Water en Licht, Tushita en machtig dinertje - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Water en Licht, Tushita en machtig dinertje - Reisverslag uit Dharamsala, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Water en Licht, Tushita en machtig dinertje

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

10 Oktober 2010 | India, Dharamsala

Zondag 10 oktober

Eerst maar even het “water en licht” in mijn hotel-kamer. Dat was er dus niet. De afgelopen drie dagen hadden we (bijna) geen water. Ze hebben hier een nieuw ‘oprij-pad’ aangelegd, maar waren vergeten om eerst de watertank helemaal bij te vullen. In de tijd dat het cement van het nieuwe oprij-pad moest drogen, mocht er dus geen auto overheen en al helemaal geen waterwagen met 2 kuub water achterop. Gelukkig konden ze vanmorgen vroeg weer water brengen. Helaas was er toen een algemene stroomstoring en deed de waterpomp het niet. Het is al een tijdje behelpen met mineraalwater, maar goed … vanavond kan ik me weer douchen voordat ik ga slapen.

Na het ontbijt (heel uitgebreid, want Vicky was ook in de TibetBol) ben ik naar het klooster in Tushita geweest voor die Australische Venerable. De retraite is vrijdag, de dag ná de teachings, al begonnen. Ik had gehoopt er op één vrije dag toch iets van mee te kunnen pikken, maar da’s uitgesloten. Negen dagen lang is het een besloten geheel. Maar … het klooster ligt machtig mooi in het bos op de helling van een berg. Het is er heerlijk stil. Ik heb er wel drie kwartier gezeten, in het zonnetje, met uitzicht over de vallei. Allemaal apen en koeien om me heen. Even geen lawaai.

’s Middags een tijd zitten lezen en om drie uur had ik een afspraak met Dagmar. Zij gaat de Teacher Notes testen op haar eigen PC. Ik kan nog wat aanpassingen maken en de complete portfolio dinsdag overdragen aan Lhakpa. We hebben al twee lokale teachers, dus het gaat in ieder geval opvolging krijgen.

’s Morgens tijdens het ontbijt met Vicky bleek dat zij ook wel geïnteresseerd is in een vrijwilligersklus “Conversational English”. Ik had haar voor vanavond uitgenodigd om samen met Helen en mij in de DrumStick te eten. Helen doet die klus al anderhalve maand en kan er met veel passie over vertellen. Dus ’s avonds kwam Vicky en meteen ook de overige mensen waarmee ik gisteren naar Kamapa was geweest. Helen even later d’r ook bij. Was immens gezellig.

Ik heb vandaag zo eens een beetje zitten tellen, maar ik denk dat ik zo 10-15 mensen geholpen heb met de Basics-cursus. Zo’n 40 met Office en een stuk of 15 met Networking/Internet en WebDesign. Eigenlijk helemaal geen slechte score. Daarbovenop komt dan het opleveren van een volledig cursusprogramma met alle benodigdheden voor een Europeaan (Amerikaan, Australiër) om het heel snel op te pikken voor een volgende ronde. En ook nog een paar nieuwe Volunteers bij VolunteerTibet naar binnen geloodst. Kon allemaal beroerder. Maar ik denk dat ik volgend jaar de studenten opzoek in een HighSchool of College. Komt tijd komt raad.

Morgenavond nog even Tashi The Monk en dinsdagavond in ieder geval m’n 4-6 studenten WebDesign voor de laatste keer.

Désirée!! Ik hou de toestand in Nederland via Nu.nl ook een beetje in de gaten en heb ook gezien dat jullie de afgelopen dagen wat beter weer hebben gehad. Heerlijk. En voor zover ik het kan zien leeft de Dalai Lama zeker niet in luxe. Zijn onderkomen in de tempel is zonder meer klein. Nu weet ik natuurlijk niet of hij af en toe even sneakie in een 5-sterren hotel woont, maar dat kan in geen geval in Dharamsala zijn ;-)

Ik ga slapen,
Welterusten en jullie een fijne werkweek gewenst. Woensdag in de loop van de dag ga ik naar Nadaun.