Kloosterwekker, leuke klussen, ander hotel en apen - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Kloosterwekker, leuke klussen, ander hotel en apen - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Kloosterwekker, leuke klussen, ander hotel en apen

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

17 September 2010 | India, Dharamsala

Vrijdag 17 september

Vandaag wilde ik het nodige doen, dus ik had m'n wekker op 08:00 uur gezet. Was niet nodig. De monniken hebben me geholpen. Die gaan smorgens om 06:30 uur op zoek naar hun persoonlijke vibratie en met hun persoonlijke instrument. Er zijn net zoveel vibraties als instrumenten en het geluid dat dat maakt, hoor je in het filmpje bij dit dagverslag.

Eerst dus lekker (en op tijd) ontbeten bij mijn Tibetaanse Bolletje en om 10 uur naar VolunteerTibet. Na 20 minuten bleek al dat het weeshuis sinds een half jaar geen kortdurige volunteerwerkers meer toelaat. De wisselingen zijn gewoon te groot. Maar hier in Dharamsala is heel grote behoefte aan mijn computerkennis. Engelse docenten is makkelijk aan te komen. Wat ik nu eigenlijk in de komende 3-4 weken ga doen is een aantal computer-gebruikers-cursussen geven op diverse niveau's . Bovendien ga ik binnen het Tibetan Youth Congres meehelpen met de opzet en het onderhoud van een compleet nieuwe website. Schitterende klus én het werd al snel duidelijk dat zij er enorm meegeholpen zijn. Het TYC kent 35.000 leden in India en ruim 300.000 in deze wereld. De organisatie zet zich hard in voor een blijvend vrij Tibet. 't Liefst in Tibet zelf, maar als het niet anders kan, dan maar in India en de rest van de wereld. Standplaats is in ieder geval Himachal Pradesh (de provincie waar Dharamsala in ligt). Vandaag heb ik met een paar mensen van TYC gesproken en het klikte meteen. Ik heb zelfs een kort gesprekje gehad met de president van TYC en die blijkt eigenlijk de 'politieke tak' te leiden. Hij vergezelt de Dalai Lama vaak op diens buitenlandse reizen. Ze hebben dan ieder hun eigen functie.

Ik heb erg veel zin in de klus, met name omdat in de cursussen op wat hoger niveau, ook een aantal teachers mee gaan doen en die kunnen dan mijn kennis weer verder doorgeven als ik weg ben. Ik heb het gevoel dat ik dan, op een andere manier als vorig jaar, een leuke bijdrage kan geven aan Free Tibet.

Ook vanmorgen meteen even een ander hotel besproken. Dit keer is het prima. Twee-persoons kamer, eigen douche en toilet (normale pot) én er is hier toiletpapier te koop. Het uitzicht is ook hier schitterend. Het hotel kost € 4,50 (geen komma-fout) maar dat is exclusief maaltijden, Die kosten hier ook geen moer, dus wat maakt 't uit.

Vanmiddag was ik met m'n dagverslagen van deze week bezig, loopt er ineens een aap langs m'n raam. Het raam stond overigens open. Ik was te verbaasd om meteen m'n camera te pakken. Na 5 seconden kon ik weer bewegen toen waren er drie. Twee sprongen weg, maar de derde heb ik op de foto.Ze zijn niet zo groot, schofhoogte van 40 cm, maar ik heb geen benul hoe ik met ze om moet gaan. Ik vroeg dus aan een lokale Tibetaan of ik bang moest zijn voor 'monkeys'. Hij keek me heel vreemd aan. Bleek hij de laatste lettergreep niet gehoord te hebben. En het stikt hier van de 'monks'. Dijk van een grap. Zij lachen dan zelf keihard mee.

Nou ... ik ben weer helemaal bij met m'n dagboek. Het is hier nu 23:00 uur en op dit moment 19:30 uur bij jullie. Ik copieer m'n verslag nog even naar m'n blog en de foto's en video d'r achteraan, en dan ga ik slapen. Eén of andere toeter maakte me vanmorgen al om half zeven wakker ;-). Morgen weer een drukke dag door de voorbereidingen van m'n computercursussen.

Welterusten,
Geert

  • 18 September 2010 - 15:42

    Lies:

    Al een paar jaar zit hier aan een brugleuning over de Kleine Dommel een sticker van International Campaign for Tibet. Je mag maar 1x raden hoe die daar komt! Er hebben ook (papieren) vlaggetjes bij gehangen, maar die zijn door de wind verwaaid. Bijzonder, dat jij daar nu in de praktijk mee te maken hebt.
    We blijven je volgen!

    Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 98808

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: