Vandaag heeft gisteren 100% gecompenseerd - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Vandaag heeft gisteren 100% gecompenseerd - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Vandaag heeft gisteren 100% gecompenseerd

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

15 Oktober 2009 | India, Calcutta

Had ik gisteren nog een mindere dag … vandaag was juist andersom. Even een opsomming:
- mathematics ging prima
- er is een filmagenda opgesteld met daarin al mijn meegenomen DVD’s
- komende maandag lig ik “on the beach”
- met een hartverwarmend enthousiasme is ons plan voor een studiefonds ontvangen

Dussssssssss … waarschijnlijk moest het gisteren gewoon even wat minder zijn om vandaag extra te kunnen genieten.

De lessen liepen vanmorgen lekker. Pia was gewoon echt scherp met haar wiskunde, en de andere leerlingen deden prima hun best. Hun engelse uitspraak is erg Bengalisch, maar ik kan het meestal wel volgen.

Zoals ik al een paar keer gemeld heb had ik een paar DVD’s meegenomen én heeft Joost er nog drie opgestuurd toen ik hier al 4 dagen was. Ik had vorige week aan Subhamita (de presidente van CRAWL) in een mail gedetailleerde informatie gegeven over de films en ze heeft erg professioneel gereageerd. Mijn laatste anderhalve week hier is er bijna elke avond filmavond. De films die ik kan laten zien zijn:
- Gandhi (dé grondlegger van het huidige India)
- Earth (dé natuurfilm van de BBC-serie Planet Earth, met schitterende beelden)
- Born into Brothels (documentaire over 8-jarige kinderen die geboren en getogen zijn in de rosse buurt van Calcutta en hoe eentje zich daaruit weet te vechten)
- Mangal Pandey: The Rising (een docu-film over de mislukte Indiase opstand tegen de Britten in 1857)
- de 6-delige BBC-serie “The story of India” (documentaire over de volledige geschiedenis van India tot aan nu)
De ene film is natuurlijk moeilijker voor ze dan de andere, maar laten we maar eens zien wat er komt. Na elke film laat ik even wat beelden zien van de film die de avond erna komt.

Het absolute summum: Een vakantie binnen mijn vakantie (een hele dag “on the beach”)
Ik had verteld dat Mark afgelopen maandag en dinsdag lekker naar het strand van de Golf van Bengalen is geweest. Vandaag kreeg ik bevestigd dat er zondagmiddag géén school wordt gegegeven i.v.m. het lokale festival “Dilawi”. Dat betekent dat ik zondag alleen van 6:30 tot 9:30 hoef te vrijwilligen op Sealdah met eten, aapjes-vasthouden en ‘EHBO’. Ik kan dus voor 12 uur al vertrekken naar datzelfde hotel waar Mark was (mét AirConditioning én WC-papier) en ik kom pas dinsdag in de loop van de dag terug. Het hotel kost 11 euri per nacht en de trein nog geen 3 (retour). Bovendien zijn er daar wél een paar gezellige restaurantjes én het is er stil én schoon. Heerlijk!!! Die dinsdagavond is dan de eerste van mijn film-avonden.

Maar het aller-aller-mooiste bericht is wel dat we (Alice en ik) een heel goed gesprek hebben gehad met twee heel erg enthousiaste bestuursleden van CRAWL (Subhamita en Bobby) over ons plan om een studiefondsje op te richten waardoor een paar getalenteerde straatkinderen naar College en eventueel zelfs University kunnen gaan. Het gesprek is zo verschrikkelijk goed verlopen. We werden er allemaal (ook Mark en Shana) helemaal enthousiast van. Alice en ik hebben het plan helemaal uitgewerkt nadat we vanmorgen met Subhamita de contouren hadden besproken. Ik plak het uitgewerkte plan even als een extra dagverslag in mijn weblog.

Grofweg komt het plan hierop neer dat Alice en ik elke maand 50 euro overmaken naar CRAWL (dus 100 in totaal). Die maandelijkse storting garanderen we voor 5 jaar maar wel onder bepaalde voorwaarden. Voor dat geld kan CRAWL getalenteerde straatkinderen naar College laten gaan. Toen echter bleek dat er op dit moment slechts één meisje oud genoeg is voor College, kwam het voorstel op tafel om een professionele leerkracht (voor o.a. Engels, Wiskunde en Algemene Vorming zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie etc.) aan te trekken waardoor de talentjes die nog niet oud genoeg zijn, toch College-rijp gemaakt kunnen worden. Die kinderen krijgen nu iedere maand een nieuwe vrijwilliger voorgeschoteld en niet elke vrijwilliger weet nog precies hoe je moet “Fractioneren tot Vierkantsvergelijkingen” ;-). Die professionele kracht zou ongeveer 1.000 á 1.500 roeppies afsnoepen van het maandbedrag van 7.000, maar dat kan dan ook die eerste twee jaar, omdat er nu nog maar 1 college-studente is. Door die professionele kracht kunnen 2 of 3 talentjes klaargestoomd worden voor college. Die talentjes gaan overigens wél 'regelmatig' naar het reguliere Voortgezet Onderwijs, maar het niveau van staats-scholen ligt hier niet zo hoog én de klassen zijn groot en erg divers in leerling-niveau. Vandaar hun bijlessen bij CRAWL.

Morgen vertel ik even wat meer over de talentjes die CRAWL graag wil selecteren voor een tegemoetkoming uit ons studiefondsje. Nu wil ik eerst gaan slapen, want ik heb er een vrijwilligersdag (wil het niet ‘werkdag’ noemen) van 14 uur opzitten en moet morgen om ruim kwart voor zes alweer naar het station.

Welterusten en groetjes,
Geert

PS. IEDEREEN die me een opbeurend woordje heeft geschreven over de wat mindere dag van gisteren: ontzettend bedankt. Deed me heel goed al dat medeleven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 98747

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: