Outlines, TYC en 'Sorry Sir, no garlic today' - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Outlines, TYC en 'Sorry Sir, no garlic today' - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Outlines, TYC en 'Sorry Sir, no garlic today'

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

18 September 2010 | India, Dharamsala

Zaterdag 18 september

Deze dag stond in het teken van de outlines van de computercursussen die we hier gaan geven. Dat was vanmiddag vlak voor het eten voor drie-kwart klaar en het wordt heel leuk. Er zijn er vier:
1.een beginnerscursus
2.een Office-cursus (Word, Excel en Powerpoint)
3.een indepth Internet en Network cursus
4.een webdesign met Dreamweaver cursus

Heel leuk om op te zetten en nog leuker om straks te gaan geven. Juist ook aan teachers die straks, als ik weer ambtenaar ben, met deze cursussen verder kunnen gaan. Morgenochtend (zo.) heb ik om 11:00 uur met de directeur van VolunteerTibet een overleg over het “hoe nu verder” (zou eerst vanmiddag zijn, maar hij moest plotseling naar het vliegveld). En dat wordt dus nog een hele uitdaging: computers, classroom, cursisten binnenhalen, Internet-verbindingen etc. Maar het gaat zeker lukken want we hebben de volle support (sterker nog: het verzoek) van de president van het Tibetan Youth Congres en die heeft heel wat in de melk te brokkelen hier.

Gisteren vertelde ik over die president van TYC dat hij vaak met de Dalai Lama meereist naar het buitenland. Dat was oude informatie want het stopte in 2008. In 2008 is er een soort scheuring ontstaan tussen de Dalai Lama aanhangers en de 'hardliners'. In 2008 werd het namelijk voor de Dalai Lama ook duidelijk dat China nooit toe zou geven aan autonomie voor Tibet. De Dalai Lama heeft toen alle grotere groeperingen binnen de Tibetaanse gemeenschap bij elkaar geroepen om de weg naar een Free Tibet te bepalen. Hij was zelf niet aanwezig omdat hij het overleg teveel zou beïnvloeden. Tijdens dat grote overleg bleek dat er twee stromingen zijn: de aanhangers van de Dalai Lama en de 'hardliners'. Zo is bijvoorbeeld het Tibetaans protest, tijdens de fakkeltocht van de Olympische Winterspelen 2008, georganiseerd door die hardliners. Die hardliners zijn met name georganiseerd binnen ... het Tibetan Youth Congres en daarvan is dus de president ... Tsewang Rigzin. Hij vroeg mij gisteren met klem om English Teaching te laten voor wat het is en me te concentreren op de computercursussen (met name ook aan teachers) en ondersteuning bij de ontwikkeling van hun nieuwe website. En ik kan dat samen doen met de president van VolunteerTibet: Lhakpa NogWat ;-). En met Lhakpa heb ik dus morgen om 11:00 een overleg.

Wel vanmorgen heerlijk bij m'n Tibetaanse Bolletje (TibetBol) begonnen met 8 stukjes toast, 2 gebakken eieren, jam, boter en 2 koppen koffie voor anderhalve euro. En ik zat zo vol dat ik de lunch kon overslaan. Toen de hele dag aan m'n outlines bezig geweest, wat mailtjes verstuurd, gegoogled op TYC en ook nog 4 Jaguar naafkappen gekocht ;-).

's Avonds goed gegeten bij een nieuw restaurantje hier vlakbij. Er zijn er wel 5 binnen een straal van 100 meter (naar boven en naar beneden). Het eten vanavond was wat minder. Ze hebben een heel uitgebreide kaart, maar de eerste drie dingen die ik bestelde ... sorry sir, no pork today, no garlic today, no potatoes today. Uiteindelijk bleek het écht bestelbare maar een deeltje van de kaart te zijn. Maar goed, we zijn d'r uitgekomen. Het duurde allemaal even voordat de soep kwam, maar toen kwam dan ook meteen alles tegelijk: soep, hoofdgerecht en toetje. In één keer m'n hele tafel vol. Voor drie en een halve uren tolde ik naar huis en moest eerst even op bed liggen.

Als m'n reisverslag op Internet staat, ga ik nog even de outlines van de cursussen afmaken en dan tegen 11 uur naar bed.

Helaas ... vandaag geen foto's.

Maaaarrr .. nog wel een machtig bericht uit Calcutta. Alice en ik hebben vorig jaar voor drie veelbelovende studenten een studiefondsje opgericht (www.studiefondsindia.nl). Vanavond kreeg ik een mailtje van Puja (de oudste van de drie) dat ze met schitterende cijfers is afgestudeerd aan een gerenomeerd college in Calcutta en dat ze reeds toegelaten is tot een Masters-opleiding. Kijk ... dat zijn nou de mooie berichten. Apetrots dat Alice en ik hieraan mee mochten helpen.

Jullie ook een heerlijke zaterdagavond en zondag nog,
Geert

  • 18 September 2010 - 17:45

    Joost:

    Mooi man!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 98811

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: