Madagascar-geluiden op de achtergrond … - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Madagascar-geluiden op de achtergrond … - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Madagascar-geluiden op de achtergrond …

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

13 Oktober 2009 | India, Calcutta

Relaxte vrije dag gehad vandaag. Op dit moment is het half zes ’s avonds, ik zit in de dames-flat terwijl een stuk of 10 kinderen mét Alice en Shana in een slaapkamer naar de DVD Madagascar zitten te kijken. We hadden ook frisdrank en taart opgehaald en de kinderen zijn in hun mooiste kleren gekomen. Helemaal uitgelaten. Morgenochtend gaan we in pre-school, voor de kleinere kinderen (tot 6 jaar) een Muzzy-DVD draaien. Als dat net zo’n succes wordt, hebben we weer een leuke draad naar de engelse taal te pakken.

Vanmorgen weer een paar lunch-boxjes meegenomen en dat werkt prima naar de straatmensen toe. Ook weer opgelost.

Vanmorgen ook in Parkstreet één of andere ‘geestelijke’ aan het werk gezien. Hij zat op een kleedje met allemaal oosterse teksten om zich heen. Helemaal in het oranje gekleed en allemaal oranje tekens op z’n gezicht en armen. Lage witte baard. Ik heb er een tijdje bij staan kijken, maar hij trok ook een aantal Indiërs. Zal dus toch wel wat waarde hebben. Op een zeker moment werd iemand zelfs met een klein vergrootglas onderzocht.

Nu we het toch over een ‘medium’ hebben, we hebben hier heel veel media. Engelstalige, Hindi en Bengali kranten en zo’n 50 TV-zenders. Op dit moment zijn er een paar zaken steeds volop in het nieuws. De aanslagen door Maoïsten in centraal India, de Champions-trophy voor cricket en in een drietal staten zijn er voorverkiezingen. In 2010 zijn er de Gemenebest-spelen in New Delhi, en dat schijnt zwaar achter te lopen in de planning en veel duurder te worden dan verwacht (hé, dat komt me ergens bekend voor ;-) ). De aanslagen in centraal India halen met name het nieuws. Dat is de laatste jaren nogal opgelaaid omdat India, net als China, een grote economische groei meemaakt. Vandaag werd bekend dat augustus alweer een groei kende van ruim 10%. Niet iedereen profiteert natuurlijk van die groei en het platteland kent dus steeds meer onvrede met de verdeling ervan. Vandaar die Maoïstische aanslagen waarbij regelmatig doden vallen.In Calcutta kom ik trouwens tot nu toe geen extreme rijkdom-verschillen tegen. Ik zie hier bijvoorbeeld geen grote luxe wagens rijden. Ook niet die paar keer dat ik wat verder naar buiten-Calcutta ben geweest. Ongetwijfeld zal er sprake zijn van uitbuiting, maar om dat te weten moet je hier langer wonen.

Ook komt Pakistan vaak voor in de kranten. Op 26 november vorig jaar is er een serie bomaanslagen geweest in Mumbai. Uitgevoerd door moslimterroristen. De ‘geestelijk vader’ van die aanslagen is opgepakt in Pakistan. De relatie Pakistan / India staat echter al een jaar of 60 erg op scherp. De Britten hadden tijdens de kolonisatie het totale ‘land’ India opgedeeld in een India (Hindi, Boeddhisten, Sikh’s en moslims) en een Pakistan (eigenlijk alleen moslims). In de laatste 10 jaren van Gandhi werden beide landen onafhankelijk (1947), maar ontstond steeds meer geweld tussen moslims en de overige bevolking. Door de moord op Gandhi laaide die strijd nog verder op en trokken de moslims naar Pakistan en Bangladesh. Beide landen werden een zelfstandige staat, maar Bangladesh is erg arm. Pakistan is veel rijker en door het “oude zeer” ontstond een wapenwedloop tussen India en Pakistan. Welnu, dat vijandige Pakistan heeft dus begin 2009 onder Indiase én internationale druk de ‘geestelijk vader’ van de bomaanslagen in aartsrivaal India opgepakt en moet die man berechten. India heeft alle bewijslast aan Pakistan overgedragen, maar de Pakistanen willen natuurlijk het liefst die ‘geestelijk vader’ als held vereren.

Daarnaast is een week geleden het grote militaire machtsvertoon van de Chinezen door "60 jaar Republiek China" hier ook zwaar gevallen. India onderhoudt goede betrekkingen met z’n buurlanden Tibet en Nepal, en met name Tibet is natuurlijk een heet hangijzer.

Alle dingetjes hierboven geven wel aan dat India ook zo z’n spanningen kent. Intern (maoïsten), langs de westgrens (Pakistan) en langs de noordoost-grens (China).

Halverwege dit dagverslagje ben ik terug gegaan naar m’n hotel. Op m’n weg terug van station naar hotel, was het nog een beetje schemerig en had ik nét licht genoeg om zonder flitsen wat foto’s te maken van straatmensen-op-straat ;-). Ik wil natuurlijk niet flitsen, want het is niet zo charmant om op straat te slapen. Hieronder een paar foto’s. Ik heb ze wat opgelicht met m’n PC anders waren ze te donker. Als ik ’s morgens iets voor zessen naar Sealdah-station loop liggen er misschien wel 60 of 70 mensen te slapen of wakker te worden. Daarom, als het hier ná 7 uur ’s avonds is, moet je altijd heel goed uitkijken voor voetpad-op- en afstapjes, maar ook voor slapende mensen en honden. Want je ligt op de grond voordat je het in de gaten hebt.

Ik ga me lekker douchen, daarna eten en vroeg slapen, want morgen begint m’n werkweek weer heel vroeg (voor mijn doen dan).

Welterusten alvast en de groetjes,
Geert

PS. Kijk ook eens op de weblog van Alice (alice81.waarbenjij.nu). Zij heeft een aantal foto’s op haar weblog van Sealdah.

• 14 Oktober 2009 - 09:46

Gerrit:

Heb met grote belangstelling je laatste reisverslagen en fot's bekeken. Veel indrukken; moet ontzettend boeiend voor je zijn. Succes verder.

• 14 Oktober 2009 - 15:10

Carel:

Ha die Geert, is weer een indrukwekkende hoeveelheid informatie.. en indrukken om mee te nemen. Gisteren niet online geweest, omdat er een teamuitje was... gereden met auto's die waarschijnlijk ook zich in India wel thuisvoelen...2CV's was erg leuk.
    Ik vind je oplossing van in natura geven wel een praktische, en het is ook zoals je zegt, ze weten waar ze aan toe zijn. Bij het geven van geld hebben ze een keuze en nu niet meer, en voedsel hebben ze altijd wel nodig..

nou veel succes maar weer en tot morgen...