Leuke cursussen, kleine probleempjes en 3 x Ksssst - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Leuke cursussen, kleine probleempjes en 3 x Ksssst - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Leuke cursussen, kleine probleempjes en 3 x Ksssst

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

24 September 2010 | India, Dharamsala

Vrijdag 24 september 2010

Hé hé, vanmorgen was het dan eindelijk zover. Alle voorbereidigen klaar en m’n eerste groepje studenten. Drie studenten, maar ik moet het toch opbouwen. Als snel zat de sfeer d’r in. Veel plezier, maar ook veel passie bij ons allemaal, bij mij om het over de drempel te krijgen en bij hun om het te snappen. Na drie kwartier bleek de grote monitor het niet meer te doen, en het licht ook niet en het Wireless Internet ook niet. Stroom weg!!! OK, dan maar ff ”tiet veur’n pafke”. Na een aar minuten konden we weer verder. Althans … gedurende 40 minuten. Weer stroom weg … “zis is India mén!!”. No worry, be happy. Maar ja, het houdt gewoon op zonder stroom. De laptop is dan nog het enige wat ’t doet (accu). Maar een cursus Internet geven zónder Internet is toch lastig.

Nu ik het over Internet heb … het onderstaande is dus géén geintje. Ik had verteld dat ik in de eerste dagen een erg instabiel Internet had. De techneut heeft het toen opgelost met één of andere setting in het modem. Sindsdien is het héél veel beter, maar af en toe zijn we toch de connectie kwijt. Zeg maar één keer per twee uur. De techneut en ik hebben er gisteren nogmaals samen naar gekeken en we weten nu wat het probleem is. Het probleem zit hem in de bekabeling. Die is hier iets ‘anders’ als bij ons. Ik heb even drie foto’s bijgesloten. Op de eerste twee foto’s zie je de bekabeling van een stukje Dharamsala. Op de tweede foto kun je nét zien dat er één speciaal kabeltje tussenzit die naar mijn hotel gaat (links-onderin). De derde foto laat die kabel wat duidelijker zien. Nou … dat kabeltje op de derde foto is mijn “Broadband Internet” ;-). Het probleem is nu dat de apen die hier rondlopen, die kabelbomen gebruiken om de weg over te steken. Alleen, als die beesten over de kabels lopen die in de buurt van mijn hotel zijn, dan zwiebert mijn “Broadband Internet”-kabel teveel en die krijgt teveel ‘interference’ van de hoogspanningskabel en dan klapt m’n Internet eruit. Na een paar minuten ben ik dan wel weer Online, maar ’t is wél lasting als je Internet-lessen geeft . Als nu m’n Internet er uitvliegt kijk ik altijd eerst of het licht het nog doet. Zo nee … stroomstoring. Zo ja … apen op de kabels. En in dat laatste geval loop ik naar m’n balkon en jaag ik de apen weg. Het lijkt verzonnen … ik weet het, maar het is wezenlijk waar.

Ik ben zo’n beetje helemaal genezen. Geen stik-gevoelens meer. Gouwe dokter. Gouwe pillen.

Vanavond een moeilijke cursus gegeven: NetworkFundamentals. 7 studenten waarvan 3 het (goed) konden volgen en 4 steeds glaziger begonnen te kijken. Maaaaar …. volhouden. Ze bleven allemaal tot het eind en het was moeilijke stof. Knap. Ze willen écht. Hebben drive.

Ik ben nu moe. Heb vandaag drie cursussen gegeven, maar ben wel heel voldaan. Ik heb een oplossing voor Dreamweaver gevonden, maar daar vertel ik een andere keer wel over. Eerst pitte.

Welterusten en alvast een heerlijk weekend,
Geert

• 24 September 2010 - 18:47

Lindy:

Hahaha
    Apen wegjagen!?! Kun je dat alsjeblieft eens filmen???