1e dag Dharamsala, Internet en een stevig diner - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu 1e dag Dharamsala, Internet en een stevig diner - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

1e dag Dharamsala, Internet en een stevig diner

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

16 September 2010 | India, Dharamsala

Donderdag 16 september

Om half zeven vanmorgen lag ik eindelijk in een bed. Ik was te moe om te kijken wat voor kamer ik had. Heb geslapen tot één uur 's middags en was toen wakker genoeg om eens te ontdekken in wat voor 'hotel' ik nu weer terecht gekomen was. Eerlijk gezegd was mijn hotel in Calcutta vorig jaar een soort paleisje vergeleken bij dit. Hier ontbraken weliswaar de kakkerlakken en de gekko's, maar ook een WC en stromend water. De kamer is ongeveer net zo groot als twee éénpersoons bedden. Er stond er één en er was dus nog een vrije vloerruimte van 90 x 200 cm. Nét genoeg om de deur open te kunnen doen. Okay Okay, het is een kamer in een monniken-klooster, maar een matrasje ter dikte van twee dekens en daaroverheen een plakkerig onderlaken is wel wat erg mager. De WC??? en de douche??? waren voor gezamenlijk gebruik (zie foto's). Ik ben één keer geweest, en dat was voor mij precies voldoende. Bij dit dagverslag heb ik even wat foto's geplaatst. Wel was het een fantastisch uitzicht. Ik zit hier op 1400 meter hoogte aan de voet van de Himalaya en da's dus schitterend. Ook daarvan een paar foto's. Deze dondrdag wilde ik het stadje een beetje verkennen en ervoor zorgen dat ik weer kon Internetten. Morgen (vrijdag) heb ik een afspraak met VoilunteerTibet over klus(sen) die ik ga doen.

Dharamsala ligt dus in de bergen. Dat betekent dat er geen enkel stukje weg horizontaal loopt. De huizen zijn gewoon de één na de ander gebouwd. De stedebouwkundige was denk ik al met pensioen. Je hebt een mainroad naar boven en een andere mainroad naar beneden. Die lopen samen min of meer in een cirkel, En daartussen heb je allemaal trapjes van het ene huis naar het andere huis. Ik heb gelukkig een goed richtingsgevoel, maar dat liet me vandaag knap in de steek. Na honderd meter had ik geen benul meer waar ik was. Uiteindelijk heb ik toch wel een Internet-modempje kunnen kopen en kon ik 's avonds de eerste dagverslagen maken. Helaas krijg ik alleen m'n kleine laptopje aan de praat met dat modem. M'n grotere nog niet. 't Is dus nog een beetje behelpen.

Dharamsala is een stadje met 30.000 inwoners. In Lower Dharamsala wonen nog veel Indiërs In Upper Dharamsala zo'n 20.000 gevluchte Tibetanen. Ik zit dus in Upper. De Tibetanen zijn heel erg vriendelijk, goedlachs, steken graag de handen uit de mouwen én heel veel van hen spreken Engels. Als je een bedelaar ziet (hier dus ook) is het altijd een Indiër. Qua uiterlijk haal je de Tibetanen er zo uit. Velen hebben een klein beetje Mongools trekken. De Dalai Lama woont hier ook in Upper en hij schijnt regelmatig Teachings te geven, Ga ik zeker een keer heen. Overal is het Free Tibet en ook soms wel anti-china. Ik kan me de Tibetanen helemaal niet voorstellen als vechters.

Ik heb deze donderdagavond wel besloten dat het de laatste nacht was in deze kamer. Hij kost bijna niks, maar 't is ook bijna niks. Morgen (vrijdag) ga ik met VolunteerTibet niet alleen over klussen praten, maar ook over een andere kamer.

Gisteren ben ik ijdens mijn ZOEKtocht trouwens ook een leuk terrasje tegengekomen. Prima koffie (40 cent) en lekker buiten ... dus een sigaretje erbij. Ze hebben er ook een beperkte keus in ontbijtjes, dus morgenochtend maar eens proberen.

Deze donderdagavond heb ik me eens lekker volgegeten in een, voor hier, chique restaurant. Dijk van een kippensoep, twee hoofdgerechten (één met kip en één met geit) en vers fruit na. Zalig. Bij elkaar 9 euri. Zien ze me wel weer weer. Ach, de afgelopen dagen heb ik bijna niks gehad, dus dit vulde weer goed aan.

Een beetje op tijd naar bed nu, want veel heb ik niet geslapen de afgelopen paar dagen.

  • 17 September 2010 - 18:31

    Joost & Gerry:

    Hey Pap!

    Ik heb net al je verhalen gelezen en het waren 20 hele leuke minuten. Als ik het allemaal zo lees had ik er graag bij willen zijn maar als ik de foto's zie (en dan niet van de omgeving) begin ik toch weer een beetje te twijfelen ;). Heel veel succes daar en we zijn er trots op dat je er weer bent. En ik ben er trots op dat mijn vader dit doet. Groetjes! Joost en Gerry.

  • 17 September 2010 - 18:32

    Gerry:

    Ik wil wel een kopje koffie komen drinken maar dan ga ik wel eerst thuis naar de WC. Veel plezier!?......

  • 18 September 2010 - 17:53

    Lindy:

    Haha!! Ik kom niet meer bij van die reacties van mam en Joost. Nou wat ik me dus afvroeg... hebben ze daar, bij 'jouw' bolletje ook wel pistoletjes met hete kip salade? Dan kom ik graag. :-) Maar dan ook eerst hier nog even naar de wc...

    Ik ben, net zoals Joost, ook weer ontzettend trots dat je dit doet. Vooral als ik de foto's zie. 1. Omdat het heel knap is dat je niet het eerste vliegtuig terug hebt geboekt na het aangezicht van je wc ;-)
    en, voornamelijk, 2. omdat ik weet dat je daar heel veel mensen zult liefhebben , helpen en inspireren.

    Dikke kus.

  • 18 September 2010 - 17:53

    Lindy:

    Haha!! Ik kom niet meer bij van die reacties van mam en Joost. Nou wat ik me dus afvroeg... hebben ze daar, bij 'jouw' bolletje ook wel pistoletjes met hete kip salade? Dan kom ik graag. :-) Maar dan ook eerst hier nog even naar de wc...

    Ik ben, net zoals Joost, ook weer ontzettend trots dat je dit doet. Vooral als ik de foto's zie. 1. Omdat het heel knap is dat je niet het eerste vliegtuig terug hebt geboekt na het aangezicht van je wc ;-)
    en, voornamelijk, 2. omdat ik weet dat je daar heel veel mensen zult liefhebben , helpen en inspireren.

    Dikke kus.

  • 02 Oktober 2010 - 09:14

    Karin Rutgers:

    Hoi Geert,

    Ik had niet in de gaten dat je al weg was en ik heb dus vanochtend maar eens de tijd genomen om je website op te googlen. Ja dat hotel ziet er beroerd uit maar geloof me alles went. Ik heb zeker 3 jaar in zo'n situatie geleefd en op een bepaald moment zie je het niet meer die viezigheid. Maar voor een maandbezoek zou ik zeker ook een andere kamer hebben gezocht. Je moet ook goed in je vel blijven zitten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 98808

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: