Darjeeling en ... dief heeft slachtofferhulp nodig - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Darjeeling en ... dief heeft slachtofferhulp nodig - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Darjeeling en ... dief heeft slachtofferhulp nodig

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

22 Oktober 2009 | India, Calcutta

Vanmorgen zijn Shana en Alice weer teruggekomen uit Darjeeling. Hun trein zou vanmorgen vroeg om 5 uur aankomen, maar die had 5 uur vertraging. Ik heb dus alleen lesgegeven, maar dat ging weer prima met het uitdelen van eenvoudige tot moeilijker krantenartikeltjes. Volgens mij vinden de leerlingen het ook prima. Wel met Pia nog wat wiskunde gedaan.

Toen nodigde Bobby (een van de CRAWL-begeleidsters) me uit om bij haar even wat sweets te komen eten. Was heel leuk. Ze had zelf wat dingetjes gemaakt: French Toast en Kokosballetjes. Ik heb haar huis nu ook van binnen gezien. Ze zijn écht niet arm maar het zijn toch twee heel armoedige kamertjes. Allebei ongeveer 4 bij 4 groot, plus nog een gedeeld keukentje. Bobby en haar man zijn allebei zo'n 45 denk ik. Ik kreeg heel veel insite-informatie van een Indiase. Zo blijkt bijvoorbeeld dat bedelaars nooit iets van locals krijgen omdat bedelaars makkelijk werk kunnen vinden maar er toch voor kiezen om geen flikker uit te voeren. Volgens Bobby is er in Calcutta werk zat, voor mannen en vrouwen. Ik denk dat ze gelijk heeft, want ik heb wel eens een tijdje opgelet vanuit Flurrys, maar geen enkele Indiër geeft wat aan bedelaars. Sommigen geven wel aan kreupelen e.d., gewoon de mensen die heel duidelijk niet kunnen werken. Bobby vertelde me ook dat zij en haar man bij hun trouwen hadden afgesproken om geen kinderen te nemen omdat het geld gewoon ontbrak. Inmiddels zijn ze samen dusdanig opgeklommen, dat Bobby 4 jaar geleden is gestopt met werken, een spoedcursus Engels bij Subhamita heeft gevolgd en daarna vrijwillig les is gaan geven op het CRAWL-schooltje. Op die manier heeft ze voor haar gevoel toch kinderen.

Toen ik bij de flat kwam, ná de sweets van Bobby, was Ireen al weer terug van DumDum en na een klein uurtje kwamen Shana en Alice weer binnen. Zij waren zo enthousiast over Darjeeling, dat ik er over zit te denken om voor volgend jaar in die buurt iets te zoeken. Misschien op het gebied van educatie of micro-kredieten of een combinatie van beide. Darjeeling ligt aan de voet van de Himalay, dus tegen de noordgrens. Zeg maar ... het drie-landenpunt van India, Nepal en Tibet. Ik wilde volgende keer überhaupt al één of twee weken naar Dharamsala, en dat blijkt in de buurt van Darjeeling te liggen.

Gisterenavond is Gandhi (in Hindi na-gesynchroniseerd) een groot succes geworden. Vanavond was de buurt aan Earth. Was net zo'n groot succes. Morgenavond is Born into Brothels (geboren in de bordelen) en dat is meer een documentaire over kinderen in Calcutta. Ook een aantal begeleidsters van CRAWL komen dan kijken.

Toen ik vanmiddag om 1 uur uit Pre-School kwam, was er een opstootje in een zijstraatje. Dus ik liep erheen want ik was wel nieuwsgierig. Er zaten twee mannen op de grond en er stond een nieuwe fiets naast. Bovendien stond er een mannen-kring van wel twee meter dik omheem. Een van de twee zittende mannen had een dik stuk bamboe in z'n hand en die geeft opeens een ongenadige klap op een arm van die man tegenover hem. Toen een immense dreun op z'n hand. Het slachtoffer jankte het uit, maar deed niets terug. Was duidelijk een afstraffing. 's Middags vroeg ik Subhamita hoe dat eigenlijk zat. Zij vertelde dat de Indiërs wel veel respect hebben voor de harde hand van de politie, maar geen respect voor de rest van die 'sterke arm'. Als er een diefstal wordt gesignaleerd, dan wordt de dief meestal wel vastgepakt door omstanders. Er wordt géén politie gebeld, want die komt toch niet of doen niks als ze na een paar dagen toch nog komen. Dus men lost het gewoon zelf op ... met een eindje bamboe. En als de dief het er niet mee eens is, dan gaat'ie zelf maar naar de politie.

Maandag ga ik met Ireen op ClinicTour van CalcuttaRescue. Verder maak ik, mede door die films, heel lange dagen. Eigenlijk van half 6 tot half 8. Weliswaar zitten er af en toe wat vrije uren in m'n dag, maar ik ben veel in touw. Het weer is veel lekkerder. Graadje of 25 en niet meer zo idioot benauwd. Vanavond weer immens lekker gegeten bij de Pinguin Inn omdat Alice ons morgen verlaat. Ook meteen afgesproken dat we er volgende week woensdagavond weer gaan eten, want dat is dan de laatste avond voor Shana en mij. Alice en ik hebben vandaag nog wat laatste dingetjes doorgenomen over het studiefonds, maar daar kom ik de komende dagen wel op terug.

Ik ga nu eerst lekker slapen, 't is bijna half twaalf.
Alvast welterusten,
Geert

  • 22 Oktober 2009 - 18:47

    Luc.:

    Hoi Geert,

    mooi te zien/lezen dat ik je zo kan volgen, en ook te merken dat je enthousiasme onverminderd is. Uiteraard mis ik je hier, maar gezien het feit dat je daar je droom aan het waarmaken bent, en je daar nog meer geniet dan hier, hoop ik dat we je nog lang moeten missen. Doe de groeten aan de indiase belastingdienst-collega's

    Luc

  • 22 Oktober 2009 - 21:43

    Marjanne H. Nagel:

    Hoi Geert,

    'k Las vandaag voor 't eerst een reisverslag van je. Fantastisch dat je dit doet. Succes!

    Hartelijke groet,

    Marjanne H. Nagel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: