Beetje mindere dag vandaag - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Beetje mindere dag vandaag - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Beetje mindere dag vandaag

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

14 Oktober 2009 | India, Calcutta

Vandaag lukte het allemaal niet zo best. Slecht geslapen vannacht en vanmorgen met rugpijn uit bed. De trein reed al, maar ik kon d’r nog net inspringen. Vanmorgen aan drie leerlingen wiskunde gegeven en alle drie zijn ze met een ander hoofdstuk bezig in twee boeken die in Bengali geschreven zijn en niet synchroon lopen met dat ene Engelse boek wat ik heb. Ik had 5 leerlingen, maar 2 wilden liever verder gaan met engels. Vanmorgen stond me in één keer een hele hoop gewoon tegen. Het zweten, de viezigheid o-ver-al, al die ‘signalen’. Let op hier, let op daar. En zoveel van die agressieve muggen. In de loop van de middag trok het wel weg. Ook bleek dat Alice vandaag eigenlijk hetzelfde had. Alice was daarnaast ook wat koortsig en verkouden. Vanmorgen hebben we een beetje zitten mopperen & klagen met z’n tweeën en toen was het al weer een heel eind over.

Het gekke is dat Mark gisterenavond precies hetzelfde tegen me zei. Hij wilde geeneens mee gaan eten. Had een slaappil genomen en wilde even van deze wereld af. Terwijl Mark eigenlijk altijd gewoon stoïcijns doorgaat. Maar hij was er maandag en dinsdag even uit geweest, naar een strandje een eindje onder Calcutta, vlakbij de Golf van Bengalen. En toen hij gisteren eind van de middag weer terugkwam met de trein overviel hem gewoon weer al dat kabaal. Kabaal in je oren en ‘kabaal’ voor je ogen.

Maar écht ontspannen is hier bijna onmogelijk. Cafétjes of terrasjes kennen we hier niet en pilsjes zijn er niet. Althans niet zoals we dat in Nederland kennen. Er zijn wel drink-gelegenheden, maar dat trekt me voor geen meter. Daarom zijn eigenlijk Flurrys en Oxford-books de enige twee gelegenheden waar je een beetje de Europese sfeer proeft, maar dan wel met een hele emmer curry eroverheen. En in m'n hotelkamer zit je nou ook niet écht voor je lol.

Misschien heeft het er ook wel gewoon mee te maken dat de woensdag eigenlijk onze ‘maandag’ is. Wij werken gewoon op zaterdag en zondag en dan is de maandag en dinsdag ons weekend.

Gelukkig had Joost me een paar DVD’s toegestuurd en ik zat net voor het eten een film te kijken, en na dit dagverslagje kijk ik de 2e helft.

Van een paar mensen (Carel, Karin en Gerrit) heel leuke reacties gehad op mijn ideetje om lunchboxjes mee te nemen als ik naar Flurrys ga. Karin kent de situatie als geen ander, en gaat het waarschijnlijk ook proberen. Ik had vandaag geen boxjes bij me, maar wel wat bananen en appels en een paar kleine cakejes. Kost allemaal geen drol hier. Groeit hier ook gewoon aan de bomen (behalve de cakejes dan). Toen ik het vanavond aan Mark vertelde, was die ook meteen geïnteresseerd. Het schijnt dat een eerdere volunteer dat fruit ook deed. Houwen we d’r in dus.

Vanmorgen hadden Alice en ik even met Bobby (de studie-begeleidster) willen praten over studiemogelijkheden voor bijvoorbeeld Puja en Pia, maar Bobby had vanmorgen geen tijd. Morgen heeft ze wel tijd, dus dan na wiskunde/engels gaan we even met z’n drieën apart zitten.

Vanmiddag hebben we Muzzy (“I am Muzzy, BIG Muzzy”) afgespeeld voor de kleintjes op pre-school en dat was een succes. Ze zaten 3 kwartier geconcentreerd te kijken en te luisteren. Waarschijnlijk moet het vaak herhaald worden om te blijven hangen, maar de interesse is er. Het bestuur van CRAWL zal zelf moeten beslissen wat ze er mee willen doen. Ik laat de DVD’s in ieder geval hier.

Vanuit een taxi heb ik nog even wat foto’s van straatwinkeltjes gemaakt. Maar let op!! Dit zijn riante winkeltjes. De meeste waar wordt verkocht bij stalletjes. Bovendien hebben ze op één of andere manier vaak een hoop stalletjes/winkeltjes met dezelfde artikelen bij elkaar staan. Iedereen verkoopt hetzelfde, maar je ziet wel 5 of 6 aanbieders naast elkaar. Zo ie vlakbij m’n hotel een straat met ik denk wel 30 winkeltjes naast en tegenover elkaar die precies hetzelfde papier verkopen. Althans, ik zie geen verschil. Komt bij mij idioot over, maar er zal wel een goeie reden voor zijn.

Ik ga m’n tweede filmhelft kijken en daarna slapen. Ben moe.
Welterusten alvast,
Groetjes,
Geert

  • 15 Oktober 2009 - 07:19

    Coby:

    hoi Geert
    net naar boven gelopen om nog maar een vestje aan te doen , ga zo proberen een vrouw uit syrie de eerste grondbeginselen van onze moeilijke taal bij te brengen
    wat is de wereld maf he
    fijn dat je in ieder geval samen kunt dippen, hoop dat je vandag een goede dag hebt , vast wel jou een beetje kennende inmiddels
    liefs Coby

  • 15 Oktober 2009 - 07:35

    Lies:

    Ha, die Geert,
    Vanmorgen kwam ik er pas aan toe om jouw verhalen vanaf 6 (!) oktober te lezen. Maar nu ben ik dan ook weer helemaal op de hoogte. Ik ben heel verrast door de manier waarop je je ervaringen beschrijft. Je staat, loopt en reist middenin die enorme smeltkroes, maar je kijkt, letterlijk, vanuit de hoogte. Dat kan je helpen om er beschouwend over te schrijven en dat helpt weer bij de verwerking. Ik heb wel steeds gedacht: al die ervaringen, daar moet-ie toch wel eens hartstikke moe van worden? Wat dat betreft is je verhaal van vandaag helemaal niet gek. Eigenlijk een wonder dat die reactie pas na 2 (!!!) weken komt. Maar ook goed om te weten, dat anderen er ook last van hebben.
    Wij volgen op Canvas de serie ”India voor beginners” en herkennen daarin veel van wat jij beschrijft.
    Jouw ervaringen met het OV en vooral je haat-liefde verhouding daarmee lijken een beetje op die van Christi in Londen (al kan ze daar wel lezen waar de bussen naar toe (zouden moeten) gaan.

    Maak er maar weer wat van, de komende dag.

    Groeten, ook van Désirée,
    Lies

  • 15 Oktober 2009 - 11:56

    Jos Sauren:

    Beste Geert,

    volgens mij zou het "I don't like mondays' gevoel vroeg of laat moeten komen. Knap dat het je nu pas gebeurt. Ik zou volgens mij al na twee dagen gek zijn geworden van de drukte en de herrie. Ik heb geen reactie's gelezen op het vorige bericht op ons intranet. Maakt niet uit morgen publiceer ik gewoon een tweede bericht! Ik vraag aan Karin je mailadres, dan stuur ik een beeldschermafdruk naar je.

    Kerel, geweldig wat je doet! Chapeau!

    Hartelijke groeten,

    Jos

  • 15 Oktober 2009 - 15:52

    Carel:

    Tja hebben we allemaal last van.. enne je bent meer dan 50 ;)
    We hebben vanacht al vorst gehad, is ook wel een beetje extreem. maar toch..denk ik beter dan benauwd.. sterkte maar weer... enne hou je taai,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 98832

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: