Yeah … getting there, Internet bij de buren - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Yeah … getting there, Internet bij de buren - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Yeah … getting there, Internet bij de buren

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

28 September 2010 | India, Dharamsala

Dinsdag 28 september

OK, ’t begint dus te lopen. Vanmorgen 3 studenten, vanmiddag 4 en vanavond 13. De drie van vanmorgen waren voor de Basics, de vier van vanmiddag voor MS-Office (Word, Excel en Powerpoint) én er zat een mede-volunteer, Louise, bij die misschien geïnteresseerd om de Basics en MS-Office van mij over te nemen zodra ik hier wegga. Dat laatste blijft voor mij belangrijker dan de studenten zelf. Hoe voorkomen we dat ’t stilvalt.

Maar vanavond was de klapper. Dertien studenten maar liefst op de eerste WebSite-avond. Iedereen hier denkt maar dat als hij eenmaal Dreamweaver heeft, hij automatisch de mooiste websites uit z’n PC’tje kan schudden. Nou … forget it. Het eerste deel van de naam is niet voor niets “Dream”. Je moet écht honderden uren investeren voordat het paradijs zich een beetje begint aan te melden. Ik heb er een paar sites in gemaakt en het kost heel veel bloed, zweet en tranen (en gebroken ruiten ;-) ) voordat je er een beetje mee kunt werken.

Bovendien wilde ik ook wel eens weten waarom ze zich er zo op focussen. Dat laatste ben ik vanavond dus eerst eens uit gaan zoeken. Nu blijkt dat ongeveer de helft iets met WebWinkels wil gaan doen. Dat vermoedde ik al, dus sinds zondag ben ik me weer in m’n oude ‘hobby’ gaan verdiepen. Gerry, Lindy en Joost weten nog goed dat ik een jaar of 3, 4 geleden een stuk of wat webwinkels heb gemaakt met een tool genaamd CREloaded (o.a. voor de KappersGroothandel: kga.winkeltoekomst.nl). Al die software had ik al lang geleden gebackupped naar een reservedisk en van m’n machine gegooid. Zondag en maandag dus weer opnieuw geïnstalleerd. Daardoor heb ik vanavond veel theorie over websites kunnen geven en een paar dijken van demo’s van WebWinkels laten zien. En dit vind ik zo knap van die Tibetanen van vanavond … ze blijven gepassioneerd kijken en luisteren, hoe ver van hun bed het ook is (althans voor een aantal). Met zeven van de dertien ga ik nu verder op het WebWinkel-spoor , met vier verder in OnLine-tools om een statische website te maken, en allemaal willen ze de DVD’s volgen die volgende week binnenkomen met de Dreamweaver Training. Stel nou eens dat er een stuk of vijf van dit clubje succesvol worden in webwinkel, websites, webdesign … you name it. Machtig toch!!!

Terwijl ik vanmiddag op m’n balkonnetje zat (o.a. om de apen weg te houden) zag ik een monteur in een electriciteitspaal klauteren. Hij was een paar draden aan het meten (zie foto). Volgens mij krijgen de buren ook Internet ;-).

Dagmar, de hulp van Lhakpa, is hartstikke druk om een beetje organisatie in te brengen. Ze doet het zo hartstikke goed. Maar vanmiddag moest ze d’r even uit. Reorganiseren is hier in India gewoon niet mogelijk. Je kunt alleen maar “RE”-organiseren, als er eerst iets van organisatie is. Tsja … da’s hier dus wat minder. Maar zaterdagavond hebben we weer een VolunteersTalk en dit keer met een “Free Tibet”-activist. ‘k Ben heel benieuwd.

En nou heb ik de pijp leeg, maar wel een heel voldaan gevoel … ook al moet er nog knap wat gebeuren.

Welterusten en tot morgen,
Geert

Joost!!! Vóórdat ik naar Canada emigreerde, dacht ik ook dat Canada en Quebec bij elkaar horen. Nou … geografisch gezien klopt dat. Maar voor de rest niet. De mensen in Quebec denken dat de ‘andere’ Canadezen naar Quebec moeten luisteren en de ‘andere’ Canadezen vinden dat die lui in Quebec nu EINDELIJK eens gewoon Canadees (= Engels) moeten gaan praten. Praat dus met iemand uit Quebec niet, in het Engels notabene, over de rest van Canada ;-)

  • 28 September 2010 - 21:30

    Lindy:

    Haha 'Dream' weaver.. grappig. Op die foto's zijn altijd borden te zien waarop yoga etc. wordt aangeboden. Dit lijkt me voor de toeristen of niet? Wat een totaal andere wereld. Gaaf hoor.

    Ik begrijp dat je focus vooral ligt op de teachers voor hierna. Leuk dat er zoveel interesse is.Helemaal leuk om over een jaar dan weer terug te gaan!

    Slaap lekker!

  • 29 September 2010 - 01:11

    Coby:

    hoi geert, midden in mijn week nachtdienst, midden in de nacht heb ik lekker al je verslagen gelezen,met mijn collega erg gelachen over je apen-internet ,wat kun je toch leuk vertellen, geniet maar en laat ons vaak meegenieten,maar dat hoef ik niet eens te zeggen he,groetjes Coby

  • 29 September 2010 - 11:17

    Fien En Ruud:

    Hallo Geert,
    Sprak Lindy zo net, blijkt dat je al op vakantie bent. Ik ben dan ook gelijk de reisverslagen gaan lezen. Indrukwekkend. Ik ga je weer volgen en wens je nog een hele "fijne" vakantie toe.Groetjes van de willempies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: