Sightseeing Lesotho, PC's en de grondwater-pomp - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu Sightseeing Lesotho, PC's en de grondwater-pomp - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

Sightseeing Lesotho, PC's en de grondwater-pomp

Blijf op de hoogte en volg Geert

23 April 2014 | Zuid-Afrika, Soweto

Op Goede Vrijdag hebben we met zo'n dertig kinderen paaseieren geverfd. Normaal worden hier de eieren in gekleurd water gekookt en je krijgt dan rode, blauwe, groene, etc. eieren, dus dit was compleet nieuw voor ze. Dankzij de eierverfsetjes die Wouter had meegenomen was het een hele belevenis voor de kinderen.

Er waren ook wat vrienden van de staf uitgenodigd en één van die vrienden had een stevige Landrover-achtige auto bij zich met een winch (een rol met een staalkabel om de auto uit de modder te trekken). Wouter heeft die man gevraagd of hij, samen mét zijn auto, ons wilde helpen bij het omhoogtrekken van alle pijpen en de pomp uit de grondwater-put. Het werd een hele happening (zie foto's) en aan het eind van Goede Vrijdag lagen alle pijpen én de pomp op het grasveld. De pomp is kapot, dus die moeten we laten repareren in Bloemfontein, een vrij grote stad in Zuid Afrika op 140 km afstand.

Zaterdag: Vanwege het Paasweekeind lag alle activiteit hier op een laag pitje en Wouter en ik hadden besloten om wat meer het binnenland van Lesotho in te trekken. We hadden de tip gekregen om naar de waterval van Semonkong te gaan. Qua afstand is het maar 100 kilometer, maar hoe dieper je Lesotho in komt, hoe slechter de wegen en de reistijd is dan ook ongeveer 5 uur. We wilden dus in de buurt van Semonkong overnachten en er is daar de Ramabanta Lodge die prima recensies heeft. Daar hebben we geboekt en Wouter kreeg van een man en zijn vrouw uit Pretoria het aanbod dat wij op zondagochtend bij hun in de terreinwagen mochten stappen en de laatste 20 kilometer mee konden rijden. Dijk van een aanbod waar we graag gebruik van maakten. Achteraf maar goed ook want de weg werd zo slecht dat we het nooit gehaald hadden in onze normale personenwagen.

Het binnenland van Lesotho is machtig. Enorm bergachtig met pieken tot 3500 meter en heel grote valleien. Geen enkel punt is vlak. Met een beetje fantasie kun je dat waarschijnlijk op de bijgesloten foto's zien. De waterval van Semonkong is niet breed, maar wel ruim 200 meter hoog. Nadat het Pretoria-stel ons weer bij de Lodge had afgezet zijn we in ongeveer 4 uur teruggereden naar 'ons' huis in Beautiful Gate.

's Maandags (2e Paasdag) heb ik veel gelezen en wat gerommeld. Wouter heeft de voorbereidingen voor de pomp-revisie gedaan en een wasmachine gedeeltelijk gerepareerd. Als we dinsdag in Bloemfontein zijn moeten we meteen even een andere waterpomp voor die wasmachine halen en wat gereedschap, want dat is hier minimaal.

Op dinsdag zijn we om 8 uur vertrokken naar Bloemfontein en de revisie van de grondwaterpomp is 100% geslaagd. De overige spullen kregen we ook te pakken. 's Avonds hebben we gegeten in de vrij moderne Pioneer Mall in Maseru. Dat zijn ongeveer 40 winkels in één groot pand. Doet niet voor Zuid Afrika of Europa onder.

Op woensdag hebben we opnieuw een hele stellage gebouwd boven de grondwater-put. De pomp mét alle waterpijpen (46 meter) wegen zo'n 200 kilo bij elkaar en wij zijn hierin geen professionals en evenmin hebben we professioneel gereedschap. D'r hoeft maar iets mis te gaan en we zijn 't hele spul kwijt. Omdat het heel veel regent moeten we er regelmatig af. Daarom ben ik vandaag met Rib (één van de officemedewerkers) naar een computershop geweest om wat spullen op te halen voor een kapotte Windows PC en Wouter heeft een tweede wasmachine onderhanden genomen. De PC werkt inmiddels weer prima en de wasmachine óók. De staf komt met steeds meer spullen die ook kapot zijn, dus we blijven wel bezig tot vrijdagavond. De hekken komen niet meer in de menie ... maar alle reparaties vinden we gewoon veel belangrijker (en leuker ;-) ).
Vanavond wilde ik Robert (één van de onderhoudsmannen) een hand geven als afscheid, maar die zag meteen dat er een bloedend wondje aan mijn hand zat en hij trok meteen zijn hand terug. Stom van mij, want in dit land met zoveel HIV-geïnfecteerden had ik daar zelf veel allerter op moeten zijn, zowel voor hem als voor mij. Is gewoon ff wennen.

Morgen gaan we, naast het werken aan de grondwater-pomp, ook schoentjes voor een aantal kinderen kopen én ik heb een nieuwe power-supply voor een PC nodig.

Nog 2 dagen hier en dan gaan we zaterdagmorgen alweer terug naar Johannesburg. Vliegt om.

Ontzettend bedankt weer voor jullie reacties.

Zo rond het weekend komt m'n laatste reisverslag.

• 24 April 2014 - 13:19

Dineke:

Mooi om weer te lezen en te zien, Geert. Prachtige foto's, hoor. Respect voor jullie werk! Fijne tijd nog daar! Groeten!

• 26 April 2014 - 23:21

Karin Rutgers:

Je voelt je helemaal in je element daar heb ik de indruk. Bezig zijn om anderen te helpen en daarnaast ook veel te zien en mee te maken. Dit wordt je tweede vaderland let maar op