Stroom is op, Tashi en Foto’s - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Stroom is op, Tashi en Foto’s - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Stroom is op, Tashi en Foto’s

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

11 Oktober 2010 | India, Dharamsala

Maandag 11 oktober 2010

LET OP!! DOOR EEN FOUTJE IN WAARBENJIJ.NU, ZIJN ER GISTEREN GEEN EMAIL-NOTIFICATIES RONDGEMAILD. JE ZOU EVEN OP KUNNEN KLIKKEN. Had Lindy trouwens ook last van.

Vanmorgen weer heerlijk kunnen douchen en om 10 uur stond m’n eerste studente op de stoep. Dat ging dus goed tot 10:20 want toen hield de stroom d’r mee op. Weg monitor-beeld, weg Internet, weg student. Ze komt morgen misschien weer, anders neemt ze contact op met Lhakpa. ’s Middags één student die ik al eerder gehad heb. Opnieuw voor Powerpoint. Dit heb ik krap een half uur kunnen helpen, want toen was m’n accu leeg. Maar ik heb hem nog een beetje ‘droogzwemmend’ en op papier verder geholpen.

Vanmiddag om 4 uur hadden we weer stroom. Dagmar heeft vandaag de TeachersNotes getest. Nog een paar kleine aanpassingen en dan kan ik de CD branden. Morgen de overdracht aan Lhakpa. Morgenavond nog wat WebShop-les en dan woensdag naar Nadaun.

Vanavond nog Tashi the Monk verder geholpen met Internet. Hij wist wel dat het bestond, maar had er nooit les in gehad. D’r ging een wereld voor ‘m open. We zijn alleen op de website van His Holiness geweest, en op Wikipedia en op Google. Maar Tashi is zo clever, die gaat verder wel uitzoeken wat er nog meer mogelijk is. Ik heb drie toespraken van de Dalai Lama voor ‘m gedownload (alsthans … 3 uur geleden mee begonnen ;-) ) en die zetten Helen en ik morgen even op een MP3-spelertje. Kan hij wat makkelijker het Licht vinden (althans … als er stroom is).

Vanmorgen hadden we plotseling ook een jonge Francaise bij ons ontbijtclubje zitten. Nu 3 Engelsen, een Californische, een Australische, een Francaise en een Dutchmen en dan ook vaak nog Lhakpa (Tibetaan). Wonderlijk stel. Verder heerlijk met Helen gegeten. Ga ik missen, zowel ontbijt als diner.

Ik heb nog een foto gemaakt van een dak-schilder hiertegenover. En ik heb nog even de foto’s van Tushita (van gisteren) ge-upload, want dat lukte gisteren ook niet op waarbenjij.nu.

Fijne avond allemaal en ik ga zo pitten. Tot morgen.
Gr. Geert

  • 12 Oktober 2010 - 09:21

    Désirée:

    Hoi Geert,

    Net ook alles weer bijgelezen en bekeken van Lindy: de appel valt niet ver.... En ook de schrijfstijl komt me bekend voor, maar ja, ze heeft natuurlijk ook in alle opzichten een uitstekend rolmodel gehad.....

    Nu jij je werk er bijna op hebt zitten en nog een paar daagjes gaat genieten, heb ik nog wat vraagjes over Dharamsala.
    Ik weet er te weinig van, en jij inmiddels vast wel wat méér!

    De afgelopen meer dan 50 jaar zijn er veel (hoeveel eigenlijk?)Tibetanen naar India gevlucht. Zitten die allemaal in Dharamsala, of zit daar een concentratie en waaieren ze toch verder uit over de rest van India?

    Hoeveel Indiërs wonen er (ongeveer) in Dharamsala, en hoeveel Tibetanen? Hoe zit het met de integratie - de Tibetanen willen immers terug naar hun eigen land - of verwatert dat ideaal in de dagelijkse praktijk? Merk je iets van discriminatie? Ik heb weinig gelezen van je over echt grote armoede (honger, bedelaars, dieven/oplichters?), maar wie zijn er armer? De Tibetanen vallen in ieder geval BUITEN het Indiase kastensysteem lijkt me. Maar of dat een voordeel is? Spreekt IEDEREEN engels, of is er ook een ongeschoolde onderlaag die alleen Indiaas of Tibetaans of een plaatselijk dialect spreekt? Kan elk kind naar school?

    Fijn dat je een goed gevoel aan je lessen en instructieprogramma's hebt overgehouden!

    Nog één nachtje slapen....

    groetjes, Désirée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: