Lunchboxjes en de Botanical Gardens. - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Lunchboxjes en de Botanical Gardens. - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Lunchboxjes en de Botanical Gardens.

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

12 Oktober 2009 | India, Calcutta

Vandaag ben ik met Shana en Alice naar de Botanical Gardens geweest. Op een oppervlakte van zo’n 3 bij 3 km zijn veel bomen en struiken geplant en dan gegroepeerd naar de 5 werelddelen. We hadden om 11:00 uur afgesproken bij Flurrys, maar het was ontiegelijk druk in de treinen, dus Shana en Alice waren een half uurtje later. Maakte mij niet uit, ik zat heerlijk.

In de buurt van Flurrys wordt wel wat gebedeld. Met name oude vrouwtjes en jonge moedertjes met 1 of 2 kleine kinderen. Ik zat er al een weekje mee dat ik niet goed weet hoe ik met dat gebedel om moet gaan. Aan de ene kant zie ik hun nood, aan de andere kant begrijp ik ook van meerdere kanten dat er wel degelijk sociale mogelijkheden zijn, alleen dan moeten de mensen zich aan regels houden. En als ik eenmaal begin met geld geven, wordt het gebedel dan steeds dringender als ik af en toe naar Flurrys wil? Moet ik die mensen dan maar arrogant negeren? Ze afsnauwen als ze maar aan blijven dringen en me op de arm tikken? Ik vind het zo minderwaardig. Maar … ik had mazzel. Toen ik vanmorgen op Sealdah even een bakkie koffie ging halen, viel mijn oog op kleine lunchboxjes van karton. 10 Roeppies per stuk. Ik heb er drie meegenomen voor een moeder met een jochie van 3 en een meisje van 7. Daarbij nog 5 bananen gekocht. Laten we maar eens kijken hoe het gaat. Ik kwam ze bij Flurrys al vrij snel tegen en ben even bij ze gaan zitten. De spulletjes op de grond gezet, even met ze ‘gesproken’ en ze een paar handen gegeven en na een paar minuutjes weer weggegaan. Ze waren heel erg blij met de spulletjes en de vriendelijkheid. Het lijkt er op dat het zo prima kan. Eens kijken wat er morgen gebeurt, dan neem ik weer wat mee voor het moedertje op de foto hieronder. We zijn vrij lang in de buurt van Flurrys geweest, ook nog naar een boekwinkel en een CD-winkel. Diverse keren hebben vrouwen me aangesproken. Ik kan ze nu duidelijk maken dat ik geen geld geef, maar wel een keer een lunchboxje voor ze mee zal nemen. Het aandringen is nu over, en we kunnen gewoon als mensen met elkaar omgaan. Het klinkt allemaal wellicht nogal soft, maar je moet het zelf meemaken. Bepaal maar eens hoe je er mee om wilt gaan. Hoe oud zou het moedertje op de foto zijn. 18 misschien? In ieder geval ruim jonger dan Lindy. En dan alleen met haar kindje en de hele dag lopen bedelen.

Toen hebben we nog wat boeken gekocht. Shana is helemaal verslingerd aan Twilight, en Alice heeft een boeken-box met 10 boeken van Paulo Coelho gekocht. En we hebben nog even een DVD opgehaald van Madagascar (5 euro) want die willen we morgenmiddag om 5 uur aan de ‘kinderen’ laten zien.

Daarna naar de Botanical Gardens. Was erg mooi. Ik heb veel foto’s gemaakt en een selectie toegevoegd aan dit dagverslag. Als toerist neem ik wel m’n Canon mee, maar gewoon in de stad niet. Past niet, veels te opzichtig. Voel me dan net zo’n Japanner in de Zaanstreek. We hebben wel een uur of twee gelopen. Het was stil, koel en indrukwekkend. En alledrie doodop aan het eind van de tocht. In de taxi heen én terug heb ik m’n video-camera opengezet. Het beeld wordt niet zo mooi, want ik heb m’n oude meegenomen. Waarschijnlijk wordt het filmpje te groot om vanuit hier te uploaden. In dat geval zet ik hem in de paar dagen ná India er even op.

Het lijkt wel wat minder heet te worden en/of ik kan er inmiddels beter tegen. Ik laat in ieder geval geen straaltje water meer achter als ik ergens loop. Bovendien hebben we vanmorgen met z’n drieën nog even gesproken over studeer-mogelijkheden voor Puja en Pia. Alice en ik willen allebei met CRAWL gaan praten over de mogelijkheden. Waar beginnen we aan? Wat zijn mogelijke valkuilen, brengen we het gezin van die twee meiden in te moeilijke omstandigheden, zullen de meiden wel geaccepteerd worden door medeleerlingen, etc.? Woensdag gaan we met Bobby praten. Bobby is één van de drie oprichtsters van CRAWL en veruit het meest betrokken bij de opleidingsprojecten van CRAWL. Afgelopen week had ze vakantie, maar woensdag zitten we toch al bij elkaar. Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte.

Ik heb vanmorgen de afgedrukte foto’s van het apie, grote & kleine zus en de Riksja-rijder opgehaald. Vanmiddag nog rondgezocht op Sealdah-station, maar ik kon ze geen van allen vinden. Afijn, ik heb de afdrukken bij me en kom ze allemaal wel een keer tegen. Zeker vrijdag, want dan zit ik weer bij de voedsel-distributie-club. Het moedertje van hieronder heb ik ook een afdruk beloofd.

Ik ga slapen … heb nogal wat GardenKilometers in m’n benen zitten,
Welterusten alvast,
Geert.

  • 12 Oktober 2009 - 18:40

    Gerrit Van Duren:

    Ik heb je verslag gelezen en ik snap dat je toch wel moeite hebt met die armoede daar.Je kunt nu eenmaal niet alle armen daar geld geven maar ik geloof dat je wel een goede oplossing hebt gevonden

    Ik wens je nog een prettige tijd toe en tot ziens in Nederland.
    Groetjes Gerrit

  • 13 Oktober 2009 - 14:04

    Joost Maris:

    B(L)OEIEND

  • 14 Oktober 2009 - 10:42

    Karin:

    Een prachtige oplossing voor het gebedel heb je gevonden. Het meest moeilijke voor deze situaties is dat je als object met geld wordt gezien en juist door dit op deze manier te doorbreken kun je als mensen met elkaar omgaan en ben je ineens geen object meer. je kunt dit natuurlijk doen doordat je vaker op deze plek komt. Als je op straat wordt aangestoten en er wordt gebedeld kun je moeilijk met allerlei mandjes rond gaan lopen. Dit is een briljante oplossing. ik heb vaak ruzie gehad met mijn dochter, zij vond dat we altijd moesten geven aan bedelaars, ik had daar wel wat moeite mee, maar ik ga het voortaan zo ook doen denk ik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 98819

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: