De Dalai Lama, vissen en 10 volunteers - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu De Dalai Lama, vissen en 10 volunteers - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

De Dalai Lama, vissen en 10 volunteers

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

25 September 2010 | India, Dharamsala

Zaterdag 25 september

Vandaag een heel leuke dag gehad … maar geen student gezien. Vanmorgen 10:00 uur, géén student. Vanmiddag 14:00 uur, géén student. En vanavond hebben we VolunteersTalk, dus überhaupt geen les, want dan zit de classroom al vol met volunteers.

Maar in die 2 vrijgekomen uren vanmorgen ben ik eens naar de grote tempel gelopen. Daar recideert ook His Holiness. Da’s dus bij mij om de hoek … letterlijk. Je volgt gewoon de weg en na één kilometer sta je bij ‘m op de stoep. Mooie tempel. Ik was alleen mijn camera vergeten ;-). Nu heb ik gelukkig een redelijk goeie camera in m’n telefoon, dus ik heb foto’s. Terwijl ik in het tempelcomplex was, hoorde ik dat HIJ ‘langs’ zou komen om 13:00 uur. Och, wilde ik wel eens zien. Dus ik, samen met zo’n 100 mensen, bij de tempelingang. En ja hoor, we hoorden de sirenes al. De weg was vrij gemaakt, allemaal mensen bij de ingang, allemaal camera’s … komt’ie aan jonges!!! …. en in drie seconden was ‘tie alweer voorbij. Bleek dat hij naar een andere ingang ging. Ik had geen eens tijd om m’n telefoon in camera-mode te zetten. Dus helaas ;-). Ik ga wel een keer bij ‘m op de koffie.

Dat waren m’n ochtend-lesuren. ’s Middags om 14:00 uur dus weer geen student, en daarom heb ik een boekje (met een plattegrond) over Himachal Pradesh gekocht. Dat is de ‘state’ waar ik nu ben. Op de 20e oktober vlieg ik namelijk terug naar huis, maar op de 14e wil ik al stoppen met vrijwilligerswerk, want ik wil graag even 5 dagen voor mezelf. Ik weet nog niet wat ik in die 5 dagen wil doen. Ik heb zitten denken aan een retraite in een klooster, of een tocht in de Himalaya. Maar eigenlijk wil ik pas beslissen op de 12e of 13e, want er kan van alles aan ideeën langskomen. Nu blijkt er zo’n 120 kilometer verderop een stuk snelstromende rivier te zijn, de Beas. Een kilometerlange stroomversnelling. Een van de stadjes aan die stroomversnelling (Tira Sujanpur a.k.a. Sujanpurtira) is wat toeristischer geworden en daar kun je raften, paragliden, trekken en …. vissen. En dat lijkt me ook wel wat. Toen ik vanmiddag tegen Dagmar, een mede-volunteer uit Duitsland, vertelde dat ik waarschijnlijk moet gaan kiezen tussen “retraite” en “vissen” zei ze “Well, you can combine those two!!!”. En daar zit natuurlijk wat in. Er schijnen allerlei soorten vissen te zitten, de enige soort die ik ken is forel.

Dagmar, die mede-volunteer uit Duitsland (Aken), heeft voor vanavond een VolunteersTalk georganiseerd. Elke (would be) volunteer in Dharamsala is welkom van 19:00-21:00 uur. Door het hele stadje zijn zo’n twintig A4-tjes opgeplakt en we merken wel hoeveel volunteers er komen. Ik ben er eigenlijk niet zo van … zulk soort ontmoetingen. Maar ik moet zeggen: ’t was hartstikke leuk. Lhakpa had een paar vrienden en vriendinnen opgetrommeld en die hebben ons een Tibetaanse maaltijd voorgeschoteld. Dat kwam hier op neer dat het voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht bij elkaar in een paar liter water werden gegooid en daar kreeg je een kom vol van. Qua eten ga ik dus liever naar DrumStick, dat is het restaurantje waar ik ’s avonds altijd zo machtig lekker eet. Maar … het was gewoon een heel leuke avond. De volunteers kwamen uit Chicago, Quebec, Australië, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Engeland, Zuid-Afrika en ook één uit Delhi. (Lin!! – de vrouwelijke volunteer uit Zuid-Afrika heeft een broer die óók een tijdje in Ukutula is geweest, had een machtige tijd daar). De volunteer uit Chicago (Brad, een jonge vent van zo’n 25 jaar) vindt het leuk om af en toe ook eens een computer-klasje te draaien. Graag … want dan kan ik een aantal bedrijfjes hier helpen die me gevraagd hebben om een paar PC-probleempjes op te lossen.

Ik vind het weer mooi geweest voor vandaag. Ik neem nog een sigaretje en een whisky. Dit is nu m’n tweede fles. Ik moet dus binnenkort even een tweede slijterij gaan opzoeken, anders kom ik te vaak bij die eerste ;-).

Morgen géén klasjes, maar wel een hoop huiswerk over Dreamweaver.

Jullie nog een heel fijn weekend verder en tot morgen,
Geert

  • 26 September 2010 - 09:58

    Gerry:

    Veel mensen vragen waar je nu precies zit. Je weet, ik ben van de 'ezelsbruggetjes'..dusdenk ik aan 'darmsalade'....en dan weet ik het weer!! Ha,ha

  • 26 September 2010 - 12:09

    Désirée :

    Hoi Geert,

    Enig idee hoe het komt dat er gisteren geen studenten waren? En onderneem je ook nog aktie om daar wat aan te doen? Verwacht je er morgen wel weer(meer)?

    Wist je trouwens dat de vlaggen/vlaggetjes van T-erschelling en T-ibet dezelfde kleuren hebben? Mogelijk hebben wij mede daarom wel een zwak voor beide....

    Als je even 'klaar' bent met Dreamweaver en aan je andere, zelf opgelegde, huiswerk wilt beginnen, dan voegen wij daar nog wat aan toe: je zou proberen uit te vogelen hoe de verhoudingen liggen tussen de wat jeugdiger, strijdlustiger Tibetanen en de wat berustender, misschien realistischer kring rond de Dalai Lama. Is de ICT ook aanwezig in Dharamsala en welke positie nemen zij daar(in) in? Of zou de ICT zelf ook verdeeld zijn in 2 'kampen'? (Voor 'nerds': ICT betekent in dit verband International Campaign for Tibet, een club van Tibetanen en geestverwanten die over de hele wereld de zaak van een vrij en onafhankelijk Tibet bepleit en fondsen werft).

    Nu je min of meer regelmatig op internet kunt daar: Kan je iets van censuur merken vanuit de Indiase of Chinese regering zo vlakbij de Dalai Lama?

    Mijn eerste reactie was ook: Met vissen kun je twee vliegen in één klap slaan (= ook NIET Boeddhistisch!), maar bij nader inzien lijken mij Boeddhisme en vissen ONVERENIGBAAR! Voor de goede orde: ik heb zelf ooit één keer gevist, vond het ook leuk (toen), maar beschouw het nu als een echte jeugdzonde.....!

    Groetjes, Désirée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: