De hitte en het eten … - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu De hitte en het eten … - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

De hitte en het eten …

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

06 Oktober 2009 | India, Calcutta

Martin en Herma stelden twee vragen:
- je hebt het steeds over die hitte, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
- wat eet je zoal en heb je er ook last van?

Als die vragen bij Martin en Herma leven, leven ze waarschijnlijk ook wel bij anderen, dussssss. De antwoorden even op m’n WebLog.

Veel van de dagen is het hier zo rond de 35 graden. Alleen … een vochtigheidsgraad van heel hoog en (bijna) geen wind. In Nederland kennen we ook wel zulke dagen. Na een aantal zomerse dagen gaat het richting een onweersbui en die laatste dag kan het zo immens benauwd zijn. Zodra je een stap buiten zet begin je al te zweten. Dat soort weer moet je je hier voorstellen. Als je 500 meter gelopen hebt is je shirtje drijfnat. M’n Smintjes klonteren, alles is plakkerig. Zelfs het bewegen van m'n muis op de laptop is lastig, omdat het zo vochtig is. Nu heb ik ‘geluk’ want het is hier herfst, dus de temperaturen liggen iets lager. Echt in de zomer komt het hier meestal boven de 40 graden uit. Ik weet niet of het dan ook zo benauwd is. Misschien dat dat benauwde ook wel komt door de moessontijd.

Wat betreft het eten heb ik pure mazzel. Ook al schilder ik het hotel een beetje lachwekkend af, naar Indiase maatstaven is het gewoon goed. Het hotel heeft 40 kamers en zit momenteel ruim voor de helft vol met Indiërs. Als het ’slecht’ was zouden dat er niet zoveel zijn. Waar het hotel om bekend lijkt te staan, is om z’n keuken. Het ontbijt kent meestal 3 broodjes toast met wat boter en kristalsuiker, en speciaal voor mij een bakkie Nescafé-koffie. Maar een paar dagen geleden kreeg ik 4 ‘schelpjes’ van gefrituurd bladerdeeg met een curry. Als ontbijt klinkt dat misschien gek, maar het viel prima en het was gewoon heerlijk. Knapperig, spicy zonder té heet te zijn. Er zat ook wat maïs in en het was een half kopje vol.

Lunch en diner zijn hier ongeveer hetzelfde. Meestal rijst als basis, met daarbij 2 kleine kommetjes met in de ene een soort van ‘soep’ om de rijst plakkerig te maken (kom ik straks op terug) en in het andere kommetje een curry met daarin ook wat brokken gekookte aardappel. De curry’s maken ze nogal verschillend. Soms zit er wat vis in, heel soms kleine stukjes kip, maar meestal vegetarisch. De curry’s smaken altijd weer net iets anders, maar zijn altijd spicy, en dan op de goeie manier. Het brandt niet in je keel, maar er zit heerlijk veel smaak aan. Dat kommetje met ‘soep’ om de rijst plakkerig te maken is omdat de Indiërs met hun handen eten. Ze storten beide kommetjes over hun rijst heen, en kneden met een hand gewoon steeds kleine balletjes met rijst en curry tussen de toppen van hun vingers. Mark eet ook met z’n handen, ik met een lepel. De rijst wordt regelmatig vervangen door een soort van droge pannenkoeken. Ze hebben de vorm en dikte van flensjes, maar zijn veel compacter en niet vet. Ik heb even een foto van Google gehaald en bijgesloten. Het kommetje met wit spul is dan bij ons 'groene soep'.

Ik heb totaal geen last van het eten. Ik had eerlijk gezegd al lang diaree verwacht, maar dat blijft goed gaan. Vandaag voelde ik wat koortsig, maar na wat paracetamolletjes was dat alweer over. Kan elke oorzaak hebben gehad. Ik eet in ieder geval uitstekend en heb er geen last van.

Leuk, dat soort vragen. Bedankt.
Groetjes,
Geert

  • 06 Oktober 2009 - 20:08

    Joost Maris:

    Hey pap! Morgen is het zover ik kan om 9 uur mijn rijbewijs ophalen bij het gemeentehuis. Hoe is het eigenlijk afgelopen met al je verband spullen? Al gebruikt?

  • 06 Oktober 2009 - 20:37

    Carel:

    Ha die Geert, uitnodiging aanvaard...

    dank

  • 07 Oktober 2009 - 15:32

    Karin:

    Hoi geert, Vind je het Indiase eten ook zo heerlijk?? Al die smaken door elkaar, komijn kokos, peper en tamarinde het is echt mijn eten. Ik mis nog dhal in je verhaal. Dhal zijn kleine linzen vaak zonder vel wat voor de Indiase mens geweldig voedsel is (en voor ons dus ook) want het is erg eiwitrijk en goedkoop en samen met de rijst vormt het een ideale combinatie voor aminozuren (daar heb je mijn voedingsachtergrond weer). Ik geniet van je verhalen want ze zijn zo herkenbaar (rijst eten 'sochtends vroeg)

  • 08 Oktober 2009 - 16:00

    Lindy:

    Jeetje, dat wordt nog wat als ik die documentaire kom maken!!! Ik word zo ziek als een hond van al dat eten hahaha!!! Indisch en lindy gaan niet zo goed samen. Misschien moet je toch Yvon Janspers maar vragen, of PREM!!!! hahahahahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 98806

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: