Ik bedoel: niet zoveel gereageerd. Maar anderen hadden nu even meer aandacht nodig. 'k Heb wel trouw je verhalen gelezen, soms een paar achter elkaar.
    Geniet van je vakantie en kom gezond weer terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: