Als er maar geen beesten zitten, want dan ......l - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu Als er maar geen beesten zitten, want dan ......l - Reisverslag uit Calcutta, India van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Als er maar geen beesten zitten, want dan ......l

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

02 Oktober 2009 | India, Calcutta

Nou ... uhmmm ... die zitten er dus wel.

Is ook helemaal geen wonder met zoveel afval in het 'hotel'. Maar ... ik heb zowel pech als geluk. Overdag zitten de kakkerlakken gewoon in hun spleetjes dus dan heb je er geen last van. Ze komen pas 's avonds door mijn kamer lopen. Op m'n eerste avond hier tilde ik m'n kussen even op om wat makkelijker te gaan zitten en toen kwam er eentje onder vandaan, maar die heb ik meteen dood kunnen slaan. En gisterenavond een stuk of 5 doodgemept met m'n schoen. Maar het is een beetje vervelend als je in bed ligt en het licht is uit. Dan staat nog wel de plafond-propellor aan, maar als je dan iets voelt kriebelen weet je niet goed of het een kakkerlak is of de luchtstroom van de propellor. Omdat ik toch wil slapen, neem ik maar aan dat het de luchtstroom is.

Maar ik schreef hiervoor ook dat ik geluk heb, want ik heb nog een huisdier: een gekko. Dat is een hagedis van zo'n 20 cm lang. Hij 'woont' achter de TL-balk en hij eet de kakkerlakken en eventuele muggen op. Ik weet niet of jullie dit onder 'geluk' laten vallen. Die gekko is in ieder geval heel bang voor mij, want ik krijg hem bijna niet op de foto (maar is uiteindelijk wel gelukt).

Overigens heb ik nog een gelukje: Mark heeft een spuitbus tegen de kakkerlakken. Sinds hij dat spul gebruikt heeft hij er (bijna) geen last meer van.

Vandaag was een heerlijke dag. De kinderen beginnen me te kennen en zitten bovenop me, of hangen aan m'n arm, of kruipen op schoot. Maakt allemaal niet uit, als ze je maar aan kunnen raken. De kleintjes vinden het machtig als ik ze helemaal boven m'n hoofd hou. Zo hoog zijn ze natuurlijk nog nooit geweest. Vanmorgen hebben we de kinderen ontbijt gegeven, gewassen, een paar wondjes verzorgd (ook een jochie die een puistje had vlak bij z'n piemeltje). Het mooiste is wel als we aan komen lopen. Alles hobbelt dan enthousiast naar je toe. DumDum-station is nogal wat kleiner (netzoiets als Apeldoorn-CS) dan Sealdah-station (dat is ongeveer Amsterdam-CS), dus ik vind het leuker om rond te klungelen op DumDum.

Het 'ziekenhuis' was vanmorgen een unieke ervaring ;-). Daar vertel ik nog wel een keer over.

De honden liggen hier gewoon midden op de voetpaden en trappen. Iedereen loopt er omheen of stapt er overheen. Ik ben nog niet tegengekomen dat honden geschopt worden. Het is eigenlijk allemaal het zelfde ras. Er zit echt niks moois aan. Gewoon lelijke beesten. Wat dan nog wel aardig is, zijn de puppies die je af en toe ziet. Sommige zijn puur mager, echt vel over been. Maar de volwassen honden zijn gewoon goed gevoed. Ik denk dat er zoveel rotzooi op de grond ligt, dat ze zichzelf wel kunnen redden.

Foto's maken wordt wel een probleem. Op de stations mag het absoluut niet. Daar is ook veel politie. Ze zijn bang dat er foto's gemaakt worden door terroristen die dan weten waar ze een aanslag moeten plegen. Een paar maanden geleden maakte een vrijwilliger (niet van CRAWL) een paar foto's op DumDum-station en toen is DumDum twee weken lang gesloten geweest voor welfare.

Gisterenmiddag, om een uur of 5, ben ik downtown geweest. Het oorspronkelijke Calcutta van de Engelsen. Daar zijn ook een paar restaurants die gewoon een westerse sfeer hebben. Een van die restaurants is 'Flurries'. Ik was er al een keer geweest met Mark. Het is duur. Ongeveer anderhalve euro voor een kop koffie, tegen 10 cent voor een bakje Nescafe bij een straat-stalletje. Maar het wordt wel mijn Indiase Bolletje. Af en toe wil ik even in een westerse sfeer zitten. Gisteren was ik er dus alleen en ik kwam aan de praat met een Indiase advocaat. Hij wist veel meer van Nederland en Europa dan wij weten van India. Het was heerlijk om zo even een half uur met iemand te praten waarbij het niet over stationnetjes enzo gaat. Gelukkig heb ik een mooi fotoboek van Nederland gekocht voordat ik wegging en ik heb met hem (Prabuddha Basu) afgesproken dat ik het een volgende keer mee zal nemen. Ik sprak gisteren ook met een man uit Pakistan en dat was ook zo'n soort van gesprek. Wat ik eerder vertelde over Cairo, was eigenlijk een slechte vergelijking. Deze mensen lijken eigenlijk in niets op egyptenaren. Ik vertelde die advocaat van gisteren dat het mij zo opgevallen was dat allerlei soorten mensen toch in dezelfde ruimte leven, de trein, het ziekenhuis, de bus, de 'winkels'. De verschillende groepen pik je er eigenlijk makkelijk uit. Die advocaat vertelde me dat respect een heel belangrijke cultuur-uiting is van de Indiers, en dat discriminatie uit den boze is. Het kaste-systeem is weliswaar tegen de wet, maar het zit te diep in de cultuur. Door dat respect en de afwezigheid van discriminatie gaan ze met elkaar om zoals het mij is opgevallen.

Alle mensen die een reactie plaatsten, meelezen, meleven etc. ... ontzettend bedankt. Geeft me het idee dat ik vlak bij ben.

Groetjes,
Geert

PS Martin en Herma!! Ja, de hotelkamer is voor de hele maand geboekt en betaald. Hoezo?? ;-)

  • 02 Oktober 2009 - 15:09

    Gerry Maris:

    Er is deze week hoofdluis geconstateerd bij ons op school, maar na dit verhaal vind ik het ineens niet zo erg meer....

  • 02 Oktober 2009 - 17:33

    Joost Maris:

    Neem de volgende keer Lindy mee! ze is gek op gekko's.

  • 02 Oktober 2009 - 19:16

    Martin En Herma:

    O nee, niks hoor. Helemaal te gekko man!

  • 04 Oktober 2009 - 18:52

    Carel:

    re:Mark heeft een spuitbus tegen de kakkerlakken. Sinds hij dat spul gebruikt heeft hij er (bijna) geen last meer van.

    En heeft de gekko nu nog we te eten..

    ha Die Geert, Fijne verslagen, il lees ze met veel plezier...wat een wereld leven we in nietwaar.. veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Van 30 nov 2012 tm 17 jan 2013 zit ik in Soweto. Eerst twee en een halve week als vrijwilliger in het weeshuis SKY. Dan 2 weken wat rondreizen door Zuid-Afrika en logeer ik bij Daarna nog ruim 2 weken opnieuw bij het weeshuis. Mijn privé mailadres is: "gg_maris@hotmail.com". ---------------------------------------------

Actief sinds 15 Maart 2009
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 98819

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 05 Oktober 2016

2 weken camperen in British Columbia

07 April 2014 - 05 Mei 2014

Twee weken weeshuis in Lesotho

12 Oktober 2013 - 29 Oktober 2013

PC-installaties op 4 scholen in Johannesburg

29 November 2012 - 17 Januari 2013

7 weken in Johannesburg / Soweto

13 September 2010 - 20 Oktober 2010

Dharamsala in 2010

29 September 2009 - 30 Oktober 2009

De eerste keer Calcutta als vrijwilliger

Landen bezocht: