PC's installeren op 4 scholen in Johannesburg - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu PC's installeren op 4 scholen in Johannesburg - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Geert Maris - WaarBenJij.nu

PC's installeren op 4 scholen in Johannesburg

Blijf op de hoogte en volg Geert

30 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Eind 2012 (vorig jaar dus) kreeg Gerry te horen dat de PC's op hun VMBO-school vervangen zouden worden. Gerry heeft toen meteen gevraagd of de 'oude' PC's naar Zuid Afrika verscheept mochten worden om daar in arme scholen een tweede leven te krijgen. Was prima. Met veel docenten én met andere scholen hebben we uiteindelijk bijna 100 PC's kunnen transporteren naar Johannesburg. Phakiso (de vriend van mijn dochter Lindy) regelde het logistieke deel binnen Johannesburg en er werden 4 scholen geselecteerd die allevier een kwart van de PC's zouden krijgen. In de periode 12 okt t/m 29 okt 2013 hebben een team lokale docenten en ik kans gezien die 100 PC's in 3 scholen te installeren. Toen ik wegging moest de 4e school nog, maar dat moest nog even wachten totdat er electriciteit in die wijk was.

De PC's zijn hier zo ongeloofelijk welkom. Alle 4 scholen zijn zogenaamde NoFee-schools. Dat betekent dat de scholen toestemming hebben gekregen om géén schoolgeld van de ouders te vragen, ook al is dat maar 1 euro per maand per kind. De ouders hebben het gewoon niet. De scholen zijn dus écht arm en er is soms wel een computer, maar die is dan voor de administratie enzo. Voor heel veel kinderen is zo'n computerlokaal iets uit een sprookje. Het enthousiasme was enorm.

De moeder van Phakiso is één van de principals op de Nkome Maruping Primary school en die school heeft ook heel veel werk verricht om de andere 3 scholen te selecteren. De organisatie hier was bijzonder goed. We kregen een groots onthaal tijdens de overhandiging van Sprengeloo aan het schoolbestuur van de 4 scholen. Er was veel zang, dans, toespraakjes etc. Zo'n beetje 1000 kinderen waren er bij en heel veel docenten en ondersteunend personeel.

Het was voor mij een machtige periode. Alles bij elkaar was ik hier ruim 2 weken. Zo'n 7 dagen ben ik bezig geweest met de installaties en de overige dagen was ik heerlijk bij Lindy en Phakiso en bij famile van Phaks. Heerlijk relaxed en toch ook weer met een doel. Ik zou het zo weer doen.

Hierbij nog wat foto's.

• 09 April 2014 - 16:18

Lies:

Ha Geert,

Gisteren hebben we 't 'in de familie' nog over jouw reis gehad en we verwachtten langzamerhand wel een berichtje. Goed gedacht dus, want vandaag was 't eerste er. We zijn benieuwd naar het vervolg op de laatste school.
    Veel succes!

Hartelijke groeten,

Lies

• 10 April 2014 - 21:34

Karin:

Alweer een tijdje geleden dat dit gebeurt is.maar mooie actie en geweldig dat je die kinderen zo blij kan maken. Geef meer en je krijgt nog meer terug...

Groeten,

karin